E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Nawiercane czy nacinane?

2018-04-12 10:43:21   Autor: artykuł sponsorowany przez firmę Brembo


Nawiercane czy nacinane? Nawiercane czy nacinane - oto jest pytanie. Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także między sobą.

W porównaniu ze zwykłą tarczą, obie zapewniają lepsze tarcie, szybsze wydalanie gazów powstających podczas hamowania oraz większą wydajność na mokrej nawierzchni. Aby zaprezentować w pełni cechy każdej z nich, porównaliśmy tarcze Brembo Xtra (nawiercane) i Brembo Max (nacinane) w 5 aspektach: wydajność, walory estetyczne, chłodzenie, odporność na pękanie oraz dodatkowe funkcjonalności.


Poniżej 5 zasadniczych różnic:


1) Walory estetyczne

  • Obie tarcze charakteryzują się unikatowym i wyrazistym wyglądem w porównaniu do klasycznych tarcz hamulcowych o gładkiej powierzchni. Tarczę nawiercaną można z łatwością poznać po znajdujących się na niej otworach. Tarczę nacinaną wyróżniają nacięcia na jej powierzchni.
  • Wygląd nawiercanej tarczy może wydawać się bardziej agresywny i sportowy, w porównaniu do jej nacinanej "kuzynki". Jednak gusty są różne. Każdy wybiera według swoich preferencji.


2) Chłodzenie

  • Zarówno otwory, jak i nacięcia zostały opracowane po to by skuteczniej chłodzić tarczę hamulcową. Ale dzięki nawiercanym otworom zdolność rozpraszania ciepła jest wyższa niż w przypadku tarczy posiadającej nacięcia.
  •  

3) Odporność na pęknięcia

  • Brembo przeprowadza badania w warunkach laboratoryjnych i drogowych na wszystkich tarczach, a szczególnie na tych, których powierzchnia została w jakiś sposób zmieniona (np. nawiercona lub nacięta). Badania te są przeprowadzane po to by poprawić osiągi układu hamulcowego oraz jego odporność na działanie wysokich temperatur w każdych warunkach.
  • To zmniejsza ryzyko powstania pęknięć w tarczach nawiercanych i nacinanych. Ale w warunkach takich, jakie możemy spotkać na torze wyścigowym tarcze nawiercane biją na głowę te nacinane pod względem wytrzymałości mechanicznej. 

4) Wskaźnik zużycia

  • Nacięcia na tarczach Brembo Max pozwalają użytkownikowi samemu ocenić stopień zużycia tarczy: jeżeli choćby jedno z nacięć jest niewidoczne tarcza nadaje się do wymiany, ponieważ została wykorzystana do maksimum swoich wartości i nie gwarantuje obiecywanej początkowo wydajności. Nawiercane tarcze nie dają użytkownikom takiej możliwości.

5) Wydajność

  • W porównaniu ze zwykłą tarczą, tarcze nawiercane i nacinane gwarantują lepsze tarcie w początkowej fazie hamowania. Są również bardziej responsywne, a dzięki nim układ hamulcowy działa wydajniej. Dzięki nierównej powierzchni (otworom lub nacięciom) tarcze te "czyszczą" klocek odświeżając jego powierzchnię cierną. Obydwie przerywają film wodny podczas jazdy w deszczu i zapobiegają zjawisku fadingu podczas bardzo gwałtownego hamowania. Różnice w wydajności tych dwóch rozwiązań są nieznaczne, a korzyści z użytkowania są w tym aspekcie niemal identyczne.

Wnioski:

  • Zarówno Brembo Xtra, jak i Brembo Max to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy pragną przeżyć sportową przygodę bez rezygnacji z komfortu jazdy oraz żywotności tarcz i klocków.
  • Różnią się ich walory estetyczne i pragmatyczne.
  • Tarcze Brembo Xtra przypasują tym, którzy cenią sobie wygląd zewnętrzny, ponieważ nawiercane tarcze kojarzą się ze sportem.
  • Tarcze Brembo Max wybiorą z kolei osoby praktyczne – te tarcze nie tylko są bardziej odporne na pękanie, ale też można samemu ocenić ich stopień zużycia dzięki nacięciom.
  • Jeżeli chodzi o wydajność, nie ma praktycznie żadnej różnicy – zwłaszcza jeżeli patrzymy na sportową jazdę w kontekście jazdy drogowej, a nie tej po torze. Jazda wyścigowa wymaga innej klasy produktów zaprojektowanych specjalnie do zastosowania w warunkach wyścigowych.

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Fabryka Brembo bez tajemnic
  McLaren F1 z części aftermarketowych

AKTUALNOŚCI

  Brembo: zacisk hamulcowy dla Pagani Huayra BC na Auto Show w Nowym Jorku
  Brembo: 2,46 mld euro przychodu w 2017 roku
  Brembo: fabryka karbonowa w Curno
  Brembo: wzrost wartości sprzedaży w Q3 2017 r.
  Brembo: firma globalnym liderem w dziedzinie ochrony środowiska

WARSZTAT 24/7

  Brembo dla profesjonalistów
  Brembo maluje w technologii UV

PRODUKTY

  Brembo: zaciski Extrema
  Moto-Profil: nowości Brembo
  Brembo: nowa tarcza hamulcowa Brembo Xtra


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?
  • Filtry oleju febi do pojazdów ciężarowych

    Prawidłowo dobrany olej silnikowy i jego filtr to gwarancja dobrej pracy silnika, ale również niższej emisji spalin.
  • Nawiercane czy nacinane?

    Nawiercane czy nacinane - oto jest pytanie. Brembo pomoże rozwiązać ten dylemat. Każda z nich oferuje coś więcej niż standardowe tarcze, lecz pod pewnymi względami różnią się także między sobą.
  • Jak zmniejszyć hałas dzięki oponom?

    Hałas w przypadku ogumienia spowodowany jest przez tarcie oraz częstotliwość drgania opony i powietrza w niej. Zewnętrzny hałas toczenia jest parametrem szczególnym, ponieważ decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną - co w praktyce oznacza, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana wartości hałasu na etykiecie tylko o 1 decybel oznacza tak naprawdę wzrost hałasu o 26 proc. w stosunku do niższej wartości. Kierowcy powinni pamiętać, że hałas rośnie dwukrotnie średnio co 3 dB.
  • Lepkość ma znaczenie

    O tym od kiedy zaczęto ją określać i jak ważna jest lepkość oleju, zwłaszcza w odniesieniu do współczesnych silników samochodowych, opowiada prof. dr Boris Zhmud, szef działu R&D Bizol.
  • Mechanik - zawodowiec

    Amortyzatory to jedne z najważniejszych elementów samochodu, które na co dzień pozostają ukryte pod karoserią. Każdy mechanik powinien umieć ocenić ich stan techniczny, a dobrą do tego okazją jest nadchodzący okres wymiany opon.
  • Filtry paliwa febi do pojazdów ciężarowych

    Zanieczyszczenia, wilgoć i grzyby - temu m.in. zapobiega stosowanie filtrów paliwa również w pojazdach ciężarowych.
  • Jak długo przydatna jest opona?

    Opony nie starzeją się w ten sam sposób jak artykuły spożywcze - w odpowiednich warunkach magazynowania nie tracą swoich właściwości. Kilkuletnia nieużywana opona jest tak samo dobra, jak ogumienie wyprodukowane wczoraj czy kilka miesięcy temu. Eksploatacja jest głównym czynnikiem wpływającym na żywotność opon, tym bardziej jeśli jest nieprawidłowa - co ma istotny wpływ na parametry, osiągi oraz poziom bezpieczeństwa podróżujących pojazdem.
  • Budowanie lojalności klientów

    Części związane z bezpieczeństwem jazdy, jak np. amortyzatory, hamulce i inne podzespoły podwozia, w okresie jesienno-zimowym wystawiane są na ciężką próbę i w przypadku zaniedbań serwisowych mogą stać się źródłem zagrożenia. Podczas wiosennych przeglądów warsztaty pomagają przygotować auta do sezonu letniego. Drobiazgowy przegląd samochodu jest jednym z narzędzi pozwalających warsztatom utrzymać zaufanie stałych klientów.
  • Zamiana oleju mineralnego na syntetyk

    Bizol wyjaśnia, jak w prosty sposób można przejść ze stosowania oleju mineralnego do silnika na olej syntetyczny, dzięki zastosowaniu płukanki.
  • Zadbaj o czystość powietrza w kabinie pojazdu

    Wszyscy mówią o jakości powietrza na ulicach miast, a co z powietrzem, którym oddychamy w samochodzie?
  • Zmiany w zestawach naprawczych SKF

    SKF nieustannie wprowadza nowe rozwiązania, nawet do produktów obecnych już na rynku. Najnowszym przykładem jest zmiana sposobu smarowania przegubów napędowych oraz zawartość zestawu napinacza paska rozrządu.
  • Filtry kabinowe febi do pojazdów ciężarowych

    Po raz pierwszy filtr kabinowy został zamontowany w samochodzie w latach 40-tych ubiegłego wieku, ale dopiero w latach 80-tych trafił do wyposażenia seryjnego.
  • Cyfrowe zarządzanie kolorami

    Cyfrowe narzędzia kolorystyczne Spies Hecker, np. ColorDialog Phoenix mają uprościć i przyspieszyć pracę warsztatów lakierniczych. Co więcej, jak zapewniają eksperci, są intuicyjne i łatwe w obsłudze, a uzyskiwanie rezultaty można w kilku prostych krokach dodatkowo zoptymalizować. 
  • Regenerowane zaciski hamulcowe

    Niektóre rozwiązania wykorzystywane we współczesnych pojazdach można uznać za perfekcyjne, bowiem od lat nikt nie jest w stanie zaprojektować skuteczniejszego rozwiązania. Przykładem są zaciski hamulcowe - stosowane w konwencjonalnych pojazdach i bez wahania zaadaptowane przez producentów także do hybryd i aut elektrycznych.



KOMENTARZE: