E-katalogi

AKTUALNOŚCI


Exact Systems: absolwenci szkół wyższych nieprzygotowani do pracy w Przemyśle 4.0

2017-09-13 13:32:52   Autor: Adrian Januszkiewicz


Exact Systems: absolwenci szkół wyższych nieprzygotowani do pracy w Przemyśle 4.0 Jak wynika z badania Exact Systems, aż 58 proc. przedstawicieli automotive uważa, że absolwenci szkół wyższych nie są przygotowani do pracy w Przemyśle 4.0.

Czwarta rewolucja przemysłowa to idea transformacji cyfrowej, opierająca się na wykorzystaniu w produkcji nowoczesnych technologii. Rewolucja ta przekierowuje przemysł w stronę inteligentnej i elastycznej produkcji, która potrafi dostosować się do dynamicznie zmieniających się potrzeb klientów. W szczególności to dotyczy zakładów produkcyjnych z branży motoryzacyjnej.


"O tym, czy automotive pozostanie kołem zamachowym polskiej gospodarki, zadecyduje jego umiejętność dostosowania się do zmian w ramach czwartej rewolucji przemysłowej. Nie mniejsze znaczenie będzie miał też zakres współpracy pomiędzy sektorem prywatnym, publicznym i nauki. Ze względu na zróżnicowaną i bardzo rozbudowaną matrycę potrzeb edukacyjnych naturalna wydaje się współpraca wszystkich trzech sektorów na polu edukacji nauczycieli szkolnictwa zawodowego i uczelni wyższych" – mówi Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.


Badanie 'Przemysł 4.0 – motoryzacja, edukacja i wyzwania' zrealizowane przez Exact Systems dowodzi, że zarządzanie talentami, które ma być fundamentem zmian w branży motoryzacyjnej w związku z 4. rewolucją przemysłową, wiąże się z wieloma wyzwaniami. Po pierwsze, więcej niż połowa zapytanych przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych (58 proc.) uważa, że absolwenci szkół wyższych nie są odpowiednio przygotowani do pracy w Przemyśle 4.0. Odmienną opinię ma co trzeci ankietowany. Po drugie, dwie najważniejsze bariery związane z wdrożeniem Przemysłu 4.0 w automotive dotyczą kompetencji pracowników. Co trzeci zapytany wskazał na brak możliwości pozyskania odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów, a co czwarty na niewystarczające kompetencje kadry w zakresie nowych technologii. Dopiero na trzecim miejscu zostały wskazane bariery finansowe takie jak niepewność dotycząca zwrotu z inwestycji (21 proc. wskazań) oraz koszty dostosowania do standardów zapewniających interoperacyjność (21 proc. wskazań).


Wraz z postępem technologicznym zmieniają się oczekiwania pracodawców wobec kandydatów do pracy w branży motoryzacyjnej. Za kluczowe ankietowani uznali: znajomość języków obcych (35 proc.) oraz rozwiązań technologicznych (33 proc.). Kolejne odpowiedzi wyraźnie wskazują jednak na odejście od nacisku na naukę umiejętności praktycznych na rzecz kompetencji miękkich i zdolności do kreatywnego myślenia oraz szybkiego uczenia się. 31 proc. przedstawicieli automotive jest zdania, że na potrzeby Przemysłu 4.0 wśród studentów powinna być rozwijana umiejętność określania priorytetów, co czwarty wskazuje na doskonalenia umiejętności pracy w zespole oraz zarządzania czasem (po 25 proc. wskazań).


"Pamiętajmy, że motoryzacja jest nie tylko pod wpływem rewolucji przemysłowej, ale przechodzi przez głęboki okres transformacji, będącej wynikiem nowych wymogów regulacyjnych, dotyczących m.in. ochrony środowiska, rosnącego znaczenia alternatywnych napędów i elektromobilności oraz innych trendów, takich jak autonomia pojazdów czy odejście od ich własności. To wszystko może całkowicie zmienić DNA samochodu osobowego. Dlatego też tak ważne jest, abyśmy mogli wymienić się doświadczeniami oraz wpisać się w prace rządu nad strategicznym podejściem do cyfrowej transformacji polskiej gospodarki, próbując odpowiedzieć na kluczowe dla nas wszystkich pytanie, które brzmi: Jakie umiejętności i kwalifikacje powinny być rozwijane i w oparciu o jakie modele kształcenia?" – podkreśliła Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan, podczas konferencji 'Przemysł 4.0, a edukacja i kompetencje'.


Wypełnienie tzw. luki kompetencyjnej i sprostanie kadrowym wymogom Przemysłu 4.0 wiąże się ze zmianą edukacji zawodowej w Polsce. Większość ankietowanych (42 proc.) uważa, że dostęp do pracowników o odpowiednich kompetencjach byłby możliwy dzięki wsparciu rządu dla firm w edukacji i przekwalifikowaniu pracowników. 38 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej jest zdania, że należy na nowo zdefiniować listę zawodów wraz z wymaganymi kompetencjami, a 29 proc. twierdzi, że należy położyć większy nacisk na budowanie kompetencji wokół programowania/IT.


Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaż w Exact Systems, zwraca uwagę, że coraz większe problemy kadrowe w automotive są wynikiem nie tylko zmiany technologicznej, jaka dokonuje się obecnie w branży.

"To pochodna także nowych inwestycji motoryzacyjnych w Polsce, w związku z którymi rośnie zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę. Dlatego tak ważna jest dywersyfikacja kanałów poszukiwania kandydatów oraz własne rozwiązania podnoszące kwalifikacje zawodowe. W Exact Systems prowadzimy innowacyjny projekt edukacyjny 'Szkoła Jakości', który ma zapewnić doskonałe przygotowanie do pracy w dziale jakości. W ciągu ponad trzech lat w szkoleniach wzięło udział ponad 1000 kontrolerów jakości oraz przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych. Ponadto, w ubiegłym roku wprowadziliśmy unikalną na polskim rynku platformę e-learningową, która umożliwia zweryfikowanie kompetencji kandydata oraz wdrożenie go w podstawowe obowiązki całkowicie on-line. Tylko wyjście poza schematy umożliwia nam sprostanie wymogom kadrowym" – mówi Jacek Opala z Exact Systems.



Źródło: Exact Systems

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Bilstein: zawieszenie DampTronic w nowym BMW serii 5

    Na dostawcę opcjonalnego zawieszenia Dynamic Damper Control dla nowego BMW serii 5 został wybrany Bilstein.
  • Northvolt : w Szwecji rośnie konkurencja dla fabryki akumulatorów Tesli

    Firma Northvolt wpólnie z dwoma gminami szwedzkimi wybuduje największą w Europie fabrykę baterii samochodowych.
  • NSK: nowe opakowania serii ProKIT

    NSK zmienia opakowania serii ProKIT - łożysk piast kół - oraz zapowiada poszerzenie oferty.
  • Bridgestone: 194 mln euro na inwestycje w Polsce

    Planowane inwestycje mają zwiększyć możliwości produkcyjne fabryk, poszerzyć ofertę produktową Bridgestone oraz udoskonalić obsługę klienta.
  • Exact Systems: mniej produkcyjnych optymistów w Polsce niż rok temu

    36 proc. reprezentantów automotive spodziewa się wzrostu produkcji w II półroczu 2017 - wynika z raportu "MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive".
  • SKF: kolejne modyfikacje w zestawach piast kół marki

    Firma SKF, lider segmentu piast kół, wprowadziła w nich w ostatnim czasie kilka ważnych modyfikacji.
  • Auto Partner SA: filmowa relacja z Wielkiego Finału AP EXPERT 2017

    Spółka Auto Partner opublikowała pełny materiał filmowy z Wielkiego Finału promocji AP EXPERT 2017.
  • Sogefi: technologie filtracyjne marki w silniku roku 2017

    Tytuł silnika roku 2017 został przyznany po raz drugi silnikowi Ferrari 3.9 twin-turbo V8 z modułem filtracji oleju Sogefi.
  • ZF Friedrichshafen AG: grupa podkreśla znaczenie polskiego rynku aftermarketowego

    Dział ZF Aftermarket przygotowuje się na nowe wyzwania, jakie czekają całą Grupę ZF w najbliższej przyszłości, m.in. na polskim rynku.
  • DT Spare Parts: katalog części do pojazdów Scania

    Nowy katalog DT Spare Parts to około 700 nowych produktów dla pojazdów Scania serii P-/G-/R-/T-.
  • Autos: odwiedź z Hengst fabrykę AMG

    Sieć Autos zaprasza do udziału w akcji, w której główną nagrodą jest wyjazd do fabryk Hengst i AMG oraz muzeum Mercedesa.
  • Liqui Moly: konkurs Nakręcamy Wiedzę rozstrzygnięty

    Konkurs ,,Nakręcamy wiedzę" zorganizowany przez Liqui Moly wygrał Zespół Szkół im. Ziemi Dobrzyńskiej w Naddrożu.
  • Auto Partner SA: wielka pogoń Butvilasa

    Dominykas Butvilas i Kamil Heller zajęli 4. miejsce w Rajdzie Śląska, ostatniej tegorocznej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
  • Schaeffler: bogatszy program szkoleń technicznych

    Pod swoją marką serwisową Repxpert Schaeffler opracował nowy rozszerzony program szkoleń technicznych.
  • Hella: nowy katalog Behr Hella Service

    Najnowszy katalog Behr Hella Service obejmuje części układu chłodzenia do aut osobowych i dostawczych.
  • SDCM: wciąż trwają zapisy na XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

    SDCM informuje, że lista gości XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego jest wciąż otwarta. Kongres odbędzie się w dniach 8-9 listopada w Warszawie.
  • Moto-Profil: nowa marka w ofercie dystrybutora

    Oferta firmy Moto-Profil została poszerzona o filtry marki Alpha Filter.
  • Goodyear: producent partnerem Land Rover Experience Tour po Peru

    Opony Goodyear Wrangler DuraTrac zostały oficjalnym ogumieniem Land Roverów, które startują w ekspedycji Land Rover Experience Tour 2017.
  • Tomex: przygotowania do Warsaw Moto Show 2017

    Podczas zbliżających się targów Warsaw Moto Show 2017 firma Tomex zaprezentuje swoją pełną ofertę.
  • P.Robak: w ciągu 10 lat karoserie aut z wydruku 3D

    Rozwój technologii druku 3D może pomóc w niedalekiej przyszłości w produkcji karoserii samochodowych. 



KOMENTARZE: