Recykling baterii hybrydowych

Obok siostrzanej Toyoty Lexus jest największym producentem samochodów hybrydowych. Marka nie tylko produkuje auta z tego typu napędem, ale znalazła również sposób na recykling stosowanych w nich niklowo-metalowych baterii. Ponadto Lexus jest pierwszym producentem, który zastosował system odzyskiwania neodymu i dysprozu, czyli metali ziem rzadkich stosowanych w magnesach silników aut hybrydowych.

Klimatyczny asystent

Lexusowi zawdzięczamy również prawdziwą rewolucję w kwestii zarządzania klimatem w środku auta. W 2012 marka po raz pierwszy wprowadziła w modelu LS wielostrefowy układ Climate Concierge. System korzysta z czujników podczerwieni, które monitorują temperaturę twarzy osób znajdujących się w aucie i w ten sposób indywidualnie dostosowują działanie klimatyzacji oraz podgrzewania i wentylowania foteli w każdej z czterech stref. Ponadto układ steruje podgrzewaniem kierowcy.

Dyferencjał z wektorowaniem momentu obrotowego

Mechanizm różnicowy o nazwie Torque Vectoring Differential został stworzony przez Lexusa, by zapewnić odpowiedni rozdział momentu obrotowego między kołami w zależności od warunków na drodze, a także preferencji kierowcy. TVD bazuje na układzie sprzęgieł wielopłytkowych i pozwala wybrać jeden z trzech trybów jazdy – Standard, Slalom i Track. System zadebiutował w 2014 roku w sportowym coupé RC F, które stało się w ten sposób pierwszym tylnonapędowym samochodem z silnikiem z przodu i wyposażonym w takie rozwiązanie.

Technologia Clari-Fi

Systemy kompresji muzyki ułatwiają jej przesyłanie i przechowywanie, ale wpływają na jakość dźwięku. Straty mogą sięgać niekiedy aż 90%! Właśnie dlatego Lexus wprowadził w swoich autach sprytny system Clari-Fi, który na bieżąco analizuje odtwarzaną muzykę i podnosi jakość dźwięku poprzez umiejętne uzupełnianie luk w ścieżce. I to bez podbijania basów czy stosowania dodatkowych efektów. Pierwszym samochodem w historii który otrzymał takie rozwiązanie był w 2014 roku Lexus NX.

Kompaktowy silnik z turbo

W modelu NX Lexus wprowadził również swój pierwszy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. I nie był to byle jaki motor. Silnik zawierał unikalne w skali światowej rozwiązanie – był pierwszą w historii jednostką z głowicą cylindrów chłodzoną cieczą zintegrowaną z kolektorem wydechowym typu 4 w 2 i turbosprężarką twinscroll. Taka konstrukcja sprawiła, że silnik był bardziej responsywny i ekonomiczny, a także kompaktowy i lekki – ważył zaledwie 160 kg.

Latająca deskorolka

Innowacje Lexusa wychodzą również poza świat motoryzacji. Doskonałym dowodem jest latająca deskorolka, którą japońska marka pokazała światu w 2015 roku. Niezwykła deska lewituje dzięki chłodzonym azotem nadprzewodnikom i stałym magnesom. Lexus zaprezentował ją w klipie nakręconym w specjalnie przygotowanym skateparku w Barcelonie.

Active Steering Assist

Wraz z debiutem aktualnej generacji limuzyny LS w 2017 roku Lexus wprowadził na rynek system bezpieczeństwa czynnego Active Steering Assist. To pierwszy w historii układ, który wykrywa ryzyko kolizji i w ekstremalnej sytuacji może nie tylko włączyć hamulce, ale i automatycznie skręcić, by uniknąć zderzenia z samochodem czy pieszym.

Cyfrowe lusterka

Jeszcze inna limuzyna Lexusa – model ES – została wyposażona w cyfrowe lusterka boczne. System bazuje na kamerach umieszczonych w miejscu klasycznych lusterek i wyświetla obraz na 5-calowych monitorach w środku auta. Tak wyposażony Lexus ES stał się pierwszym w historii samochodem produkcyjnym z cyfrowymi lusterkami i od 2018 roku można go kupić w japońskich salonach marki.

Reklama zaprojektowana przez sztuczną inteligencję

Lexus ES stał się również bohaterem nietypowej reklamy – pierwszej w historii, której scenariusz powstał przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Klip Driven by Intuition został wyreżyserowany przez zdobywcę Oscara, Kevina Macdonalda i promował wprowadzenie sedana ES na europejski rynek.

Aerodynamiczne wentylowane koła

Inną ciekawą innowację Lexus zastosował w crossoverze UX, wprowadzonym na rynek w 2019 roku. Auto otrzymało specjalne felgi z dodatkowymi klapkami na krawędziach ramion. Takie rozwiązanie zapewnia lepsze chłodzenie hamulców, a zatem zwiększa ich skuteczność, a także zmniejsza zawirowania powietrza po bokach pojazdu.

Adaptacyjne światła z systemem Blade Scan

Lexus od lat wyznacza trendy w kategorii oświetlenia samochodowego – jako pierwszy wprowadził do samochodów drogowych przednie światła LED, a także system adaptacyjnych świateł drogowych. W 2019 roku z pomocą SUV-a RX marka dodała do tej listy kolejny system – Blade Scan AHS. Układ bazuje na dynamicznym włączaniu i wyłączaniu wybranych diod oraz obrotowych lustrach. W efekcie może tak sterować strumieniem światła, by nie oślepiać innych kierowców, a jednocześnie bardzo dobrze doświetlać pobocze.

 

Źródło: Toyota

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).