Żeby zwyciężać w wyścigach, trzeba być gotowym do walki. Dotyczy to nie tylko rywalizacji kierowców i zespołów, ale także konkurencji pomiędzy koncepcjami technicznymi. Z tego powodu napędy alternatywne niezmiennie stanowią część unikalnej historii aktywności Mercedesa w sporcie motorowym – aktywności trwającej już 125 lat.

 

Systematyczny zwycięzca: w 2014 r. w Srebrnych Strzałach, czyli bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport, zadebiutował nowy 1,6-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem i udoskonalonymi funkcjami hybrydowymi. Od tego sezonu ekipa zdobyła 6 kolejnych tytułów mistrzowskich wśród konstruktorów i 5 wśród kierowców. Z doświadczeń zgromadzonych w motorsporcie korzysta również dział rozwoju nowych aut osobowych Mercedes-Benz. Zakres zastosowań sięga tu od odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania aż po wysokonapięciową technikę w przypadku napędów elektrycznych.

Czas na prąd: 22 listopada 2019 r. Mercedes-Benz zadebiutuje w serii wyścigów bolidów całkowicie elektrycznych – Formule E. Zespół Mercedes-Benz EQ przystąpi do rywalizacji z dwiema Srebrnymi Strzałami Mercedes-Benz EQ 01. Ich rozwój bazuje także na wiedzy zdobytej podczas prac konstrukcyjnych nad napędami aktualnych bolidów Formuły 1.

Wielki Wybuch: silnik parowy czy wysokoobrotowy silnik spalinowy – który z nich zwyciężyłby w pierwszym w historii motoryzacyjnym pojedynku? Zarówno widzowie, jak i eksperci zadali sobie to pytanie 22 lipca 1894 r., na starcie rajdu z Paryża do Rouen. Werdykt nie pozostawiał wątpliwości: wspólną pierwszą nagrodę zdobyli Peugeot i Panhard & Levassor. Pojazdy obu tych producentów były napędzane 2-cylindrowymi widlastymi silnikami Daimlera o mocy około 2,6 kW (3,5 KM) każdy. Panhard & Levassor zbudował konstrukcję na licencji. Pierwsza nagroda była jednocześnie zwycięstwem silnika spalinowego – techniki, która w samochodowej inżynierii wciąż była nowością i na tle sprawdzonego silnika parowego oraz niezmiennie popularnych środków transportu, w tym wozów konnych, można ją było nazwać alternatywną.

Transformacja: rozwiązania, które udowodniły swą wartość w sporcie motorowym, mają też wpływ na inżynierię samochodów produkowanych seryjnie. Stało się to oczywiste już podczas rajdu z Paryża do Rouen. Pierwsze w historii zawody motoryzacyjne były nie tylko wyścigiem na czas, ale przede wszystkim koncentrowały się na niezawodności i przydatności na co dzień. Dwaj francuscy producenci, którzy polegali na silnikach Daimlera, zwyciężyli, ponieważ ich pojazdy najlepiej wypełniały założenia rajdu – były “bezpieczne w użyciu, łatwe w obsłudze i niezbyt drogie w eksploatacji”. Tak kryteria te podsumował organizujący zawody francuski dziennik “Le Petit Journal”.

 

Mieszanka: silnik spalinowy ledwie zaczynał dominować jako preferowane źródło napędu pojazdów mechanicznych, a sprytni inżynierowie zaczęli już opracowywać napędy alternatywne. Niespełna rok po pierwszym rajdzie, w długodystansowych zawodach na trasie Paryż-Bordeaux-Paryż w czerwcu 1895 r., wystartował pojazd z napędem elektrycznym. Nie dojechał jednak do mety. Ferdinand Porsche, który w 1906 r. zostanie dyrektorem technicznym Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) w Austrii, a następnie, w 1923 r., przejmie to stanowisko w DMG w Untertürkheim, już na początku XX wieku pracował nad napędem hybrydowym: wykorzystał silnik Daimlera jako generator energii elektrycznej do napędzania silników elektrycznych w piastach kół. 7 maja 1902 r. Porsche wygrał wyścig na szczyt Exelberg nieopodal Wiednia samochodem wyścigowym Mixte na bazie pojazdu Mercedes-Simplex o mocy 28 KM.

Silnik z zapłonem samoczynnym: czterosuwowy silnik benzynowy od początku XX wieku dominował w samochodach wyścigowych. Mercedes-Benz odniósł na tym polu duży sukces. Jednak marka ze Stuttgartu przyglądała się również jednostce wysokoprężnej – przede wszystkim pod kątem aut rajdowych i pojazdów próbujących bić rekordy. W tym przypadku kamienie milowe obejmowały m.in.:

 

  • klasowe zwycięstwo w Mille Miglia w 1955 r. (Mercedes-Benz 180 D/W 120)
  • zwycięstwo w generalnej klasyfikacji rajdu Méditerranée-Le Cap Africa w 1959 r. (Mercedes-Benz 190 D/W 121)
  • rekordy świata dla silników Diesla uzyskane przez Mercedesy C 111-II D oraz C 111-III (1976 i 1978)
  • 30-dniowy rekord świata z 2005 r. (Mercedes-Benz E 320 CDI/W 211)
  • klasowe zwycięstwo w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb w 2015 r. (Mercedes-Benz C 300 d 4MATIC/W 205)

Zwycięzca na energię słoneczną: w 1985 r. praktykanci z fabryk Mercedes-Benz w Sindelfingen oraz Untertürkheim zaprojektowali i zbudowali samochód napędzany energią słoneczną – Alpha-Real. Panele fotowoltaiczne z 432 ogniwami zasilały energią dwa silniki elektryczne generujące moc 1,8 kW (2,4 KM). Wyścigowy pojazd na energię słoneczną zajął pierwsze miejsce w rajdzie “Tour de Sol” na trasie znad Jeziora Bodeńskiego nad Jezioro Genewskie, z 21-letnim Peterem Bauerem za kierownicą. Maksymalna prędkość pojazdu wynosiła 71 km/h. Dziś stanowi on element stałej ekspozycji Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie – można go zobaczyć w sekcji Legends 7 pt. “Srebrne Strzały – wyścigi i rekordy”.

Hybrydowa premiera: w 2009 roku po raz pierwszy dopuszczono montaż systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS w układach napędowych bolidów Formuły 1. Lewis Hamilton wygrał w tym sezonie Grand Prix Węgieri Grand Prix Singapuru za kierownicą McLarena-Mercedesa MP4-24. Rok później Mercedes-Benz powrócił do świata Formuły 1 z własnym zespołem, a od 2014 roku firma ponownie znajduje się w czołówce historii motorsportu wraz ze swoją wyjątkową serią zwycięstw. Hybrydowy napęd bolidów jest wciąż rozwijany i doskonalony. Przykład: w porównaniu do zespołu z 2009 r. waga systemu akumulatorowego spadła o ponad 80%, a efektywność zasobnika energii wzrosła z 70 do 96%.

Zrodzony w piekle: w 2013 roku Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive ustanowił nowy rekord na północnej pętli Nürburgringu. Pokonał okrążenie “Zielonego piekła” – jak nazywa się ten słynny tor – w 7:56,234 min. Był więc pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem elektrycznym, który przejechał Nürburgring w niecałe 8 minut. W muzeum Mercedesa, w sekcji Legends 6 zatytułowanej “Nowy start – droga do bezemisyjnej mobilności, od 1982 do dziś”, SLS AMG Electric Drive reprezentuje rozwój alternatywnych napędów w najwyższej klasy seryjnych autach sportowych.

Źródło: Mercedes-Benz

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.