E-katalogi

NA POBOCZU


Paliwo z plastiku?

2018-05-25 12:32:25   Autor: Newseria Innowacje


Paliwo z plastiku? Na świecie zalega niemal 5 mld ton plastiku. Częściowym rozwiązaniem tego problemu może być wytwarzanie paliw z plastiku. Z plastikowych odpadków mogą powstać paliwa odpowiadające właściwościami benzynie i olejowi napędowemu. Unikatową technologię ich produkcji opracowała polska firma. Zgodnie z projektem dyrektywy unijnej wielcy odbiorcy będą musieli częściowo korzystać z biopaliw, do których należą także paliwa z plastiku.

"Paliwo, które produkujemy, w zasadzie nie różni się od benzyny czy ropy. Jest ono jednak korzystniejsze dla środowiska. Po pierwsze, pozbywamy się plastiku, który osiada w naszym środowisku, w naszych oceanach. Jeżeli czegoś z tym nie zrobimy, to w 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Po drugie, wyprodukowanie jednego litra paliwa z plastiku powoduje o 12,5 proc. mniej emisji dwutlenku węgla niż wyprodukowanie litra paliwa z ropy. Także wydobywanie ropy z ziemi powoduje większą emisję dwutlenku węgla, bo ten plastik już mamy. I po trzecie, nie musimy transportować ropy z Bliskiego Wschodu czy Rosji, ponieważ plastikowe odpadki są produkowane lokalnie, co także redukuje emisję dwutlenku węgla" - mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Susan Kim-Chomicka, prezes Handerek Technologies.


Opracowana przez polską firmę technologia pozwala przerabiać plastikowe odpady na paliwa ciekłe o jakości nieróżniącej się od zwykłej benzyny czy ropy naftowej, mogące służyć do napędu pojazdów i maszyn. W niskociśnieniowym procesie przekształca odpady plastikowe, których nie da się poddać dalszemu recyklingowi, w całkowicie rafinowane frakcje oleju napędowego i benzyny.


Technologia jest opłacalna ekonomicznie i nie wymaga żadnych dotacji, a dodatkowo jest samowystarczalna energetycznie i nie generuje nieużytecznych odpadów jako produktów ubocznych. Z kilograma odpadów można wydobyć litr paliwa płynnego, takiego jak olej napędowy EN590, benzyna EN228 czy paliwo lotnicze. Paliwo z recyklingu nie trafi jednak bezpośrednio na stacje benzynowe.


"Nawet jeżeli przerobimy cały plastik, to powstałe z niego paliwo będzie stanowić jedynie trzy procent globalnej produkcji ropy. To za mało, by móc oferować je na stacjach benzynowych. W roboczej wersji europejskiej dyrektywy o biopaliwach znajduje się jednak zapis, że do biopaliw zalicza się również paliwa produkowane z odpadków, w tym z plastiku. W tej sytuacji wielcy odbiorcy będą zmuszeni brać część paliwa od nas, dzięki czemu spełnią przyszłe unijne wymogi" - zauważa Susan Kim-Chomicka.


Przy takich regulacjach prawnych biznes polegający na wytwarzaniu paliwa z odpadków ma szansę nie tylko na sukces biznesowy, lecz także na wymierne korzyści dla środowiska naturalnego. Polska produkuje rocznie około 180 mln ton śmieci - wynika z danych Eurostatu. W całej Unii Europejskiej jest to ponad 2,5 mld ton. W 2014 roku w krajach Wspólnoty przetworzono łącznie 2,3 mld ton śmieci (wliczając również te pochodzące z importu). Około 47 proc. z nich poddano procesom unieszkodliwiania odpadów innym niż spalanie, kolejne 36 proc. przeznaczono do odzysku innego, niż odzysk energii i wypełnianie wykopów. Wiele odpadów wciąż jednak bezużytecznie zalega.


"Na lądzie zalega prawie 5 mld ton plastiku. Co roku w oceanach ląduje prawie 8 mln ton plastiku. Jeżeli czegoś z tym nie zrobimy, nasze środowisko ulegnie zagładzie. A ponieważ i tak używamy ropy, dzięki paliwom z przetworzonego plastiku możemy zdywersyfikować źródła jej pochodzenia, a jednocześnie pomóc środowisku" - twierdzi ekspertka.


Z analiz Zion Market Research wynika, że światowy rynek biopaliw osiągnie w 2022 roku wartość niemal 219 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 4,5 proc.



Źródło: Newseria Innowacje

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Autobus wodorowy nowej generacji

    Odpowiadając na wzmożone zainteresowanie rynku europejskiego bezemisyjnymi pojazdami transportu publicznego, Solaris Bus & Coach zapowiada premierę kolejnego ekologicznego autobusu. Do grona pojazdów z napędem alternatywnym dołączy Solaris Urbino 12 hydrogen - autobus wodorowy nowej generacji, napędzany energią z wodorowego ogniwa paliwowego. Oficjalna premiera pojazdu planowana jest w roku 2019.
  • 61 autobusów hybrydowych w stolicy

    Rozpoczyna się realizacja największego w Polsce kontraktu, w ramach którego flota aż 61 autobusów hybrydowych jednocześnie wyjeżdża na ulice jednego miasta.
  • Silnik PSA nagrodzony

    3-cylindrowy silnik benzynowy Turbo PureTech (110 i 130 KM) po raz czwarty z rzędu został wybrany Międzynarodowym Silnikiem Roku w kategorii 1–1,4 litra. Tytuł przyznało jury 20. edycji plebiscytu "The International Engine of the Year Awards" w Stuttgarcie.
  • Dowód rejestracyjny nadal trzeba wozić

    W związku z licznymi wątpliwościami od kiedy kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego pojazdu oraz potwierdzania zawarcia polisy OC, Ministerstwo Cyfryzacji wyjaśnia: zmiana ta wejdzie w życie w terminie określonym w komunikacie ogłoszonym przez Ministra Cyfryzacji.
  • System keyless można złamać w dwie minuty

    Kradzież auta z systemem bezkluczykowego otwierania drzwi nie stanowi obecnie dla złodziei większego problemu. Zabezpieczenia są na tyle słabe, że nowe auto można otworzyć i uruchomić w mniej niż 2 minuty. Zdaniem specjalistów potrzebne są udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa dostępu. W niektórych przypadkach dla poprawy sytuacji wystarczyłaby niewielka zmiana. Tymczasem statystyki pokazują, że liczba kradzieży nowych aut rośnie lawinowo.
  • Ceny paliw w Polsce

    Średnia cena benzyny wzrosła w ostatnim czasie do 5,05 zł za litr. Tak drogo nie było już od trzech lat, a wszystko wskazuje na to, że to nie koniec podwyżek. Co składa się na cenę paliwa i za co, tak naprawdę, płacą polscy kierowcy?
  • Paliwo z plastiku?

    Na świecie zalega niemal 5 mld ton plastiku. Częściowym rozwiązaniem tego problemu może być wytwarzanie paliw z plastiku. Z plastikowych odpadków mogą powstać paliwa odpowiadające właściwościami benzynie i olejowi napędowemu. Unikatową technologię ich produkcji opracowała polska firma. Zgodnie z projektem dyrektywy unijnej wielcy odbiorcy będą musieli częściowo korzystać z biopaliw, do których należą także paliwa z plastiku.
  • Co zrobić, żebyśmy kupowali auta elektryczne?

    86 proc. polskich kierowców rozważyłoby zakup samochodu elektrycznego. Wykazujemy wyższą gotowość niż kierowcy z 5 innych krajów regionu - wynika z sondażu agencji badań rynku Puzzle Research.
  • Sejm pracuje nad opłatą emisyjną

    Rządowy projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafił 10 maja pod głosowanie w Sejmie po pierwszym czytaniu. Decyzją większości posłów zajmie się nim Komisja ds. energii i Skarbu Państwa.
  • Najszybsza ładowarka EV na świecie

    Zaprezentowana podczas tegorocznych targów Hannover Messe ładowarka Terra HP o mocy do 350 kW pozwala naładować samochód elektryczny w zaledwie 8 minut, gwarantując przy tym zasięg do 200 kilometrów. Najnowszy model produkcji ABB idealnie nadaje się do wykorzystania przy trasach szybkiego ruchu, autostradach oraz stacjach benzynowych.
  • Toyota inwestuje w rozwój mobilności

    Toyota otwiera nowe przedsiębiorstwo Toyota Connected Europe (TCEU), zajmujące się wdrażaniem do motoryzacji nowych technologii informacyjnych. Jego zadaniem będzie wspieranie rozwoju nowych usług mobilności, dostosowanych do europejskiego rynku. Prezesem TCEU został Zack Hicks, CEO Toyota Connected North America. Funkcję dyrektora generalnego obejmie Agustin Martin, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
  • Coraz mniej chętnych na własne samochody

    Zgodnie z aktualnymi trendami na rynku transportowym zmniejsza się zapotrzebowanie konsumentów na posiadanie aut na własność. Wynika to z faktu, iż rynek w dużych aglomeracjach miejskich jest w coraz większym stopniu przejmowany przez transport rozumiany jako element tzw. szerszej usługi mobilnościowej.
  • Mniej dokumentów do kontroli

    Rada Ministrów przyjęła zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym autorstwa Ministerstwa Cyfryzacji. Wkrótce kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i poświadczenia polisy OC. Zamiast tego policja sprawdzi wspomniane dane w systemie informatycznym CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów). Już dziś znajdują się tam informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym, a także dane o polisie oraz o badaniu technicznym.
  • Pierwszy na świecie Downtown Store Volvo

    Pierwszy na świecie Downtown Store marki Volvo został właśnie otwarty w ścisłym centrum Warszawy. To nowy koncept salonu samochodowego, połączonego z kawiarnią i centrum kulturalnym, gdzie – obok dobrej kawy i koncertów muzycznych – można też skorzystać z jazdy próbnej i od ręki kupić samochód. Grupą docelową marki są zabiegani, pracujący mieszkańcy Warszawy, którzy często nie mają czasu odwiedzić salonu położonego na obrzeżach miasta.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Volvo

    Volvo Trucks przedstawia swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd ciężarowy - Volvo FL Electric - zaprojektowany m.in. z myślą o dystrybucji towarów w mieście i wywozie odpadów. Produkcja seryjna i sprzedaż nowego modelu w Europie rozpocznie się w przyszłym roku. Wprowadzając swój nowy produkt na rynek, Volvo Trucks wysuwa się na prowadzenie w dziedzinie zelektryfikowanego transportu ładunków w mieście.
  • Samochody przyszłości z siecią 5G

    Nadchodzi epoka connected cars - samochodów przyszłości z siecią 5G. Podczas podróży autem nowej generacji każdy pasażer będzie mógł oglądać wideo w wysokiej rozdzielczości, pobrać film w ciągu sekundy czy wirtualnie uczestniczyć w spotkaniu biurowym. Nowa technologia sprawi, że samochód sam będzie wiedział, kiedy należy zatankować, zrobi to automatycznie i sam za to zapłaci. Dzięki sieci 5G samochód lepiej wpasuje się też w ruch uliczny.
  • Toyota wstrzymuje testy autonomicznych pojazdów

    Toyota poinformowała, że zawiesza w Stanach Zjednoczonych testy swoich systemów autonomicznej jazdy. Powodem decyzji jest wypadek autonomicznego Volvo należącego do Ubera. Do tej pory japoński koncern testował swoje pojazdy autonomiczne na ulicach San Francisco i Michigan.
  • Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech będą produkowane w Polsce

    Trzycylindrowe silniki Turbo PureTech Grupy PSA trzykrotnie zdobywały tytuł Silnika Roku w plebiscycie International Engine of the Year.
  • Merkel przeciwna zakazom wjazdu dla diesli

    W środę (21.03.2018 r.) w Bundestagu kanclerz Niemiec Angela Merkel wyraziła swój sprzeciw dla wprowadzania na znacznych obszarach zakazu wjazdu samochodów z silnikami Diesla.
  • Ile zapłacimy za ładowanie EV w Polsce?

    Największa w Polsce sieć ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych - firma GreenWay Polska - ogłasza wprowadzenie opłat za korzystanie z jej infrastruktury. Jeżeli wszystkie prace przygotowawcze przebiegną pomyślnie, cennik zacznie obowiązywać od 7 maja 2018 roku.



KOMENTARZE: