E-katalogi

NA POBOCZU


System keyless można złamać w dwie minuty

2018-05-30 09:14:22   Autor: Newseria Innowacje


System keyless można złamać w dwie minuty Kradzież auta z systemem bezkluczykowego otwierania drzwi nie stanowi obecnie dla złodziei większego problemu. Zabezpieczenia są na tyle słabe, że nowe auto można otworzyć i uruchomić w mniej niż 2 minuty. Zdaniem specjalistów potrzebne są udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa dostępu. W niektórych przypadkach dla poprawy sytuacji wystarczyłaby niewielka zmiana. Tymczasem statystyki pokazują, że liczba kradzieży nowych aut rośnie lawinowo.

"Ekstremalnie niebezpieczny jest przykład bezkluczykowego otwierania samochodu, tzw. keyless. Nie gwarantuje to bezpieczeństwa, złamanie tego systemu jest dziecinnie proste. Ostatnio jest dużo przykładów tego, jak kradną drogie samochody w ciągu 2–3 minut" - alarmuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Krzysztof Smołko z STMicroelectronics, producenta systemów zabezpieczających.


Systemy keyless umożliwiają otwarcie i odpalenie samochodu bez używania kluczyka. Wystarczy kluczyk mieć np. w kieszeni (w bezpośredniej odległości od odbiornika, znajdującego się w aucie), aby otworzyć auto za pomocą przycisku na klamce i uruchomić silnik za pomocą specjalnego przycisku. System opiera się na radiowej transmisji danych i wymianie kodów między nadajnikiem i odbiornikiem, w zależności od modelu i marki zasięg komunikacji wynosi ok. kilkadziesiąt centymetrów. Złodzieje mogą jednak sygnał wysyłany z kluczyka przechwycić i dzięki temu otworzyć i uruchomić pojazd znajdujący się nawet kilkaset metrów od kluczyka.


"Przy samochodzie stoi jeden włamywacz z radiem, drugi z takim samym radiem idzie pod drzwi ofiary. Kluczyk często wisi w zamku w drzwiach (lub w kurtce w przedpokoju). Gdy jeden dotyka klamki, odbiera sygnał w jedną walizkę, ta transmituje sygnał do drugiej walizki, a ta retransmituje do kluczyka i vice versa. Wystarczy minuta i jest po zabawie" - tłumaczy Krzysztof Smołko.


Urządzenie pozwalające uzyskać dostęp do samochodu w taki sposób można kupić w internecie od chińskiego dostawcy za równowartość 84 zł. Pracę złodziejom dodatkowo ułatwiają uwarunkowania prawne, dzięki którym nie jest możliwe unieruchomienie samochodu w momencie, gdy znajdzie się on poza zasięgiem sygnału kluczyka. W rezultacie samochód jedynie komunikuje brak połączenia, a złodziej może bez problemu dotrzeć do miejsca, w którym zabezpieczenia zostaną ostatecznie rozkodowane. Tymczasem dla poprawy sytuacji wystarczyłaby niewielka modyfikacja.


"Europejskie prawo nie pozwala ze względów bezpieczeństwa na wyłączenie silnika w sytuacji, gdy kluczyk znika z samochodu, to zabezpieczenie na wypadek uszkodzenia lub rozładowania baterii. W związku z tym, jeżeli włamywacz tą metodą uruchomi samochód, to może go używać dopóki go nie wyłączy. Gdyby w tym urządzeniu zastosować mechanizmy bezpieczeństwa, choćby najbardziej banalne, np. skrócić czas, jaki mija między wysłaniem zapytania a odpowiedzią, to dramatycznie zmniejszyłoby prawdopodobieństwo włamania w ten sposób" – przekonuje ekspert.


Kradzież nowych i kilkuletnich aut drastycznie wzrasta. Według danych brytyjskiego Urzędu Statystycznego (ONS) kradzież pojazdów w Wielkiej Brytanii wzrosła w 2017 r. o prawie 56 proc. w ujęciu rok do roku. W 2017 r. skradziono przeszło 89 tys. pojazdów. Z danych FBI wynika natomiast, że ogólna liczba skradzionych w Stanach Zjednoczonych aut wzrosła między rokiem 2015 a 2016 o 7,4 proc. W 2015 r. liczba aut skradzionych z użyciem kluczyka lub poprzez obejście systemu bezkluczykowego wzrosła w USA zaś o 22 proc.


Jednocześnie stowarzyszenie Society of Motor Manufacturers and Traders podaje, że w porównaniu z połową lat 90. ubiegłego wieku mamy do czynienia z poważnym spadkiem kradzieży - wówczas rocznie kradziono nawet pół miliona aut. Tendencje spadkowe widać wyraźnie w Polsce, gdzie statystyki są odwrotne niż na Zachodzie. Według KGP w zeszłym roku łupem przestępców padło nieco ponad 10 tys. samochodów, czyli o 1,4 tys. mniej niż w 2016 r. Częściej mamy też do czynienia z kradzieżami aut luksusowych niż tych ze średniej półki.


Właściciele aut z systemami keyless mogą we własnym zakresie zabezpieczyć się przed kradzieżą. W sprzedaży są dostępne etui na kluczyk, które mają za zadanie utrudniać przechwycenie sygnału. Takie rozwiązanie kosztuje od kilkudziesięciu do około 250 zł. Za niespełna 600 zł można się natomiast uzbroić w zabezpieczenie w postaci montowanego do kluczyka klipsa, który też ma uniemożliwić przejęcie sygnału przez niepożądane osoby.


"Najbardziej banalnie można wziąć metalową skrzynkę, jak kiedyś na pieniądze i w tym trzymać kluczyk, ale na pewno można go zeskanować też stojąc np. w kolejce. Niestety, nie ma na to metody innej niż to, żeby producenci podjęli kroki prewencyjne" – twierdzi Krzysztof Smołko.


Producenci samochodów wprawdzie zapowiadają opracowanie skutecznych zabezpieczeń przed kradzieżami na walizkę. Odporny na działania włamywaczy system zaproponował już Land Rover w najnowszym modelu Discovery. Zastosowany specjalny chip w module keyless dokładnie wylicza czas odpowiedzi między nadajnikiem a odbiornikiem i nie reaguje na działanie wzmacniaczy sygnału, używanych przez złodziei.


Analizy dokonane przez niemiecki Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) pozwoliły wyłonić 100 najbardziej zagrożonych kradzieżą aut z systemem keyless. Aż 13 modeli na tej liście to auta marki BMW. Drugie miejsce na niechlubnej liście zajmuje Audi z dziesięcioma modelami, a czołówkę zamyka Renault z 8 niebezpiecznymi modelami.


Źródło: Newseria Innowacje


Zdjęcie: Continental

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Autobus wodorowy nowej generacji

    Odpowiadając na wzmożone zainteresowanie rynku europejskiego bezemisyjnymi pojazdami transportu publicznego, Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego ekologicznego autobusu. Do grona pojazdów z napędem alternatywnym dołączy Solaris Urbino 12 hydrogen - autobus wodorowy nowej generacji, napędzany energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Oficjalna premiera pojazdu planowana jest w roku 2019.
  • 61 autobusów hybrydowych w stolicy

    Rozpoczyna się realizacja największego w Polsce kontraktu, w ramach którego flota aż 61 autobusów hybrydowych jednocześnie wyjeżdża na ulice jednego miasta.
  • Silnik PSA nagrodzony

    3-cylindrowy silnik benzynowy Turbo PureTech (110 i 130 KM) po raz czwarty z rzędu został wybrany Międzynarodowym Silnikiem Roku w kategorii 1–1,4 litra. Tytuł przyznało jury 20. edycji plebiscytu "The International Engine of the Year Awards" w Stuttgarcie.
  • Dowód rejestracyjny nadal trzeba wozić

    W związku z licznymi wątpliwościami od kiedy kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz potwierdzania zawarcia polisy OC, Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia: zmiana ta wejdzie w życie w terminie określonym w komunikacie ogłoszonym przez Ministra Cyfryzacji.
  • System keyless można złamać w dwie minuty

    Kradzież auta z systemem bezkluczykowego otwierania drzwi nie stanowi obecnie dla złodziei większego problemu. Zabezpieczenia są na tyle słabe, że nowe auto można otworzyć i uruchomić w mniej niż 2 minuty. Zdaniem specjalistów potrzebne są udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa dostępu. W niektórych przypadkach dla poprawy sytuacji wystarczyłaby niewielka zmiana. Tymczasem statystyki pokazują, że liczba kradzieży nowych aut rośnie lawinowo.
  • Ceny paliw w Polsce

    Średnia cena benzyny wzrosła w ostatnim czasie do 5,05 zł za litr. Tak drogo nie było już od trzech lat, a wszystko wskazuje na to, że to nie koniec podwyżek. Co składa się na cenę paliwa i za co, tak naprawdę, płacą polscy kierowcy?
  • Paliwo z plastiku?

    Na świecie zalega niemal 5 mld ton plastiku. Częściowym rozwiązaniem tego problemu może być wytwarzanie paliw z plastiku. Z plastikowych odpadków mogą powstać paliwa odpowiadające właściwościami benzynie i olejowi napędowemu. Unikatową technologię ich produkcji opracowała polska firma. Zgodnie z projektem dyrektywy unijnej wielcy odbiorcy będą musieli częściowo korzystać z biopaliw, do których należą także paliwa z plastiku.
  • Co zrobić, żebyśmy kupowali auta elektryczne?

    86 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego. Wykazujemy wyższą gotowość niż kierowcy z 5 innych krajów regionu - wynika z sondażu agencji badań rynku Puzzle Research.
  • Sejm pracuje nad opłatą emisyjną

    Rządowy projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafił 10 maja pod głosowanie w Sejmie po pierwszym czytaniu. Decyzją większości posłów zajmie się nim Komisja ds. energii i Skarbu Państwa.
  • Najszybsza ładowarka EV na świecie

    Zaprezentowana podczas tegorocznych targów Hannover Messe ładowarka Terra HP o mocy do 350 kW pozwala naładować samochód elektryczny w zaledwie 8 minut, gwarantując przy tym zasięg do 200 kilometrów. Najnowszy model produkcji ABB idealnie nadaje się do wykorzystania przy trasach szybkiego ruchu, autostradach oraz stacjach benzynowych.
  • Toyota inwestuje w rozwój mobilności

    Toyota otwiera nowe przedsiębiorstwo Toyota Connected Europe (TCEU), zajmujące się wdrażaniem do motoryzacji nowych technologii informacyjnych. Jego zadaniem będzie wspieranie rozwoju nowych usług mobilności, dostosowanych do europejskiego rynku. Prezesem TCEU został Zack Hicks, CEO Toyota Connected North America. Funkcję dyrektora generalnego obejmie Agustin Martin, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
  • Coraz mniej chętnych na własne samochody

    Zgodnie z aktualnymi trendami na rynku transportowym zmniejsza się zapotrzebowanie konsumentów na posiadanie aut na własność. Wynika to z faktu, iż rynek w dużych aglomeracjach miejskich jest w coraz większym stopniu przejmowany przez transport rozumiany jako element tzw. szerszej usługi mobilnościowej.
  • Mniej dokumentów do kontroli

    Rada Ministrów przyjęła zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. Wkrótce kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i poświadczenia polisy OC. Zamiast tego policja sprawdzi wspomniane dane w systemie informatycznym CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów). Już dziś znajdują się tam informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym, a także dane o polisie oraz o badaniu technicznym.
  • Pierwszy na świecie Downtown Store Volvo

    Pierwszy na świecie Downtown Store marki Volvo został właśnie otwarty w ścisłym centrum Warszawy. To nowy koncept salonu samochodowego, połączonego z kawiarnią i centrum kulturalnym, gdzie – obok dobrej kawy i koncertów muzycznych – można też skorzystać z jazdy próbnej i od ręki kupić samochód. Grupą docelową marki są zabiegani, pracujący mieszkańcy Warszawy, którzy często nie mają czasu odwiedzić salonu położonego na obrzeżach miasta.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo

    Volvo Trucks przedstawia swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy - Volvo FL Electric - zaprojektowany m.in. z myślą o dystrybucji towarów w mieście i wywozie odpadów. Produkcja seryjna i sprzedaż nowego modelu w Europie rozpocznie się w przyszłym roku. Wprowadzając swój nowy produkt na rynek, Volvo Trucks wysuwa się na prowadzenie w dziedzinie zelektryfikowanego transportu ładunków w mieście.
  • Samochody przyszłości z siecią 5G

    Nadchodzi epoka connected cars - samochodów przyszłości z siecią 5G. Podczas podróży autem nowej generacji każdy pasażer będzie mógł oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości, pobrać film w ciągu sekundy czy wirtualnie uczestniczyć w spotkaniu biurowym. Nowa technologia sprawi, że samochód sam będzie wiedział, kiedy należy zatankować, zrobi to automatycznie i sam za to zapłaci. Dzięki sieci 5G samochód lepiej wpasuje się też w ruch uliczny.
  • Toyota wstrzymuje testy autonomicznych pojazdów

    Toyota poinformowała, że zawiesza w Stanach Zjednoczonych testy swoich systemów autonomicznej jazdy. Powodem decyzji jest wypadek autonomicznego Volvo należącego do Ubera. Do tej pory japoński koncern testował swoje pojazdy autonomiczne na ulicach San Francisco i Michigan.
  • Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech będą produkowane w Polsce

    Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech Grupy PSA trzykrotnie zdobywały tytuł Silnika Roku w plebiscycie International Engine of the Year.
  • Merkel przeciwna zakazom wjazdu dla diesli

    W środę (21.03.2018 r.) w Bundestagu kanclerz Niemiec Angela Merkel wyraziła swój sprzeciw dla wprowadzania na znacznych obszarach zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla.
  • Ile zapłacimy za ładowanie EV w Polsce?

    Największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych - firma GreenWay Polska - ogłasza wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja 2018 roku.



KOMENTARZE: