E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Profesjonalna wymiana paska rozrządu

2018-06-11 11:10:40   Autor: Redakcja


Profesjonalna wymiana paska rozrządu Układ sterowania rozrządem silnika to jeden z niewielu elementów konstrukcji, który wymaga prawidłowego utrzymania, by kierowca nigdy nie musiał szukać pomocy mechanika w razie awarii. Oto sześć zasad, których przestrzeganie gwarantuje brak przykrych niespodzianek ze strony rozrządu.

Przeskoczenie paska rozrządu nawet o jeden ząb koła pasowego może spowodować uszkodzenie zaworów przez tłoki i w konsekwencji kosztowny remont głowicy. Z parku samochodowego znikają ostatnie modele aut z silnikami "bezkolizyjnymi", w których nawet zupełne zerwanie paska rozrządu spowoduje wyłącznie zatrzymanie pracy jednostki napędowej. Klient, w którego samochodzie dojdzie do tak poważnej awarii, będzie miał słuszne pretensje do warsztatu, który regularnie obsługuje jego samochód. Zatem, jak zadbać o bezproblemową pracę układu rozrządu?



1. Regularna wymiana


Doświadczony mechanik interwały wymiany paska rozrządu w popularnych modelach mógłby podać nawet obudzony w środku nocy. Tyle, że pasek należy wymienić nie tylko po przejechaniu określonej liczby kilometrów, ale także - po upływie określonego czasu. "Samochód eksploatowany na drodze dom-praca-dom w mieście może mieć naprawdę niewielki przebieg, ale pasek rozrządu jego silnika może być zużyty nawet bardziej niż w identycznym aucie eksploatowanym w trasie. Krótkie odcinki pokonywane w ujemnych temperaturach otoczenia, częste cykle rozruchowe czy długie postoje na biegu jałowym - to wszystko czynniki wpływające na szybsze starzenie się włókien paska rozrządu" - tłumaczy Tomasz Ochman z firmy SKF. Informacja o czasie, po jakim należy wymienić pasek znajduje się zawsze w instrukcji obsługi pojazdu oraz w aplikacjach warsztatowych. Przegląd okresowy samochodu jest doskonałą okazją do skontrolowania przebiegu i czasu jaki minął od ostatniej wymiany paska rozrządu - jeśli wkrótce trzeba tę czynność powtórzyć, można od razu umówić klienta na termin następnej wizyty w warsztacie.


2. Czystość układu


Procedura wymiany rozrządu wydaje się prosta - zdemontować wskazane elementy i założyć nowe. Tymczasem po demontażu zużytych rolek i napinacza można łatwo sprawdzić, czy nie ma tam wycieków oleju lub płynu chłodniczego. Takie zanieczyszczenia mogą skrócić żywotność układu rozrządu, zatem nie wystarczy tylko wytrzeć ślady wycieku - źródło wycieku powinno zostać usunięte.


3. Właściwe części


Nawet w obrębie jednego modelu auta i tego samego silnika występują warianty części zastosowanych w układzie rozrządu. Dlatego, dla bezpieczeństwa, najlepiej wybierać gotowe zestawy lub kompletować zamówienie opierając się na numerze VIN - coraz więcej dystrybutorów części w Polsce dają niezależnym warsztatom taką możliwość, którą do niedawna miały tylko ASO. "Zamawiając zarówno zestawy, jak i pojedyncze elementy składowe z oferty SKF, można mieć pewność, że nie tylko będą pasować do danego egzemplarza auta, ale w określonych przypadkach, mogą także zawierać pewne udoskonalenia technologiczne wynikające z doświadczeń eksploatacyjnych. Zestawy SKF zawierają także drobne elementy potrzebne do montażu takie jak szpilki, nakrętki czy podkładki, które również warto wymienić dla zapewnienia długiej żywotności silnika. Takiej dbałości o szczegóły nie spotyka się nawet w ASO" – mówi Tomasz Ochman.


4. Pompa wody - zawsze do wymiany


Nie ma powodu, by przy wymianie paska rozrządu nie wymienić także pompy wody (gdy ta jest nim napędzana) - są za to 2 istotne argumenty, by przekonać do tego klienta warsztatu. Po pierwsze, gdy układ sterowania rozrządem jest zdemontowany, dostęp do pompy jest swobodny i koszt wymiany to po prostu koszt części - stosunkowo niewielki. W innej sytuacji wymiana pompy wody będzie oznaczała także wymianę paska rozrządu, ponieważ raz zdjęty pasek nie może być wykorzystany ponownie. Po drugie, sprawna pompa wody to o wiele mniejsza szansa na przegrzanie silnika, co kończy się jeszcze kosztowniejszym remontem niż w przypadku zerwanego paska. Zatem - dla bezpieczeństwa klienta, pompę wody wymieniamy zawsze razem z paskiem rozrządu, bo stanowi z nim jedną całość.


5. Umiejętny montaż


Układ sterowania rozrządem można porównać do mechanicznego zegarka - tolerancja dla błędów jest niewielka, liczą się niuanse. "Pasek ma ogromną wytrzymałość, ale tylko w czasie prawidłowej eksploatacji. Jeśli w czasie montażu zostanie zbytnio wygięty lub co gorsza, załamany, jego struktura zostanie niebezpiecznie osłabiona, co może skutkować zerwaniem przed osiągnięciem terminu bądź przebiegu następnej wymiany" – przestrzega Tomasz Ochman. Także poszczególne elementy powinny zostać zamontowane zgodnie z instrukcją producenta części i dokręcone z określonym momentem przy użyciu klucza dynamometrycznego. Absolutną podstawa jest też wykorzystywanie dedykowanych blokad, które zapobiegają zmianie wzajemnej pozycji wałków rozrządu i wału korbowego.


6. Pamiętaj o osłonie


W porównaniu ze skomplikowaniem układu, sama osłona może wydawać się banalna. A jednak - jej precyzyjne zamontowanie tak, by była szczelna, jest bardzo ważne. Zapobiega to przedostaniu się do układu sterowania rozrządem ciał obcych, które mogłoby spowodować jego uszkodzenie. Mogą być to zarówno np. drobne kamyki (zwłaszcza, gdy dany model nie ma podłogi komory silnika), jak i np. resztki zerwanego paska osprzętu, co spowoduje, że taka awaria z "uciążliwej" stanie się "poważna". Jeśli osłona jest uszkodzona, należy ją wymienić na nową.   


Klienci warsztatów niezależnych cenią sobie poczucie bezpieczeństwa, które płynie ze świadomości, że warsztat dba kompleksowo o ich auto. Przestrzeganie powyższych 6 zasad to właśnie dbanie o samochód klienta w praktyce. To inwestycja zaangażowania, która zawsze się zwróci.

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Lojalność i nadzieja na lepsze - finał Mechanika Roku 2015
  McLaren F1 z części aftermarketowych

AKTUALNOŚCI

  SKF: nowa konstrukcja nakrętki w zestawach
  SKF: kolejne modyfikacje w zestawach piast kół marki
  SKF: nowe rozwiązania do ciężarówek
  SKF: targi to nie tylko prezentacje produktów
  SKF: trzylitrowy potwór w roli pomocy naukowej

WARSZTAT 24/7

  Przeguby półosi
  Bez alternatora nie ma jazdy
  Zmiany w zestawach naprawczych SKF
  Od łożyska do zintegrowanej piasty koła
  Wymiana paska wieloklinowego

PRODUKTY

  SKF: dodatkowe elementy w zestawie naprawczym
  SKF: nowe konstrukcje rolek napinacza paska rozrządu
  SKF: poszerzone portfolio zestawów rozrządu z pompą wody
  SKF: rozszerzony zestaw z pompą wody
  SKF: jedna rolka w miejsce zestawu napinacza


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Ochrona przed szkodliwymi zanieczyszczeniami

    Według nowych badań Emission Analytics, podczas krótkich podróży samochodem kierowcy i pasażerowie są narażeni na podwyższoną emisję szkodliwych związków, w tym tlenków azotu.
  • 30 lat na rynku! Co jest kluczem do wieloletniej działalności warsztatu?

    "Sednem sprawy jest kontakt z klientem. Jego satysfakcja jest dla nas istotna. Być może dlatego klienci pozwalają nam tak długo być na tym rynku" - mówi Janusz Zachorski, współwłaściciel serwisu Zachorscy w Kutnie. Znajduje się on w strefie ekonomicznej, tuż przy zjeździe z autostrady A1. To wszystko ma znaczenie, stąd też bowiem m.in. duża liczba klientów, ale najważniejsze zdaje się być co innego. Ustawiczny rozwój. "Nasi pracownicy są na szkoleniach co najmniej 10 razy w roku" - dodaje Jerzy Zachorski, drugi współwłaściciel.
  • Awaria 'dwumasy'

    Valeo ma na to kilka sposobów. Od zestawów konwertujących K4P poprzez oryginalne dwumasowe koła zamachowe (także w zestawach Valeo FullPACK DMF) aż po ostatnią innowację w tej dziedzinie - Valeo Vblade, stosowane tam, gdzie liczy się komfort i trwałość.
  • Układ chłodzenia a upały

    Jak przygotować układ chłodzenia na upały? Czy chłodnica może nie pracować prawidłowo, gdy temperatura otoczenia jest nieznośnie wysoka? Te i podobne pytania pojawiają się zawsze przed wakacjami, gdy mamy przed sobą długie podróże samochodem, a upał daje się we znaki nie tylko nam, ale wpływa też na nasze auto.
  • Przednie amortyzatory w Peugeot 207

    Peugeot 207 (02.06-) jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Okazuje się jednak, że wymiana amortyzatorów w tym pojeździe nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać - głównie ze względu na zastosowanie sprężyn typu "Side Load" o hiperbolicznym kształcie, oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Przewidywany czas wymiany amortyzatora osi przedniej na jedną stronę w Peugeot 207 (02.06-) wynosi 1,5 h.
  • Profesjonalna wymiana paska rozrządu

    Układ sterowania rozrządem silnika to jeden z niewielu elementów konstrukcji, który wymaga prawidłowego utrzymania, by kierowca nigdy nie musiał szukać pomocy mechanika w razie awarii. Oto sześć zasad, których przestrzeganie gwarantuje brak przykrych niespodzianek ze strony rozrządu.
  • Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto

    Artykuł dotyczy diagnozy usterek, powtarzających się w warsztacie. Montaż zespołu sprzęgła wymaga doświadczenia i cierpliwości, gdyż nawet najmniejszy błąd może spowodować usterkę. W obecnej sytuacji gospodarczej ostatnią rzeczą, której potrzebuje zarówno warsztat, jak i właściciel, jest powrót pojazdu do warsztatu w wyniku awarii po naprawie. 
  • Gaz w erze downsizingu

    O ile w poprzednich dekadach stawiano na bezawaryjne, wolnossące jednostki 6- oraz 8-cylindrowe, to obecnie prym wiedzie "downsizing". Konstruktorom silników przyświeca jeden cel - sprostać rygorystycznym wymogom norm emisji spalin. Choć silniki benzynowe nie ewoluowały tak bardzo, jak jednostki wysokoprężne, to wtrysk bezpośredni testowany dwie dekady temu, dziś jest standardem. Widok silnika o pojemności poniżej półtora litra, generującego ponad 200 KM nikogo nie dziwi, ale zasilenie go gazem wielu wprawia w osłupienie.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ)

    Ten konkretny model jest wyposażony w dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło ciągnione, które podczas wymiany wymaga szczególnej uwagi. Artykuł odnosi się również do niektórych zastosowań w modelach FIAT i Peugeot. Należy pamiętać, że przy każdej wymianie sprzęgła konieczna jest również wymiana dźwigni wysprzęglającej wraz z trzpieniem.
  • Przednie amortyzatory w Mitsubishi ASX

    Mitsubishi ASX [02.10-] jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. KYB jest dostawcą amortyzatorów osi przedniej i tylnej do tego modelu na oryginalne wyposażenie. Zalecany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w Mitsubishi ASX [02.10-] wynosi 1,2 godziny.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.



KOMENTARZE: