E-katalogi

WARSZTAT 24/7


10 faktów o hybrydach

2018-05-15 10:01:59   Autor: Redakcja


10 faktów o hybrydach Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.

Spalinowo-elektryczny napęd hybrydowy, którego pionierem 20 lat temu była Toyota Prius, ma kilka odmian, które różnią się rozwiązaniami technicznymi i efektywnością. Najprostsze tzw. mikrohybrydy różnią się od zwykłych samochodów spalinowych jedynie zastąpieniem rozrusznika nieco większym silnikiem elektrycznym, który przy największym obciążeniu wspomaga silnik spalinowy. W hybrydach równoległych silnik elektryczny funkcjonuje równolegle z jednostką spalinową wyposażoną w skrzynię biegów, pełniąc przede wszystkim rolę wspomagającą, choć możliwa jest także jazda tylko na silniku elektrycznym.

Auto Partner 3.06.2018

REKLAMA




Największy sukces odniósł napęd w pełni hybrydowy, który zadebiutował przed dwiema dekadami w Toyocie Prius. Silnik spalinowy jest w nim sprzężony z generatorem i silnikiem elektrycznym przez specjalną przekładnię planetarną, pełniącą rolę elektronicznie sterowanej przekładni bezstopniowej, co pozwala wyeliminować skrzynię biegów i sprzęgło. Napęd ten może pracować zarówno w trybie równoległym, jak i szeregowym, a także czysto elektrycznym. Obecnie rozwiązanie to wykorzystywane jest nie tylko we flagowej Toyocie Prius, ale i popularnych modelach Auris i Yaris. Swego rodzaju rekordzistą jest Lexus, który wszystkie swoje modele - od kompaktowego hatchbacka CT, przez sportowe coupe RC, po superluksusową limuzynę Lexus LS - oferuje w wersjach hybrydowych.


A oto 10 faktów, z których nierzadko nie zdają sobie sprawy nawet posiadacze hybryd.


1. W pełni hybrydowa jednostka napędowa nie ma skrzyni biegów w tradycyjnym znaczeniu tego określenia, dlatego nie ma też biegu wstecznego - do jazdy wstecz wykorzystywany jest silnik elektryczny po zmianie kierunku jego obrotów.



2. Choć akumulator trakcyjny, dostarczający energii podczas jazdy w trybie elektrycznym i przy wspomaganiu silnika spalinowego, jest źródłem prądu stałego, napędowy silnik elektryczny jest trójfazowym silnikiem prądu przemiennego. Takie podejście radykalnie ułatwia sterowanie napędem.



3. Akumulator trakcyjny dostarcza prądu o napięciu ponad 200 woltów, które jest podwyższane przez elektroniczną przetwornicę aż do 650 woltów. Użycie wysokiego napięcia pozwala obniżyć natężenie prądu zasilającego silnik elektryczny, a dzięki temu wykorzystać przewody o mniejszej średnicy, a zatem ograniczyć ich masę.


4. Za zasilanie silnika trakcyjnego odpowiada sterownik mocy, który przekształca prąd stały w trójfazowy prąd przemienny o parametrach precyzyjnie regulowanych przez komputer. Zmiana częstotliwości prądu pozwala regulować prędkość obrotową silnika, wytwarzany przezeń moment obrotowy zależy od napięcia, a zamiana kolejności faz powoduje zmianę kierunku obrotów silnika elektrycznego.

 


5. Zbudowanie odpowiednio wydajnych sterowników mocy dla silników elektrycznych stało się możliwe dzięki wynalezieniu tranzystorów IGBT (Insulated Gate Bipolar Transistor – tranzystor bipolarny z izolowaną bramką), które trafiły na rynek dopiero w latach 90. ubiegłego wieku. Mimo ich dużej efektywności, układy sterownika mocy wydzielają dużo ciepła i dlatego muszą być chłodzone cieczą, podobnie jak silnik spalinowy.


6. Akumulator trakcyjny podczas ładowania i rozładowywania wydziela znaczne ilości ciepła, w związku z tym wyposażony jest w aktywny układ chłodzenia wymuszonym obiegiem powietrza. Utrzymanie optymalnych parametrów pracy, a także precyzyjne sterowanie ładowaniem i rozładowaniem akumulatora przez komputer, pozwala zapewnić mu żywotność przekraczającą nawet 10 lat.


7. W pełni hybrydowa jednostka napędowa nie ma alternatora ani rozrusznika - ich funkcję pełni generator, który może także działać jako silnik elektryczny przy uruchamianiu silnika spalinowego. Dodatkowy, klasyczny akumulator o napięciu 12 woltów, służący do zasilania układów elektronicznych i oświetlenia, ładowany jest przez przetwornicę podłączoną do instalacji wysokonapięciowej.


9. Choć podczas ruszania i jazdy wstecz samochód hybrydowy korzysta wyłącznie z silnika elektrycznego, sto procent energii zużywanej przez hybrydę do poruszania się pochodzi ze spalania paliwa. Dlatego pojazdu z w pełni hybrydową jednostką napędową nie trzeba ładować z gniazdka.


10. Istotną rolę dla zmniejszenia zużycia paliwa przez hybrydy ma hamowanie rekuperacyjne, podczas którego energia ruchu pojazdu zamieniana jest w energię elektryczną i gromadzona w akumulatorze. W ostatecznym rachunku pierwotnym źródłem tej energii jest spalanie paliwa, zużytego do rozpędzenia pojazdu.

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Wymiana sprzęgła LuK w Oplu Corsa Mk2 z silnikiem 1.2 16V

    Opel Corsa Mk2 dostępny od 2000 r, jest dość popularnym modelem samochodu na naszym rynku. LuK przygotował pakiet serwisowy, zawierający procedurę i elementy wymagane do wymiany sprzęgła w tym samochodzie.
  • Płyny hamulcowe DOT-4

    O tym, czym charakteryzują się płyny hamulcowe DOT-4 oraz czym się kierować przy ich doborze, aby układ hamulcowy pojazdu był sprawny jak najdłużej, mówią eksperci febi.
  • Jakie sprężarki do warsztatu samochodowego?

    Przemysł motoryzacyjny wymaga nie tylko precyzji, ale przede wszystkim technologii. Sprężone powietrze to jedno z możliwości, które warunkuje pracę na najwyższych obrotach. Wybierając sprzęt pneumatyczny, trzeba zwrócić uwagę na czynniki odpowiadające za jego wydajność.
  • Wtryskiwacze Magneti Marelli

    Mówiąc o nowoczesnych układach wtrysku paliwa, przychodzą nam na myśl takie pojęcia, jak "Common Rail" lub "wtrysk bezpośredni". Obecnie kojarzy się je głównie z układami paliwowymi silników Diesla i producentami tych układów na świecie. Rzeczywiście technologie listwy paliwowej i wtrysku bezpośredniego opracowano, aby rozwiązać problemy spotykane w silniku Diesla. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany obecnie również w silnikach benzynowych, warto więc przybliżyć, jak ta technologia rzeczywiście powstała i co może obecnie zaoferować. 
  • Przeguby półosi

    O ile o oponach mówi się, że są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią i muszą przenieść całą moc silnika, o tyle zapomina się o schowanych za kołami półosiach z przegubami napędowymi - których zadaniem jest przeniesienie całej mocy silnika pomiędzy skrzynią biegów, a kołami.
  • 10 faktów o hybrydach

    Samochody z napędem hybrydowym przestały już budzić sensację i są dziś na polskich drogach codziennością. Ich zalety, takie jak oszczędność i niezawodność powodują, że liczba aut hybrydowych szybko rośnie. Dla większości potencjalnych nabywców, a nawet wielu użytkowników wciąż jednak pozostają w pewnym stopniu zagadką. Poznajmy więc kilka ciekawostek technologii hybrydowej.
  • Świece zapłonowe

    Aby działać tak skutecznie, jak to tylko możliwe, oraz aby uniknąć jakiegokolwiek negatywnego wpływu na zapłon i proces spalania w komorze silnika, świece zapłonowe muszą być zaprojektowane tak, aby wytrzymywały szeroki zakres ekstremalnych warunków pracy. Na czym one polegają?
  • Problem piszczących hamulców

    Znacie ten denerwujący dźwięk, który słychać, gdy zatrzymujecie się na światłach? Pisk, zgrzyt, skrzypienie lub stukanie? Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
  • Półoś i przegub napędowy

    Przegub wewnętrzny, wał stalowy, przegub zewnętrzny i osłona gumowa to połączone ze sobą elementy tworzące powszechnie znaną półoś napędową. Wspomniane podzespoły są odpowiedzialne za połączenie skrzyni biegów lub mostu napędowego z piastą koła, tym samym przekazanie momentu obrotowego z silnika do koła pojazdu.
  • Naprawa układu wtryskowego silników Diesla

    Wokół kosztów napraw układu wtryskowego silników Diesla narosło wiele mitów i jest wiele dyskusji. Niektórym spędzają one sen z powiek w obawie przed konsekwencjami finansowymi ewentualnej usterki. Okazuje się jednak, że nie taki diabeł straszny, jak go malują! Wymiana wtryskiwaczy lub świec żarowych, naprawa i czyszczenie ich gniazd wcale nie musi być trudna i kosztowna.
  • Jak dbać o olej silnikowy?

    Od jakości i stanu oleju zależy praca jednostki napędowej. 
  • Recykling opon

    Polska jest jednym z większych rynków motoryzacyjnych w Europie. Oznacza to m.in. dużą liczbę zużytych opon. BIO SERVICE dostrzegł problem związany z prawidłową ich utylizacją i, jako organizacja zajmująca się odbiorem opadów z warsztatów, dostrzega potrzebę uregulowania kwestii recyklingu, a także utylizacji zużytych opon.
  • Usterka kompresora po wymianie skraplacza

    Denso odnotowało wzrost zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących awarii sprężarek po wymianie oryginalnego skraplacza na nieoryginalny. Co jest przyczyną usterki? Najczęściej okazuje się, że topnik, który jest stosowany w procesie produkcji zamienników skraplaczy, przedostaje się do rurek skraplacza i wchodzi w reakcję chemiczną z barwnikiem UV i olejem.
  • Szukając możliwości rozwoju

    "Mam poczucie, że jestem w elitarnej sieci, która wybiega w przyszłość" - mówi Mirosław Maciejewski, właściciel Bosch Service Maciejewski.
  • Uszczelki motocyklowe

    Niezwykle ważną, choć mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki. Większość użytkowników kojarzy uszczelki z tym, co znajduje się na nadwoziu pojazdu, czyli w przypadku samochodów są to uszczelki drzwi, klapy silnika i bagażnika. W przypadku motocykli m.in. uszczelniacze przedniego zawieszenia lub przednich amortyzatorów/teleskopów. Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, albo po prostu nie wie, że temat uszczelek jest nieco bardziej złożony i skomplikowany.
  • Bez alternatora nie ma jazdy

    Gdy energia w akumulatorze nie jest uzupełniania przez alternator, dalsza jazda szybko stanie się niemożliwa. Tymczasem sprawność alternatora zależy od niewielkiego elementu - koła pasowego, które go napędza. Sprawdź, czy wiesz kiedy należy je wymienić.
  • Filtry mocznika febi do pojazdów ciężarowych

    Zaostrzające się w ciągu ostatnich lat normy emisji spalin wymogły na producentach stosowanie układów SCR, w których filtr mocznika pełni bardzo istotną rolę.
  • Zestawy rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej

    Wybór zestawów rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej pozwala oszczędzić koszty właścicielowi samochodu, skraca czas naprawy w warsztacie oraz zapewnia długi i bezawaryjny przebieg samochodu. Zestawy rozrządu Bosch zawierają wszystkie niezbędne części potrzebne do fachowej wymiany całego układu rozrządu.
  • Układ zawieszenia

    Eksperci KYB doradzają kiedy najlepiej dokonywać kontroli układu zawieszenia i jak prawidłowo go serwisować.
  • Czym jest zjawisko LSPI?

    Na skutek trendu downsizingu silników spalinowych w samochodach powróciło zjawisko stuków podczas pracy jednostek napędowch, zwane LSPI, różniące się od typowych stuków, które dawniej się zdarzały w starszych silnikach. Czy opracowano już sposób na przeciwdziałanie temu zjawisku?



KOMENTARZE: