2025 będzie dla firmy Martex rokiem ekspansji | MOTOFAKTOR

2025 będzie dla firmy Martex rokiem ekspansji

2024 rok w branży części zamiennych do pojazdów ciężarowych podsumowuje Andrzej Parzoch, Wiceprezes Zarządu firmy Martex.

  • W 2024 r. Martex uruchomił nowy magazyn centralny. 
  • Mijający rok był trudny dla dystrybucji części zamiennych.
  • Rok 2025 będzie dla firmy Martex rokiem zdecydowanej ekspansji.
  • O rynku części zamiennych do pojazdów ciężarowych i planach firmy na 2025 r. rozmawiamy z Andrzejem Parzochem, Wiceprezesem Zarządu firmy Martex.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Jakie były najważniejsze osiągnięcia firmy w 2024 roku?

Andrzej Parzoch, Wiceprezes Zarządu firmy Martex
Andrzej Parzoch, Wiceprezes Zarządu firmy Martex

Zdecydowanie najważniejszym wyzwaniem, ale również osiągnięciem było uruchomienie nowego magazynu centralnego w Będzinie i związana z tym przeprowadzka. Udało się w ciągu niespełna 3 miesięcy bez uszczerbku dla obsługi naszych klientów przenieść magazyn do nowej lokalizacji.

Jak oceniają Państwo rok 2024 z perspektywy rynku części zamiennych do ciężarówek?

Mijający rok był trudny dla dystrybucji części zamiennych co jest niewątpliwie wynikiem recesji w Europie Zachodniej i załamania rynku OE. Informacje płynące od producentów części zamiennych dla pierwszego montażu napawają niepokojem. Zwolnienia w wielu koncernach o zasięgu światowym są faktem. Panuje atmosfera wyczekiwania na ożywienie gospodarcze.

Jakie były największe wyzwania dla branży w minionym roku?

Wobec zdecydowanego spowolnienia gospodarczego oraz wzrostu kosztów prowadzenia działalności głównym wyzwaniem było utrzymanie poziomu sprzedaży na poziomie pozwalającym na zachowanie rentowności dającym w przyszłości szansę na rozwój.

Jakie trendy dominowały na rynku w 2024 roku? Czy dostrzegli Państwo zmiany w preferencjach klientów lub popycie na konkretne grupy produktów?

Zauważanym trendem był spadek popytu w pierwszych trzech kwartałach minionego roku, a co za tym idzie bardzo agresywne działania dystrybutorów, jak i dostawców części oryginalnych ukierunkowane na utrzymanie sprzedaży. Skutkiem tego nastąpił zauważalny spadek rentowności. To wynik problemów branży OE. Takie działania mają dalekosiężne skutki w ograniczeniu inwestycji w kolejnych latach. Jeśli chodzi o preferencje klientów to zauważalna była presja na cenę.

Jak elektromobilność i ekologiczne rozwiązania wpłynęły na rynek części zamiennych do pojazdów ciężarowych?

Póki co rynek części zamiennych do samochodów ciężarowych nie odczuwa tak dużej presji związanej z elekromobilnością jak rynek samochodów osobowych. Wprawdzie producenci samochodów ciężarowych co jakiś czas prezentują modele z napędem elektrycznym, ale zasięg jaki mogą pokonać takie samochody jest daleko niewystarczający, aby w najbliższych latach mogło dojść do rewolucji w transporcie drogowym. Może nastąpić zmiana w modelu dystrybucji związana z coraz częstszym wprowadzaniem przez duże miasta stref czystego powietrza co może przyśpieszyć wprowadzenie w transporcie miejskim samochodów z napędem elektrycznym.

Czy wprowadzili Państwo nowe rozwiązania technologiczne, które poprawiły efektywność dystrybucji?

Planując uruchomienie nowego magazynu centralnego od początku szukaliśmy takich rozwiązań, które zdecydowanie poprawią jakość obsługi naszych klientów. Zainwestowaliśmy w jedno z najnowocześniejszych dostępnych na rynku rozwiązań z zakresu techniki magazynowania. Mianowicie w AutoStore. Rozwiązanie to oprócz optymalnego wykorzystania powierzchni magazynu zwiększyło wielokrotnie szybkość zbierania towarów. 56 autonomicznych robotów pozwala na osiągnięcie wysokiej sprawności podczas przygotowywania zamówień naszych klientów. Poprawił się również zdecydowanie komfort pracy pracowników. Nasz nowy magazyn wyposażony jest w wydajną linię przenośnikową, której łączna długość to ok. 2 km. Magazyn wyposażyliśmy również zespół nowoczesnych regałów przesuwnych, który znacznie zwiększył efektywność wykorzystania przestrzeni magazynowej.

Jak zmieniała się współpraca z warsztatami w 2024 roku? Czy pojawiły się nowe potrzeby lub oczekiwania ze strony klientów?

Nie zauważyliśmy jakieś radykalnej zmiany we współpracy z naszymi ostatecznymi klientami. Od wielu lat sukcesywnie usprawniamy narzędzia pozwalające warsztatom na precyzyjny dobór części. Właściwy dobór części niezwykle istotny z punktu widzenia warsztatów. Nasza platforma zamówieniowa podlega ciągłym zmianom, które nadążają za oczekiwaniami naszych klientów. Nowe pokolenie właścicieli warsztatów i mechaników oczekuje dostępu do nowych technologii informatycznych, wykorzystywania aplikacji usprawniających ich pracę i nasze działania mam wrażenie nadążają za tymi oczekiwaniami.

Jakie są Państwa plany na 2025 rok?

Zakończyliśmy etap budowania nowoczesnego magazynu. Magazyn wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, ciągłe inwestowanie optymalną z punktu widzenia rynku ofertę oraz zapewnienie wysokiego poziomu dostępności daje nam możliwości rozwoju sieci sprzedaży. Rok 2025 będzie rokiem zdecydowanej ekspansji. Planujemy uruchomienie nowych oddziałów. Dążymy konsekwentnie do zapewnienia możliwości dostaw do klientów ostatecznych w każdym zakątku naszego kraju.

Jak wspomniałem wcześniej, optymalna oferta jest najważniejsza dla kompleksowej obsługi klientów. Ciągle rozwijamy naszą ofertę o nowe produkty, nowych dostawców, Tak też będzie w nowym roku. Obecnie waszym portfolio mamy ponad 700 dostawców i na pewno za rok będzie ich więcej.

================================================================================

Firma Martex powstała w 1992 roku. Specjalizuje się w sprzedaży części zamiennych do samochodów ciężarowych. Na początku działalności były to ciężarówki z tak zwanego „bloku wschodniego”, a pod koniec lat 90. asortyment obejmował nie tylko części do pojazdów ciężarowych, ale również do naczep, przyczep oraz autobusów produkcji zachodniej. Centrala firmy znajduje się na Śląsku, w Rybniku.

Aktualnie Martex oferuje wysokiej jakości podzespoły ponad 700 renomowanych producentów i dostawców z dostępnością około 100 tysięcy referencji. Wieloletnie doświadczenie połączone z rozległą wiedzą branżową sprawia, że asortyment jest doskonale dopasowany do potrzeb i oczekiwań klientów. W każdym z oddziałów handlowych zainteresowani mogą wyposażyć swoje pojazdy ciężarowe we wszystko, co niezbędne do bezpiecznej i wydajnej eksploatacji.

Od marca 2015 roku firma jako jedyne w Polsce przedsiębiorstwo z branży dystrybucji części do samochodów ciężarowych jest udziałowcem międzynarodowej grupy zakupowej TEMOT INTERNATIONAL. Ta przynależność daje Martex możliwości wejścia na nowe, nieobsługiwane dotychczas rynki. Pozwala również na współpracę handlową z pozostałymi członkami stowarzyszenia oraz poszerza możliwości współpracy z producentami i dostawcami części.

 

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google