E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Problem piszczących hamulców

2018-05-14 10:35:37   Autor: artykuł sponsorowany przez firmę Delphi Technologies


Problem piszczących hamulców Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.

Czym jest hałas emitowany przez hamulce?

Zacznijmy od podstaw. Mówiąc prostymi słowami dźwięk to wibracje. Dźwięki takie jak śpiew ptaków, czy brzmienie gitary akustycznej lub uderzenie pioruna, to wibracje, które wprowadzają otaczające powietrze w ruch, tworząc falę dźwiękową. Wysokość dźwięku określa zarówno ilość jak i szybkość wibracji.

Sytuacja wygląda podobnie w przypadku hałasu emitowanego przez hamulce. Wszystkie elementy układu hamulcowego wibrują w pewnym stopniu, tworząc dźwięk. W większości przypadków dźwięk ten jest niesłyszalny dla ludzkiego ucha. Gdy częstotliwość wibracji się nasila, tarcza lub klocek hamulcowy zachowują się jak głośnik, wzmacniając dźwięk i czyniąc wibrację słyszalną. Skutek? Hamulce emitują charakterystyczny hałas.

Co jest przyczyną dźwięku emitowanego przez hamulce?

Dźwięk emitowany przez hamulce może wynikać z różnych przyczyn związanych z elementami układu hamulcowego lub montażem. Nadmierna korozja, wykrzywione sworznie ustalające, częściowo zatarte zaciski hamulcowe, nagromadzony brud lub pył hamulcowy, nadmiernie bicie, odchylenia w grubości tarczy hamulcowej (DTV), czy zużyte tarcze hamulcowe - wszystkie te elementy powodują wibracje pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym, tworząc hałas. Podczas, gdy najczęstszą przyczyną jest układ hamulcowy, hałas może być także emitowany podczas hamowania w wyniku zużycia innych elementów, układu kierowniczego, silnika lub napędu.

Rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce

Tak, to prawda! Istnieją różne rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce. Wszystkie określa się za pomocą częstotliwości wibracji. Na przykład wibracje o niskiej częstotliwości mogą brzmieć jak jęczenie, podczas gdy wibracje o wysokiej częstotliwości przypominają bardziej pisk. Powszechne rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce można podsumować następująco:

  • wibracje hamulców: wibracje o niskiej częstotliwości - poniżej 300Hz. Przyczyną powstania może być nieprawidłowy montaż tarczy hamulcowej na piaście, uszkodzenie tarczy, zbyt wysokie odchylenia w grubości tarczy lub jej zużycie
  • pisk: wibracje o średniej częstotliwości - 300Hz do 5kHz. Przyczyną powstania może być kleista powierzchnia tłoka zacisku hamulcowego lub prowadnic zacisków, nieprawidłowy montaż klocków hamulcowych, mocno zużyte tarcze hamulcowe, a także nacięcia na materiale ciernym klocków
  • skrzypienie: wibracje o wysokiej częstotliwości - powyżej 5kHz. Zwykle spowodowane są wibracjami materiału ciernego klocka w trakcie pracy na tarczy
  • ultradźwięki: wibracje o bardzo wysokiej częstotliwości - ponad 12 kHz (wartość przekracza poziom słyszalny dla człowieka).



Poza rodzajami wskazanymi powyżej, hałas może brzmieć również jak zgrzytanie, które zwykle spowodowane jest całkowitym zużyciem materiału ciernego (klocki i tarcze trą bezpośrednio metalem o metal), jak również skrobanie, które może oznaczać obecność ciała obcego znajdującego się pomiędzy powierzchnią klocka a tarczy hamulcowej.



Na co zwrócić uwagę

Dobrą praktyką jest sprawdzenie całego układu hamulcowego, zwłaszcza klocków hamulcowych, gdyż są one zwykle punktem odniesienia czy w układzie dzieje się coś złego. Na przykład stożkowe zużycie klocków może sugerować niesprawny zacisk hamulcowy. Uszkodzona płyta tylna klocka hamulcowego oznacza, że w trakcie montażu najprawdopodobniej użyto nadmiernej siły. Podobnie odchylenia w grubości tarczy są pewnym znakiem wibracji hamulców. Inne oznaki, których należy szukać obejmują nierównomierne zużycie klocków, wyciek płynu hamulcowego, uszkodzenie tłoka lub kleista powierzchnia prowadnic zacisku.

Wskazówki prawidłowego montażu

Wibracje hamulców można praktycznie wyeliminować, postępując zgodnie z kilkoma prostymi zasadami:

  • upewnij się, że cała rdza, wszelkie zabrudzenia lub pył hamulcowy są usunięte z zacisku hamulcowego
  • zawsze wyczyść odsłoniętą powierzchnię tłoka zacisku hamulca przed cofnięciem tłoków.  Cofnięcie tłoka możesz ułatwić, otwierając odpowietrznik. Cofnij tłok(i) za pomocą odpowiedniego narzędzia. Nigdy nie zapieraj się o powierzchnię cierną tarczy
  • dokładnie wyczyść punkty stykowe klocków w zacisku hamulca
  • sprawdź tłoki, uszczelki, osłony i ruchome elementy zacisku, by upewnić się, że nie są uszkodzone oraz skorodowane i mogą się przesuwać
  • wymień wszystkie blaszki, sprężyny i sworznie, które mogą utracić właściwości hartowania wskutek wysokiej temperatury w układzie hamulcowym
  • podczas zakładania nowych klocków zawsze sprawdzaj tarcze pod kątem minimalnej grubości, występowania nierównomierności grubości powierzchni oraz bicia
  • zawsze sprawdzaj, czy zamocowane zostały odpowiednie klocki i czy są one osadzone poprawnie względem zacisku. Powinny być one swobodnie wpasowane w uchwyty, aby uniknąć ciągłego kontaktu z tarczą
  • nigdy nie skręcaj i nie zginaj przewodów hamulcowych. Przewody mają kilka warstw oplotu, dzięki którym zawdzięczają swoją strukturalną wytrzymałość.  Przewód może zostać uszkodzony lub zmiażdżony, prowadząc do problemów hydraulicznych, takich jak blokada lub wyciek płynu
  • nigdy nie stosuj smarów na bazie oleju mineralnego na częściach z uszczelkami gumowymi. Spowoduje to spuchnięcie uszczelek
  • w niektórych przypadkach zachodzi potrzeba wymiany tarcz oraz/lub klocków. Aby poznać instrukcje krok po kroku jak przeprowadzić taką wymianę, obejrzyj film Delphi Technologies na kanale YouYube.



Rozwiązania Delphi Technologies, które eliminują hałas

Oczywiście najlepszym sposobem na zapobieganie emitowanym przez hamulce hałasom jest używanie wyłącznie klocków hamulcowych o jakości OE – klocki niskiej jakości są jedną z głównych przyczyn hałasu. W ostatnich latach zapotrzebowanie na wyższe osiągi i mniejszą masę nowoczesnych samochodów doprowadziło do zmian materiałowych i zwiększenia wykorzystania dodatkowych sposobów przeciwdziałania drganiom.



W przeciwieństwie do innych producentów części zamiennych, każdy rodzaj klocków hamulcowych Delphi Technologies wyprodukowany jest zgodnie z technologią OE. Trzymilimetrowa warstwa podkładowa modyfikowanego materiału ciernego pochłaniającego dźwięk zapewnia 83 proc. mniej przypadków występowania hałasu powyżej 70db, jak również działa jako izolacja cieplna i zwiększa wytrzymałość klocków.

Klocki hamulcowe Delphi Technologies charakteryzują skosy i podkładki o właściwościach i jakości OE. Dopasowane zgodnie z OE, podkładki Delphi Technologies są wielowarstwowe z materiałami o zróżnicowanej skali tłumienia. Warstwy te są odpowiednio korygowane przez inżynierów, by nadać im jak najwyższą jakość. Materiały są starannie dobierane i łączone mechanicznie, przytwierdzane oraz/lub przyklejane na gorąco, by uzyskać jak najwyższe właściwości tłumienia hałasu.


Strona www: https://www.delphiautoparts.com/pl/pl-homepage

Facebook fanpage:
https://www.facebook.com/delphitech/

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Kto tak naprawdę popycha rozwój motoryzacji
  Czy producenci części odpuścili sobie salon IAA? - pyta Maciej Pertyński
  Rusza centrum szkoleniowe Delphi pod Warszawą

AKTUALNOŚCI

  Delphi Technologies: otwarcie sesji giełdowej w Nowym Jorku
  Delphi: koniec podziału na firmy Powertrain i Aftermarket
  Delphi: Aptiv PLC rozpoczyna działalność
  Konkurs Delphi dla Czytelników Motofaktor.pl
  Delphi: jest porozumienie dotyczące przejęcia nuTonomy

WARSZTAT 24/7

  Przygotuj się do kolejnego sezonu obsługi klimatyzacji
  Hałasujące hamulce
  Układy kierownicze i zawieszenie Delphi
  Układ klimatyzacji i chłodzenia silnika
  Usterki sprężarki klimatyzacji

PRODUKTY

  Delphi: nowości w kategorii zawieszenia i układu kierowniczego
  Delphi: tarcze hamulcowe zgodne ze standardem ECE R90
  Delphi: szersza oferta powlekanych tarcz hamulcowych
  Delphi: klocki hamulcowe pozbawione miedzi
  Delphi: nowości w ofercie producenta


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.
  • Jak dbać o olej silnikowy?

    Od jakości i stanu oleju zależy praca jednostki napędowej. 
  • Recykling opon

    Polska jest jednym z większych rynków motoryzacyjnych w Europie. Oznacza to m.in. dużą liczbę zużytych opon. BIO SERVICE dostrzegł problem związany z prawidłową ich utylizacją i, jako organizacja zajmująca się odbiorem opadów z warsztatów, dostrzega potrzebę uregulowania kwestii recyklingu, a także utylizacji zużytych opon.
  • Usterka kompresora po wymianie skraplacza

    Denso odnotowało wzrost zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących awarii sprężarek po wymianie oryginalnego skraplacza na nieoryginalny. Co jest przyczyną usterki? Najczęściej okazuje się, że topnik, który jest stosowany w procesie produkcji zamienników skraplaczy, przedostaje się do rurek skraplacza i wchodzi w reakcję chemiczną z barwnikiem UV i olejem.
  • Szukając możliwości rozwoju

    "Mam poczucie, że jestem w elitarnej sieci, która wybiega w przyszłość" - mówi Mirosław Maciejewski, właściciel Bosch Service Maciejewski.
  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?



KOMENTARZE: