E-katalogi

NA POBOCZU


Sejm pracuje nad opłatą emisyjną

2018-05-11 11:50:24   Autor: Adrian Januszkiewicz


Sejm pracuje nad opłatą emisyjną Rządowy projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafił 10 maja pod głosowanie w Sejmie po pierwszym czytaniu. Decyzją większości posłów zajmie się nim Komisja ds. energii i Skarbu Państwa.

Nim doszło do głosowania posłowie spoza Zjednoczonej Prawicy przekonywali, że nową opłatę będą musieli ponieść kierowcy. Pytali, o ile zdrożeje litr benzyny na stacjach. M.in. poseł Łukasz Rzepecki (Kuzkiz'15) wniósł na mównicę kanister, na którym zamieszczona była grafika wskazująca, że 53 proc. ceny paliwa stanowią podatki, po czym wicemarszałek Terlecki wyłączył mu mikrofon.


W trakcie pierwszego czytania projektu minister energii Krzysztof Tchórzewski zapewniał, że opłaty emisyjne będą ponosiły państwowe spółki paliwowe. "Te spółki zdecydowały (...) zdecydowały zarządy tych spółek, że w związku z wprowadzeniem tej opłaty, nie podniosą ceny paliwa, decydując się na niewielkie zmniejszenie rentowności własnych przedsiębiorstw" - powiedział. Wtórował mu szef Orlenu Daniel Obajtek. "Zdecydowaliśmy, że nie przerzucimy opłaty na konsumentów, bo jest to rozwiązanie korzystne dla firmy i gospodarki kraju" - wskazał.


Omawiana nowelizacja miałaby zacząć obowiązywać od nowego roku. Jej projekt zakłada stworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz wprowadzenie opłaty emisyjnej, z której finansowane mają być projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce. Środki z opłaty w 85 proc. mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; 15 proc. - do nowo utworzonego FNT.


Jak wynika z deklaracji ministra energii, opłata wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. W Ocenie Skutków Regulacji projektu ustawy wskazano, że w 2019 r. rząd planuje dzięki całej nowelizacji zebrać 1,7 mld zł, z czego do FNT trafi 340 mln zł. Natomiast w ciągu 10 lat przychody FNT mają wynieść 6,75 mld zł.


Za pomocą FNT mają być finansowane inwestycje w zero- i niskoemisyjny transport. Jego beneficjentami mają być np. samorządy, firmy naukowo-badawcze. Środki mają też wspierać polskich producentów chcących budować samochody elektryczne, pracować nad rozwojem paliw alternatywnych.


Według zapewnień ministra Tchórzewskiego ustawa pozwoli dofinansowywać kupno samochodów elektrycznych oraz budowę infrastruktury zasilania pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Jak mówił, dopłaty na kupno pojazdu mogłyby wynieść ok. 25 tys. zł. "Dopłaty do budowy stacji mogłyby wynosić do 50 proc. kosztów stworzenia takiego punktu" - dodał Tchórzewski.


Ostatecznie za wnioskiem głosowało 206 posłów, 232 było przeciw, żaden z posłów się nie wstrzymał. Wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki poinformował, że do 5 czerwca 2018 komisja ds. energii i Skarbu Państwa będzie miała czas na przedstawienie sprawozdania w tej sprawie.


Źródło: PAP, Bankier.pl

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Paliwo z plastiku?

    Na świecie zalega niemal 5 mld ton plastiku. Częściowym rozwiązaniem tego problemu może być wytwarzanie paliw z plastiku. Z plastikowych odpadków mogą powstać paliwa odpowiadające właściwościami benzynie i olejowi napędowemu. Unikatową technologię ich produkcji opracowała polska firma. Zgodnie z projektem dyrektywy unijnej wielcy odbiorcy będą musieli częściowo korzystać z biopaliw, do których należą także paliwa z plastiku.
  • Co zrobić, żebyśmy kupowali auta elektryczne?

    86 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego. Wykazujemy wyższą gotowość niż kierowcy z 5 innych krajów regionu - wynika z sondażu agencji badań rynku Puzzle Research.
  • Sejm pracuje nad opłatą emisyjną

    Rządowy projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafił 10 maja pod głosowanie w Sejmie po pierwszym czytaniu. Decyzją większości posłów zajmie się nim Komisja ds. energii i Skarbu Państwa.
  • Najszybsza ładowarka EV na świecie

    Zaprezentowana podczas tegorocznych targów Hannover Messe ładowarka Terra HP o mocy do 350 kW pozwala naładować samochód elektryczny w zaledwie 8 minut, gwarantując przy tym zasięg do 200 kilometrów. Najnowszy model produkcji ABB idealnie nadaje się do wykorzystania przy trasach szybkiego ruchu, autostradach oraz stacjach benzynowych.
  • Toyota inwestuje w rozwój mobilności

    Toyota otwiera nowe przedsiębiorstwo Toyota Connected Europe (TCEU), zajmujące się wdrażaniem do motoryzacji nowych technologii informacyjnych. Jego zadaniem będzie wspieranie rozwoju nowych usług mobilności, dostosowanych do europejskiego rynku. Prezesem TCEU został Zack Hicks, CEO Toyota Connected North America. Funkcję dyrektora generalnego obejmie Agustin Martin, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
  • Coraz mniej chętnych na własne samochody

    Zgodnie z aktualnymi trendami na rynku transportowym zmniejsza się zapotrzebowanie konsumentów na posiadanie aut na własność. Wynika to z faktu, iż rynek w dużych aglomeracjach miejskich jest w coraz większym stopniu przejmowany przez transport rozumiany jako element tzw. szerszej usługi mobilnościowej.
  • Mniej dokumentów do kontroli

    Rada Ministrów przyjęła zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. Wkrótce kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i poświadczenia polisy OC. Zamiast tego policja sprawdzi wspomniane dane w systemie informatycznym CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów). Już dziś znajdują się tam informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym, a także dane o polisie oraz o badaniu technicznym.
  • Pierwszy na świecie Downtown Store Volvo

    Pierwszy na świecie Downtown Store marki Volvo został właśnie otwarty w ścisłym centrum Warszawy. To nowy koncept salonu samochodowego, połączonego z kawiarnią i centrum kulturalnym, gdzie – obok dobrej kawy i koncertów muzycznych – można też skorzystać z jazdy próbnej i od ręki kupić samochód. Grupą docelową marki są zabiegani, pracujący mieszkańcy Warszawy, którzy często nie mają czasu odwiedzić salonu położonego na obrzeżach miasta.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo

    Volvo Trucks przedstawia swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy - Volvo FL Electric - zaprojektowany m.in. z myślą o dystrybucji towarów w mieście i wywozie odpadów. Produkcja seryjna i sprzedaż nowego modelu w Europie rozpocznie się w przyszłym roku. Wprowadzając swój nowy produkt na rynek, Volvo Trucks wysuwa się na prowadzenie w dziedzinie zelektryfikowanego transportu ładunków w mieście.
  • Samochody przyszłości z siecią 5G

    Nadchodzi epoka connected cars - samochodów przyszłości z siecią 5G. Podczas podróży autem nowej generacji każdy pasażer będzie mógł oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości, pobrać film w ciągu sekundy czy wirtualnie uczestniczyć w spotkaniu biurowym. Nowa technologia sprawi, że samochód sam będzie wiedział, kiedy należy zatankować, zrobi to automatycznie i sam za to zapłaci. Dzięki sieci 5G samochód lepiej wpasuje się też w ruch uliczny.
  • Toyota wstrzymuje testy autonomicznych pojazdów

    Toyota poinformowała, że zawiesza w Stanach Zjednoczonych testy swoich systemów autonomicznej jazdy. Powodem decyzji jest wypadek autonomicznego Volvo należącego do Ubera. Do tej pory japoński koncern testował swoje pojazdy autonomiczne na ulicach San Francisco i Michigan.
  • Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech będą produkowane w Polsce

    Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech Grupy PSA trzykrotnie zdobywały tytuł Silnika Roku w plebiscycie International Engine of the Year.
  • Merkel przeciwna zakazom wjazdu dla diesli

    W środę (21.03.2018 r.) w Bundestagu kanclerz Niemiec Angela Merkel wyraziła swój sprzeciw dla wprowadzania na znacznych obszarach zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla.
  • Ile zapłacimy za ładowanie EV w Polsce?

    Największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych - firma GreenWay Polska - ogłasza wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja 2018 roku.
  • Elektryki VAG będą produkowane także w Polsce

    Grupa Volkswagen rozszerza produkcję pojazdów elektrycznych na całym świecie na masową skalę. W ramach tych działań już w tym roku koncern wydał 20 mld euro, a w ciągu kolejnych 5 lat ma wydać 90 mld euro na rozwijane baterii i EV Grupy.
  • Ultraszybkie ładowarki GreenWay w Polsce

    GreenWay Polska wprowadza na polskie drogi ultraszybkie ładowarki do pojazdów elektrycznych o mocy do 350 kW. Przeznaczone do samochodów przyszłości, znacząco skrócą czas ładowania elektryków. Pierwsze stacje tego typu w sieci GreenWay pojawią się na A1 już w 2019 roku. Spółka podpisała właśnie umowę o współpracy w tym zakresie z Gdańsk Transport Company S.A.
  • Audi opracowało e-benzynę

    Audi jest przekonane co do potencjału paliw takich jak e-gaz, e-benzyna czy e-diesel, w związku z tym kontynuuje rozwój swej strategii e-paliw. Pracując nad rozwojem syntetycznej "e-benzyny", 4 pierścienie osiągnęły właśnie założone cele cząstkowe. Wraz ze swoimi partnerami technologicznymi, koncern po raz pierwszy wyprodukował wystarczającą ilość regeneracyjnie wytwarzanego paliwa, z przeznaczeniem dla pierwszych silników testowych.
  • Dodatkowe 8 gr za litr paliwa

    80 zł na każde 1000 litrów benzyny lub oleju napędowego - tyle ma wynosić opłata emisyjna przewidziana w projekcie ustawy o bioenergii autorstwa Ministerstwa Energii. Dochody z tej opłaty mają wspomóc budowę infrastruktury paliw alternatywnych.
  • Audi najlepszą marką aut używanych

    Pięć wygranych kategorii i obronienie przez Audi A6 tytułu "Najlepsze ze Wszystkich Klas" - to wyniki marki z Ingolstadt według Raportu Samochodów Używanych DEKRA 2018. W ten sposób, Audi zostało najlepszą marką w tegorocznym zestawieniu.
  • Układy napędowe TNGA

    Toyota opracowała nowe układy napędowe w technologii Toyota New Global Architecture. Do końca roku 2023 zostaną one zainstalowane w ok. 80 proc. pojazdów sprzedawanych w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie i Chinach. Dzięki temu ilość CO2 emitowanego przez samochody Toyoty zmniejszy się o co najmniej 18 proc.



KOMENTARZE: