E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Gaz w erze downsizingu

2018-06-08 09:26:32   Autor: Redakcja


Gaz w erze downsizingu O ile w poprzednich dekadach stawiano na bezawaryjne, wolnossące jednostki 6- oraz 8-cylindrowe, to obecnie prym wiedzie "downsizing". Konstruktorom silników przyświeca jeden cel - sprostać rygorystycznym wymogom norm emisji spalin. Choć silniki benzynowe nie ewoluowały tak bardzo, jak jednostki wysokoprężne, to wtrysk bezpośredni testowany dwie dekady temu, dziś jest standardem. Widok silnika o pojemności poniżej półtora litra, generującego ponad 200 KM nikogo nie dziwi, ale zasilenie go gazem wielu wprawia w osłupienie.

Systemy wtrysku gazu również ewoluują wraz z wymaganiami stawianymi producentom instalacji. Dział badań i rozwoju LPGTECH od długiego czasu pracuje nad rozwiązaniami umożliwiającymi współpracę wtrysku bezpośredniego z LPG. Wszystkie te nowości oferuje dział Instalacji Samochodowych Inter Cars.



Test długodystansowy systemu ciekłego wtrysku LGI w VW Passat 1.8TSI wykazał, iż po ponad 100 000 km elementy fabrycznego układu paliwowego, świetnie radzą sobie z pracą na LPG, spalanie jest nieznacznie większe niż przy zasilaniu benzyną, normy emisji spalin są spełnione z zapasem, a bezawaryjność pozostała na niezmienionym poziomie. Stało się to możliwe dzięki autorskiemu, opatentowanemu połączeniu instalacji gazowej z układem paliwowym.


W zbiorniku gazowym zamontowanym w bagażniku pojazdu znajduje się zespół przełączający z wbudowaną pompą, która tłoczy paliwo pod ciśnieniem bezpośrednio do pompy wysokiego ciśnienia montowanej fabrycznie, którą należy zmodyfikować poprzez montaż króćca powrotu paliwa. Jest to niezbędne do cyrkulacji gazu, aby niezależnie od warunków pogodowych utrzymać go w stanie ciekłym. Z pompy HP pod ciśnieniem 40-150 barów LPG trafia do listwy wtryskowej, skąd przez wtryskiwacze dozowane jest do komory spalania. Wysoka liczba oktanowa oraz rozprężanie gazu w cylindrze sprawiają, iż tego typu jednostki osiągają moc oraz moment obrotowy wyższe o kilka procent.


Warto też dodać, że silnik pracuje w 100 proc. na LPG niezależnie od stanu pracy, włączając w to zimne i gorące rozruchy. Nad pracą systemu czuwa elektronika, jednak sterowanie wtryskami oraz doborem mieszanki nadal zarządza sterownik silnika, co zapewnia uniwersalność systemu bez konieczności montażu dedykowanego komputera. Pomimo wielu zalet wtrysku ciekłego konstruktorzy LPGTECH stworzyli system (projekt w fazie również w fazie testów) dotrysku LPG/CNG w formie gazowej dedykowanego zarówno silnikom z bezpośrednim, jak i podwójnym układem wtryskowym. W przypadku tego drugiego silnik posiada jeden zestaw wtryskiwaczy umieszczonych w głowicy oraz drugi, umieszczony w kolektorze ssącym jak w przypadku klasycznego silnika z wtryskiem wielopunktowym. To rozwiązanie pozwala na użycie systemu bliźniaczego do sekwencji. 


Podczas pracy systemu MPI sterownik gazowy odcina całkowicie wtryski benzynowe podając gaz za pośrednictwem dodatkowej listwy wtryskowej wprost do kolektora ssącego. W momencie aktywacji układu DI strategia podawania paliwa nie zmienia się, jedyną różnicą jest utrzymanie pracy wtryskiwaczy osadzonych w głowicy w celu chłodzenia, jednak ich wydatek ograniczony jest do ok. 10 proc. Takie rozwiązanie ma również wiele plusów, do których można zaliczyć brak ingerencji w fabryczny układ paliwowy (nie ma potrzeby modyfikacji pompy HP), znaną instalatorom zasadę montażu oraz cenę, która jest zdecydowanie niższa niż w przypadku instalacji VI generacji. Oczywiście taki system można również zainstalować w silnikach z jednym układem wtryskowym DI.


Nie można jednak zapominać o nowościach spotykanych w klasycznych silnikach z wtryskiem MPI, do których LPGTECH posiada sporą ofertę produktową dostępną Inter Cars SA. Wśród niej wyróżnia się TECH DUO dedykowany dla aut z silnikami 4-cylindrowymi, który posiada cyfrową centralkę z płynną regulacją koloru świecenia.


Ładny wygląd to nie wszystko, możliwość podpięcia skanera OBD jest gwarancją precyzyjnej kalibracji systemu. W odpowiedzi na rosnące restrykcje w emisji spalin producenci opracowali rozwiązania niespotykane nigdy wcześniej. Auta bez podciśnienia w kolektorze ssącym do dziś niepotrzebnie budzą obawę instalatorów. Sterowniki mające połączenie z systemem OBD pojazdu zaczytują sygnał obciążenia wyliczony przez ECU silnika i na jego podstawie budują mapę, dzięki czemu strojenie odbywa się jak w klasycznym silniku. Podobnie przedstawia się sytuacja z jednostkami, gdzie cylinder zasilany jest dwoma wtryskiwaczami benzynowymi o wąskim kącie rozpylenia. Specjalnie dla takich aut opracowano oprogramowanie czytające sygnały z ośmiu wtryskiwaczy benzynowych, a sterujące tylko czteroma gazowymi. Dedykowany zestaw oparty na sterowniku TECH 328 (lub TECH 328 OBD) zapewni niezauważalne przełączenie pomiędzy paliwami, optymalne zużycie paliwa oraz zachowanie mocy silnika w przeciwieństwie do tańszych rozwiązań, gdzie część wtrysków jest odłączana zewnętrznym emulatorem, a ich dawkowanie nie jest uwzględnione w procesie doboru mieszanki.


Nowością są także wtryskiwacze YETI PLUS, które wysoko ustawiły poprzeczkę, przekraczając wydatek 100 KM z cylindra! Każdy z produktów od pomysłu po produkcję powstaje w Polsce, co czyni go bezawaryjnym i powtarzalnym. Firma dysponuje własnym laboratorium badawczo-rozwojowym, które pozwala odwzorować nawet najrzadziej spotykane warunki drogowe. Każdego dnia przynosi innowacyjne rozwiązania, o których już niedługo będzie można więcej usłyszeć.



Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Rynek dystrybucji 2017 - podsumowanie
  Kongres SDCM: zmiany na rynku warsztatowym - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - części zamienne - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - Strefa Ciężka - relacja Motofaktor.pl
  16. Targi Inter Cars - wyposażenie warsztatów - relacja Motofaktor.pl

AKTUALNOŚCI

  Inter Cars: pełna gama żarówek Neolux w ofercie dystrybutora
  Inter Cars: otwarto 250. placówkę spółki w Polsce
  Inter Cars: wzrost sprzedaży w maju
  Inter Cars: czerwcowe szkolenia techniczne
  Inter Cars: nowy, mniejszy zarząd spółki

WARSZTAT 24/7

  Półoś i przegub napędowy
  Recykling opon
  Audyt w warsztacie samochodowym
  Przedwczesne uszkodzenie piast kół
  Awaria przekładni kierowniczej

PRODUKTY

  Inter Cars: zestaw do naprawy gwintów Hazet
  Meyle: stabilizator i drążki połączeniowe Meyle-HD
  Optibelt: paski napędowe do agregatów chłodniczych
  Meyle: świece żarowe Meyle-Original
  Power Truck: debiut alternatorów i rozruszników marki na polskim rynku


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Ochrona przed szkodliwymi zanieczyszczeniami

    Według nowych badań Emission Analytics, podczas krótkich podróży samochodem kierowcy i pasażerowie są narażeni na podwyższoną emisję szkodliwych związków, w tym tlenków azotu.
  • 30 lat na rynku! Co jest kluczem do wieloletniej działalności warsztatu?

    "Sednem sprawy jest kontakt z klientem. Jego satysfakcja jest dla nas istotna. Być może dlatego klienci pozwalają nam tak długo być na tym rynku" - mówi Janusz Zachorski, współwłaściciel serwisu Zachorscy w Kutnie. Znajduje się on w strefie ekonomicznej, tuż przy zjeździe z autostrady A1. To wszystko ma znaczenie, stąd też bowiem m.in. duża liczba klientów, ale najważniejsze zdaje się być co innego. Ustawiczny rozwój. "Nasi pracownicy są na szkoleniach co najmniej 10 razy w roku" - dodaje Jerzy Zachorski, drugi współwłaściciel.
  • Awaria 'dwumasy'

    Valeo ma na to kilka sposobów. Od zestawów konwertujących K4P poprzez oryginalne dwumasowe koła zamachowe (także w zestawach Valeo FullPACK DMF) aż po ostatnią innowację w tej dziedzinie - Valeo Vblade, stosowane tam, gdzie liczy się komfort i trwałość.
  • Układ chłodzenia a upały

    Jak przygotować układ chłodzenia na upały? Czy chłodnica może nie pracować prawidłowo, gdy temperatura otoczenia jest nieznośnie wysoka? Te i podobne pytania pojawiają się zawsze przed wakacjami, gdy mamy przed sobą długie podróże samochodem, a upał daje się we znaki nie tylko nam, ale wpływa też na nasze auto.
  • Przednie amortyzatory w Peugeot 207

    Peugeot 207 (02.06-) jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. Okazuje się jednak, że wymiana amortyzatorów w tym pojeździe nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać - głównie ze względu na zastosowanie sprężyn typu "Side Load" o hiperbolicznym kształcie, oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Przewidywany czas wymiany amortyzatora osi przedniej na jedną stronę w Peugeot 207 (02.06-) wynosi 1,5 h.
  • Profesjonalna wymiana paska rozrządu

    Układ sterowania rozrządem silnika to jeden z niewielu elementów konstrukcji, który wymaga prawidłowego utrzymania, by kierowca nigdy nie musiał szukać pomocy mechanika w razie awarii. Oto sześć zasad, których przestrzeganie gwarantuje brak przykrych niespodzianek ze strony rozrządu.
  • Wymiana sprzęgła LuK we Fiacie Grande Punto

    Artykuł dotyczy diagnozy usterek, powtarzających się w warsztacie. Montaż zespołu sprzęgła wymaga doświadczenia i cierpliwości, gdyż nawet najmniejszy błąd może spowodować usterkę. W obecnej sytuacji gospodarczej ostatnią rzeczą, której potrzebuje zarówno warsztat, jak i właściciel, jest powrót pojazdu do warsztatu w wyniku awarii po naprawie. 
  • Gaz w erze downsizingu

    O ile w poprzednich dekadach stawiano na bezawaryjne, wolnossące jednostki 6- oraz 8-cylindrowe, to obecnie prym wiedzie "downsizing". Konstruktorom silników przyświeca jeden cel - sprostać rygorystycznym wymogom norm emisji spalin. Choć silniki benzynowe nie ewoluowały tak bardzo, jak jednostki wysokoprężne, to wtrysk bezpośredni testowany dwie dekady temu, dziś jest standardem. Widok silnika o pojemności poniżej półtora litra, generującego ponad 200 KM nikogo nie dziwi, ale zasilenie go gazem wielu wprawia w osłupienie.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Citroenie C5 2.0 HDi (RHZ)

    Ten konkretny model jest wyposażony w dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło ciągnione, które podczas wymiany wymaga szczególnej uwagi. Artykuł odnosi się również do niektórych zastosowań w modelach FIAT i Peugeot. Należy pamiętać, że przy każdej wymianie sprzęgła konieczna jest również wymiana dźwigni wysprzęglającej wraz z trzpieniem.
  • Przednie amortyzatory w Mitsubishi ASX

    Mitsubishi ASX [02.10-] jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach Europy i nie tylko. KYB jest dostawcą amortyzatorów osi przedniej i tylnej do tego modelu na oryginalne wyposażenie. Zalecany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w Mitsubishi ASX [02.10-] wynosi 1,2 godziny.
  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.



KOMENTARZE: