E-katalogi

AKTUALNOŚCI


Delphi: jazda autonomiczna zgodna z zasadami sztucznej inteligencji

2017-10-11 16:10:38   Autor: Adrian Januszkiewicz


Delphi: jazda autonomiczna zgodna z zasadami sztucznej inteligencji Delphi pracuje nad platformą jazdy zautomatyzowanej CSLP z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do znajdowania optymalnej drogi.

Rozwój technologii jazdy autonomicznej w ostatnich latach jest coraz bardziej dynamiczny. Obecnie możliwości w zakresie jazdy autonomicznej są bardzo szerokie, nawet w zatłoczonym obszarze. Wiele firm wybiera różne drogi i sposoby podejścia do stworzenia pierwszego zautomatyzowanego systemu kierowania pojazdem, gotowego do produkcji masowej. W międzyczasie pisane są zasady – a w miarę, gdy upływa czas, koncepcje technologiczne stają się rzeczywistością.


Niemniej jednak, platforma jazdy zautomatyzowanej CSLP (ang. Centralized Sensing Localization and Planning) firmy Delphi jest oparta na z góry określonych, uogólnionych zasadach dotyczących podstawowych operacji i wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do znajdowania optymalnej drogi. Oznacza to, że instrukcje zostały zakodowane w algorytmie lub zestawie zasad, według których działa samochód. Dzięki temu powstał pojazd będący w stanie podejmować decyzje przy wykorzystaniu wspomnianej sztucznej inteligencji.


Nie ma reguły na każdą sytuację, przynajmniej na dzień dzisiejszy, ponieważ testy nie zostały jeszcze zakończone. Z tego również powodu floty autonomicznych pojazdów są rozrzucone po całym świecie w celu zbierania danych. Następnie, dane te służą do katalogowania niezliczonych ilości możliwych sytuacji, jakie może napotkać pojazd – i dalej, w jaki sposób powinien on bezpiecznie reagować.


Sposób reakcji pojazdu na daną sytuację, zależy od tego, co zobaczy i usłyszy za pośrednictwem sensorów. Istnieją ich trzy typy – radar, czujnik wizyjny (kamery) oraz LiDAR. Niektóre firmy wykorzystują tylko jeden z nich, jednak platforma CSLP od Delphi bazuje na wszystkich trzech. 


Dzięki połączeniu powyższych czujników, system jazdy autonomicznej firmy Delphi zyskuje maksymalną pewność co do otoczenia pojazdu. Dlaczego łączyć wspomniane technologie? Ponieważ każda z nich ma swoje zalety: 

  • Radar nie jest zależny od warunków pogodowych
  • LiDAR dostarcza bardzo dokładnych informacji o zasięgu i odległości
  • Czujnik wizyjny zapewnia precyzję w kwestii klasyfikacji obiektów


Łącząc te elementy, system może generować kompletny obraz tego, co znajduje się wokół pojazdu, zapewniając jednocześnie dodatkowe bezpieczeństwo i pewność działań.


Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana głównie w zakresie wizji, podczas gdy uczenie maszynowe (ang. machine learning) służy do poprawy klasyfikacji i rozpoznawania obiektów. Czym jest uczenie maszynowe? Koncepcja ta zakłada, że komputer uczy się sam – bez zaprogramowanych precyzyjnych instrukcji określających sposób jego reakcji.




W tym celu, algorytmy wymagają "przeszkolenia" w zakresie rozpoznawania otoczenia pojazdu. Uczenie maszynowe bazuje na czymś, co określa się jako "sieć neuronową" – nazwaną tak, ponieważ została zaprojektowana by zachowywać się jak mózg – funkcjonuje na pokładzie samochodu i klasyfikuje obiekty w czasie rzeczywistym. Stąd, pojazd może stosować się do określonych zasad. Jest to bardzo skomplikowany proces i dlatego hybrydowe podejście, które łączy sztuczną inteligencję z uczeniem maszynowym, pomaga autonomicznym pojazdom "jeździć" w sposób zbliżony do kierowania pojazdu przez człowieka. W niektórych przypadkach, takich jak czerwone światło, czy zatrzymanie innego pojazdu na drodze, ważne jest, aby nasz pojazd również się zatrzymał. Natomiast w innych sytuacjach, takich jak plastikowa torba przelatująca nad ulicą, lepszym wyjściem jest uznanie obiektu jako niestanowiący przeszkody i stwierdzenie, że dalsza jazda jest bezpieczna. 


W przypadku scenariuszy, których zestaw zasad (jeszcze) nie obejmuje, sztuczna inteligencja podejmuje decyzje poprzez połączenie danych pochodzących z czujników wizyjnych.


"Sieć neuronowa wie co robić wyłącznie jeżeli została przeszkolona w tym zakresie" – wyjaśnia Glen De Vos, dyrektor ds. technologii Delphi. "I nie każdy scenariusz, jaki napotka pojazd, może zostać uwzględniony. Nie można zawsze przewidzieć, jak sieć neuronowa zachowa się w sytuacjach, z jakimi wcześniej nie miała do czynienia. W przypadkach, gdy pojazd czegoś nie rozpoznaje, sieć neuronowa zaleca bezpieczne zatrzymanie się. Przy zastosowaniu kombinacji technologii neuronowych i sztucznej inteligencji, możemy poprawnie zareagować w każdej sytuacji".


Inżynierowie z krakowskiego Centrum Technicznego Delphi, korzystając ze sztucznej inteligencji, tworzą narzędzia programistyczne wspomagające i przyspieszające prace wewnątrz firmy przy m.in. analizie nagrań wideo z jazd testowych. Przyczynia się to nie tylko do optymalizacji czasu i zasobów potrzebnych w każdym projekcie, ale również do poszerzania wiedzy i umiejętności naszego zespołu – budując doświadczenie, które będzie wykorzystywane w kolejnych projektach. 


Źródło: Delphi

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Kto tak naprawdę popycha rozwój motoryzacji
  Czy producenci części odpuścili sobie salon IAA? - pyta Maciej Pertyński
  Rusza centrum szkoleniowe Delphi pod Warszawą

AKTUALNOŚCI

  Delphi: nowe nazwy firm po podziale
  Delphi: Kajetan Kajetanowicz spotka się z fanami na stoisku Delphi podczas targów IC
  Konkurs Delphi dla Czytelników Motofaktor.pl
  Delphi: współpraca z Innoviz Technologies

WARSZTAT 24/7

  Układy kierownicze i zawieszenie Delphi
  Układ klimatyzacji i chłodzenia silnika
  Usterki sprężarki klimatyzacji
  Hamulce godne zaufania
  Układy hamulcowe Delphi

PRODUKTY

  Delphi: tarcze hamulcowe zgodne ze standardem ECE R90
  Delphi: szersza oferta powlekanych tarcz hamulcowych
  Delphi: klocki hamulcowe pozbawione miedzi
  Delphi: nowości w ofercie producenta
  Delphi: nowa linia turbosprężarek


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Bilstein: zawieszenie DampTronic w nowym BMW serii 5

    Na dostawcę opcjonalnego zawieszenia Dynamic Damper Control dla nowego BMW serii 5 został wybrany Bilstein.
  • Northvolt : w Szwecji rośnie konkurencja dla fabryki akumulatorów Tesli

    Firma Northvolt wpólnie z dwoma gminami szwedzkimi wybuduje największą w Europie fabrykę baterii samochodowych.
  • NSK: nowe opakowania serii ProKIT

    NSK zmienia opakowania serii ProKIT - łożysk piast kół - oraz zapowiada poszerzenie oferty.
  • Bridgestone: 194 mln euro na inwestycje w Polsce

    Planowane inwestycje mają zwiększyć możliwości produkcyjne fabryk, poszerzyć ofertę produktową Bridgestone oraz udoskonalić obsługę klienta.
  • Exact Systems: mniej produkcyjnych optymistów w Polsce niż rok temu

    36 proc. reprezentantów automotive spodziewa się wzrostu produkcji w II półroczu 2017 - wynika z raportu "MotoBarometr 2017. Nastroje w automotive".
  • SKF: kolejne modyfikacje w zestawach piast kół marki

    Firma SKF, lider segmentu piast kół, wprowadziła w nich w ostatnim czasie kilka ważnych modyfikacji.
  • Auto Partner SA: filmowa relacja z Wielkiego Finału AP EXPERT 2017

    Spółka Auto Partner opublikowała pełny materiał filmowy z Wielkiego Finału promocji AP EXPERT 2017.
  • Sogefi: technologie filtracyjne marki w silniku roku 2017

    Tytuł silnika roku 2017 został przyznany po raz drugi silnikowi Ferrari 3.9 twin-turbo V8 z modułem filtracji oleju Sogefi.
  • ZF Friedrichshafen AG: grupa podkreśla znaczenie polskiego rynku aftermarketowego

    Dział ZF Aftermarket przygotowuje się na nowe wyzwania, jakie czekają całą Grupę ZF w najbliższej przyszłości, m.in. na polskim rynku.
  • DT Spare Parts: katalog części do pojazdów Scania

    Nowy katalog DT Spare Parts to około 700 nowych produktów dla pojazdów Scania serii P-/G-/R-/T-.
  • Autos: odwiedź z Hengst fabrykę AMG

    Sieć Autos zaprasza do udziału w akcji, w której główną nagrodą jest wyjazd do fabryk Hengst i AMG oraz muzeum Mercedesa.
  • Liqui Moly: konkurs Nakręcamy Wiedzę rozstrzygnięty

    Konkurs ,,Nakręcamy wiedzę" zorganizowany przez Liqui Moly wygrał Zespół Szkół im. Ziemi Dobrzyńskiej w Naddrożu.
  • Auto Partner SA: wielka pogoń Butvilasa

    Dominykas Butvilas i Kamil Heller zajęli 4. miejsce w Rajdzie Śląska, ostatniej tegorocznej rundzie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
  • Schaeffler: bogatszy program szkoleń technicznych

    Pod swoją marką serwisową Repxpert Schaeffler opracował nowy rozszerzony program szkoleń technicznych.
  • Hella: nowy katalog Behr Hella Service

    Najnowszy katalog Behr Hella Service obejmuje części układu chłodzenia do aut osobowych i dostawczych.
  • SDCM: wciąż trwają zapisy na XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

    SDCM informuje, że lista gości XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego jest wciąż otwarta. Kongres odbędzie się w dniach 8-9 listopada w Warszawie.
  • Moto-Profil: nowa marka w ofercie dystrybutora

    Oferta firmy Moto-Profil została poszerzona o filtry marki Alpha Filter.
  • Goodyear: producent partnerem Land Rover Experience Tour po Peru

    Opony Goodyear Wrangler DuraTrac zostały oficjalnym ogumieniem Land Roverów, które startują w ekspedycji Land Rover Experience Tour 2017.
  • Tomex: przygotowania do Warsaw Moto Show 2017

    Podczas zbliżających się targów Warsaw Moto Show 2017 firma Tomex zaprezentuje swoją pełną ofertę.
  • P.Robak: w ciągu 10 lat karoserie aut z wydruku 3D

    Rozwój technologii druku 3D może pomóc w niedalekiej przyszłości w produkcji karoserii samochodowych. 



KOMENTARZE: