E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Półoś i przegub napędowy

2018-05-10 13:25:37   Autor: Redakcja


Półoś i przegub napędowy Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.

Stosowane obecnie na rynku samochodów osobowych zawieszenie niezależne jest głównym czynnikiem, przez który przegub stał się niezbędnym ogniwem układu napędowego. Przez skrętne koła napędowe lub przytoczony typ zawieszenia ruch obrotowy musi być przekazywany pod zmieniającym się kątem. Gdzie stosowane są półosie napędowe? Praktycznie we wszystkich obecnych samochodach. Spotykamy je w autach z napędem na przednią bądź tylną oś, a także na wszystkie cztery koła. Szczególnie w ostatnim przykładzie (samochody terenowe) półosie poddawane są wyjątkowo dużym przeciążeniom ze względu na kąty, pod jakimi pracują. Duży kąt wychylenia, duża moc, gwałtownie uwalniana na koło - to większe ryzyko przedwczesnego zużycia tych elementów. W zasadniczym stopniu poprawna praca półosi napędowej zależy od jakości przegubów. Niemniej jednak gumowa osłona, nakrętki, śruby czy siła, z jaką zostaną one dokręcone przy montażu, mają wpływ na późniejsze użytkowanie.

Auto Partner 3.06.2018

REKLAMA




Eksploatacja, awarie układu przeniesienia napędu


Zbliżające się awarie układu przeniesienia napędu zawsze dają o sobie znać. Objawy zużycia przegubu zewnętrznego to charakterystyczne, metaliczne stukanie z okolic koła w trakcie ruszania bądź przyspieszania na skręconych kołach. Zbagatelizowanie tych odgłosów doprowadzi do unieruchomienia auta. Uszkodzenie przegubu zewnętrznego może mieć wiele przyczyn. Pierwszym jest zły stan osłony gumowej, która chroni mechanizm przegubu przed czynnikami zewnętrznymi. Dodatkowe powody to m.in. gwałtowne ruszanie, korzystanie z pełnej mocy pojazdu w trakcie skrętu lub stosowanie innych opon niż te zalecane przez producenta samochodu. Usterka przegubu wewnętrznego objawia się poprzez drgania występujące w trakcie jazdy, nasilające się w trakcie przyspieszania, niewyczuwalne na postoju. Wspomniany element pracuje pod mniejszymi kątami, przez co poddawany jest mniejszym przeciążeniom niż przegub zewnętrzny, dlatego zużywa się rzadziej. 


Główną przyczyną jest uszkodzona osłona gumowa. Nie należy bać się stwierdzenia, że z perspektywy posiadacza pojazdu tzw. "manszeta" jest najważniejszym elementem półosi napędowej! W 2017 roku oferta Inter Cars została poszerzona o 260 nowych referencji osłon. To one chronią pracujący w środowisku gęstego smaru przegub napędowy przed zanieczyszczeniami z zewnątrz. W przypadku pęknięcia osłony w wyniku zabrudzenia komponenty przegubu bardzo szybko ulegają zniszczeniu. W związku z tym należy jak najczęściej kontrolować ich stan, np. przy okazji sezonowej zmiany opon lub serwisu oleju. Gdy zdecydujemy się na wymianę należy zwrócić uwagę na to, że prawidłowy montaż jest bardzo istotny. Przed zamontowaniem opaski zaciskowej, należy upewnić się, że osłona jest odpowiednio założona poprzez maksymalne kątowe wychylenie przegubu. Osłona nie powinna wyglądać na zbytnio rozciągniętą jednej strony, ani zbytnio ściśniętą po drugiej stronie przegubu napędowego.


Do prawidłowego montażu opaski może posłużyć dedykowane narzędzie - 0XAT4077. Jeżeli dojdzie do konieczności wymiany przegubu, w pierwszej kolejności należy zweryfikować rodzaj elementów przeniesienia napędu zastosowanych w naszym samochodzie. W wielu obecnych autach nie ma możliwości wymiany samego przegubu, trzeba wymienić kompletną półoś napędową. Zabieg wymiany przytoczonych podzespołów nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Pochłania średnio 2 godziny pracy, kosztuje w zależności od położenia warsztatu i kategorii zastosowanych technologii od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. W formie ciekawostki dobrze jest poruszyć temat obecnie bardzo rozpowszechnionego tuningu elektronicznego. Bez modyfikacji mechanicznych, ingerując jedynie w sterownik silnika poprzez zmianę dawek wtrysku paliwa, ciśnienia doładowania itp. jesteśmy w stanie uzyskać przyrost mocy i momentu obrotowego nawet rzędu 50 proc. Dodatkowo wspomniany zabieg kosztuje zazwyczaj mniej niż 1 000 zł, co czyni go bardzo popularnym. 


Zanim kierowcy zdecydują się na tego rodzaju modyfikacje, kontrolują stan systemu wtryskowego czy turbosprężarki. Warto zastanowić się, czy to jedyne elementy, dla których zmienią się parametry pracy? Otóż nie. Wzrost momentu obrotowego ma również wpływ na cały układ przeniesienia napędu. Na większe przeciążenia narażone są również sprzęgło wraz z kołem dwumasowym oraz przeguby napędowe. Warto zatem dodać te elementy do naszej listy kontrolnej.


Oferta Inter Cars 


Szeroka oferta podzespołów półosi napędowej Inter Cars obejmuje takich producentów, jak GKN, NTN-SNR, SKF, Meyle, LPR, Herth+Buss Jakoparts jak również markę własną Pascal, nad której jakością czuwa Dział Laboratorium IC. Na wszystkie zakupione części udzielana jest gwarancja. Do doboru właściwej części nie potrzebujemy specjalisty. Możemy zrobić to w prosty i szybki sposób za pośrednictwem Katalogu Online. Wystarczy wybrać model pojazdu, który nas interesuje, rozwinąć zakładki "układ napędowy" następnie "przeniesienie napędu", żeby znaleźć w jednym miejscu wszystkie elementy półosi napędowej oferowane przez Inter Cars. Dodatkowym atutem jest to, że nowy IC Katalog został zaprojektowany również na tablety, co umożliwia dobór części w warsztacie, bezpośrednio przy pojeździe, bez konieczności powrotu do komputera stacjonarnego w biurze.



Ceny podzespołów wahają się następująco:

  • osłona przegubu: od 13 do 150 zł, 
  • przegub napędowy: od 100 do nawet 1300 zł, 
  • półoś napędowa: od 200 do 2500 zł. 



Podane wartości są cenami detalicznymi brutto ulegającym zmianie wraz z rabatowaniem. Oferta podzespołów półosi napędowej obejmuje prawie 5 tys. referencji, które są dostępne w oddziałach Inter Cars.

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Rynek dystrybucji 2017 - podsumowanie
  Kongres SDCM: zmiany na rynku warsztatowym - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - części zamienne - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - Strefa Ciężka - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - wyposażenie warsztatów - relacja Motofaktor.pl

AKTUALNOŚCI

  Inter Cars: laureaci Young Car Mechanic odwiedzili kolebkę motoryzacji
  Inter Cars: klamki wewnętrzne i zewnętrzne Blic
  Inter Cars: 76. wydanie Wiadomości IC
  Inter Cars: SAP Innovation Award 2018
  Inter Cars: wzrost przychodów w Q1 2018, ale niższy od oczekiwań

WARSZTAT 24/7

  Recykling opon
  Audyt w warsztacie samochodowym
  Przedwczesne uszkodzenie piast kół
  Awaria przekładni kierowniczej
  Felga w Motorsporcie

PRODUKTY

  Inter Cars: zestaw do naprawy gwintów Hazet
  Meyle: stabilizator i drążki połączeniowe Meyle-HD
  Optibelt: paski napędowe do agregatów chłodniczych
  Meyle: świece żarowe Meyle-Original
  Power Truck: debiut alternatorów i rozruszników marki na polskim rynku


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.
  • Jak dbać o olej silnikowy?

    Od jakości i stanu oleju zależy praca jednostki napędowej. 
  • Recykling opon

    Polska jest jednym z większych rynków motoryzacyjnych w Europie. Oznacza to m.in. dużą liczbę zużytych opon. BIO SERVICE dostrzegł problem związany z prawidłową ich utylizacją i, jako organizacja zajmująca się odbiorem opadów z warsztatów, dostrzega potrzebę uregulowania kwestii recyklingu, a także utylizacji zużytych opon.
  • Usterka kompresora po wymianie skraplacza

    Denso odnotowało wzrost zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących awarii sprężarek po wymianie oryginalnego skraplacza na nieoryginalny. Co jest przyczyną usterki? Najczęściej okazuje się, że topnik, który jest stosowany w procesie produkcji zamienników skraplaczy, przedostaje się do rurek skraplacza i wchodzi w reakcję chemiczną z barwnikiem UV i olejem.
  • Szukając możliwości rozwoju

    "Mam poczucie, że jestem w elitarnej sieci, która wybiega w przyszłość" - mówi Mirosław Maciejewski, właściciel Bosch Service Maciejewski.
  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?



KOMENTARZE: