E-katalogi

AKTUALNOŚCI


Bosch: nowatorski układ napędowy do pojazdów elektrycznych

2017-09-06 10:17:31   Autor: Adrian Januszkiewicz


Bosch: nowatorski układ napędowy do pojazdów elektrycznych Bosch opracował nowatorski układ napędowy e-oś, który ma być kolejnym rozwiązaniem dla przyszłych pojazdów EV.

Powszechnie wiadomo, że mocniejszy akumulator zwiększa zasięg jazdy samochodu elektrycznego. Ale czy porównywalny wpływ może mieć nowy napęd? W przypadku elektrycznego napędu osi Bosch (tzw. e-osi) odpowiedź brzmi tak. Cechą wyróżniającą jest to, że Bosch połączył 3 podzespoły układu napędowego w jedną całość. Silnik, elektronika i przekładnia główna z mechanizmem różnicowym tworzą jedną kompaktową jednostkę, która napędza bezpośrednio oś samochodu. To sprawia, że układ napędowy jest nie tylko znacznie efektywniejszy, ale także bardziej przystępny cenowo. „Dzięki e-osi Bosch wprowadza zasadę "wszystko w jednym" do układu napędowego” – mówi dr Rolf Bulander, członek zarządu Robert Bosch GmbH i prezes działu Mobility Solutions. Elementy są bardzo elastyczne w zastosowaniu, co oznacza, że przed e-osią otwiera się duży rynek, gdyż może być ona instalowana w hybrydach i pojazdach elektrycznych, samochodach miejskich, SUV-ach, a nawet lekkich ciężarówkach.

 

„Z ekonomicznego punktu widzenia, e-oś może okazać się wielkim hitem Bosch" – mówi Bulander. Nowa koncepcja elektrycznego napędu odgrywa kluczową rolę w dążeniu firmy do stania się światowym liderem elektromobilności po roku 2020. Na świecie jeździ już ponad 500 000 samochodów elektrycznych i hybrydowych wyposażonych w komponenty Bosch. Wiedza, którą zebrano w tym zakresie, przynosi teraz efekty w postaci nowego rozwiązania konstrukcyjnego osi. Tylko w tym segmencie firma Bosch liczy na wygenerowanie obrotów liczonych w miliardach euro. „E-osie są napędem startup dla samochodów elektrycznych – także u uznanych producentów samochodów. Pozwala im zaoszczędzić cenny czas na konstruowaniu i umożliwić znacznie szybsze wprowadzanie pojazdów elektrycznych na rynek" – mówi Bulander. Bosch dostosowuje układ napędowy do wymagań każdego producenta, w związku z tym klienci nie muszą już tracić czasu na opracowywanie nowych elementów. Prototypowe osie elektryczne są już testowane z klientami. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na rok 2019. Już teraz Bosch ma opracowaną globalną koncepcję elastycznej produkcji tych komponentów. Koncepcja gwarantuje, że każdy klient otrzyma indywidualne rozwiązanie, które można szybko zintegrować z procesem produkcyjnym.


Główną cechą wyróżniającą e-osie jest wysoki poziom uniwersalności, co oznacza, że mogą one być stosowane w wielu typach pojazdów. „Zamiast ogromu specyfikacji wystarczy podać kilka parametrów, aby Bosch mógł dostosować e-oś indywidualnie do klienta" – mówi dr Mathias Pilin, wiceprezes ds. elektromobilności w firmie Bosch. Wystarczy, że klient określi, jaka jest wymagana moc, moment obrotowy i przestrzeń montażowa, a Bosch optymalizuje resztę układu napędowego pod kątem tych parametrów. W ten sposób producenci samochodów otrzymują bezpośrednio na linię produkcyjną kompletny, zindywidualizowany układ napędowy. Jest to kolejny powód, dla którego oś elektryczna Bosch jest kolejnym, konsekwentnym krokiem rozwoju napędu.



Układ napędowy może dostarczyć moc od 50 do 300 kilowatów, a zatem jest również zdolny do napędzania elektrycznie dużych pojazdów, takich jak SUV-y. Moment obrotowy przekazywany na oś pojazdu może wynosić od 1000 do 6000 Nm. Napęd można montować zarówno z przodu jak i z tyłu w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Elektryczna oś o mocy 150 kilowatów waży około 90 kilogramów, a tym samym znacznie mniej niż łącznie poszczególne podzespoły używane do tej pory. W porównaniu z konkurencyjnymi produktami, osie elektryczne Bosch wyróżniają się wyjątkowo wysoką mocą szczytową, w połączeniu z wysoką mocą ciągłą. Innymi słowy, elektryczny napęd może lepiej przyspieszać pojazd i jednocześnie utrzymywać wysoką prędkość przez dłuższy czas. Aby to osiągnąć, Bosch nie tylko przeprojektował układ jako całość, ale również ponownie zoptymalizował osobno silnik i elementy elektroniki.




Źródło: Bosch

Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Mechanik Roku 2014 - relacja Motofaktor.pl
  Zmiana pokoleniowa w polskich warsztatach
  Nowe Regionalne Centrum Szkoleniowe 'Młodych kadr'
  McLaren F1 z części aftermarketowych

AKTUALNOŚCI

  Bosch: układy kierownicze zapewniające wsparcie kierowcy i oszczędność paliwa
  Bosch: jubileusz elektrycznych pomp paliwowych
  Bosch: współpraca z Nikola nad opracowaniem napędu dla ciężarówek
  Bosch: rozwiązania przyszłości na targach IAA
  Bosch: aktualizacja oprogramowania auta dzięki chmurze

WARSZTAT 24/7

  Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym Servolectric
  Ewolucja konstrukcji świecy zapłonowej
  Zestawy rozrządu do silników koncernu Fiat Chrysler
  Zestawy rozrządu
  Zadbaj o czystość powietrza w samochodzie

PRODUKTY

  Auto Land: próbnik wtryskiwaczy Common Rail Bosch
  Bosch: wycieraczki Aerotwin Plus z nowym systemem adapterów
  Bosch: regenerowane wtryskiwacze Common Rail
  Bosch: rozrusznik HEF109-L
  Polcar: czujniki ABS od Boscha


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • GAP: sieć EuroWarsztat liderem konkursu Bezpieczny Warsztat

    EuroWarsztat OSKP Rosiak uzyskał najwyższy wynik w konkursie Bezpieczny Warsztat.
  • Motogama: cena specjalna Total

    Olej silnikowy w promocyjnej cenie.
  • Ursus: protoryp elektrycznego samochodu dostawczego już gotowy

    W trakcie II edycji Kongresu 590 spółka Ursus SA zaprezentowała prototyp pierwszego w pełni polskiego elektrycznego samochodu dostawczego ELVI.
  • AD Polska: nowa marka w ofercie dystrybutora

    Firma AD Polska wzbogaciła swoją ofertę o produkty marki Starline.
  • Będą kary za cofanie licznika w autach

    Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało zmiany w prawie, które mają ukrócić proceder "przekręcania" liczników w używanych pojazdach.
  • Magneti Marelli: grudniowe szkolenia techniczne

    Firma Magneti Marelli zaprasza na szkolenia techniczne, które odbędą się w grudniu 2017 roku.
  • Auto Partner SA: wyniki finansowe Q3 2017

    Przychody Grupy Auto Partner w III kwartale 2017 były wyższe o 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
  • Motogama: cena specjalna Yato

    Zestaw narzędziowy w promocyjnej cenie.
  • Polska branża motoryzacyjna szybko rośnie w siłę

    W całym 2017 roku wartość produkcji sprzedanej przez polską branżę automotive może przekroczyć 150 mld zł, a liczba zatrudnionych w niej osób jest bliska 200 tys.
  • DT Spare Parts: katalog części do pojazdów ciężarowych Renault Serii D i Midlum

    Nowy katalog DT Spare Parts to około 1,2 tys. produktów dla ciężarówek Renault Serii D oraz Midlum.
  • Texa: firma z certyfikatem IATF 16949: 2016

    Texa jest jedną z pierwszych firm na świecie, która przeszła na nowy standard jakości IATF 16949: 2016, znacznie bardziej rygorystyczny, niż poprzedni.
  • PE: systemy wspomagające kierowcę obowiązkowe w nowych autach

    Parlament Europejski przyjął 14 listopada rezolucję nakazującą obowiązkowy montaż systemów wspomagających kierowcę w nowych autach produkowanych w UE.
  • Hella: adaptacyjne reflektory LED

    Podczas premiery nowego Mercedesa klasy E na targach w Detroit zaprezentowane zostały również jego nowoczesne reflektory adaptacyjne LED, które nagrodzono za design.
  • LS Cable: budowa fabryki w Dzierżoniowie

    Koreańska firma LS Cable & System (LSCW) uruchomi w Dzierżonioweie fabrykę podzespołów do akumulatorów.
  • Federal-Mogul: Polaku Nie Jedź Na Zderzaku - kampania społeczna

    Ruszyła kampania społeczna, która ma zwrócić uwagę kierowców na m.in. utrzymanie bezpiecznej odległości między pojazdami.
  • Inter-Team: kolejna edycja kampanii reklamowej O.K. Serwis

    Z początkiem listopada ruszyła ogólnopolska kampania reklamowa sieci O.K. Serwis Warsztaty Godne Zaufania.
  • Castrol: producent przedłuża współpracę z Volvo Car Group

    Za sprawą nowej umowy naukowcy firmy Castrol i inżynierowie Volvo podjęli współpracę mającą na celu zmniejszenie zużycia paliwa.
  • SDCM: podsumowanie XII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego

    Prezentacje w trzech salach równolegle w ciągu dwóch dni - XII Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego zgromadził ponad 800 uczestników.
  • Czy polski sąd poprowadzi postępowanie związane z Dieselgate - decyzja za dwa tygodnie

    Warszawski Sąd Okręgowy 13 listopada miał rosztrygnąć czy przyjąć pozew zbiorowy złożony przez Stowarzyszenia Osób Poszkodowanych Przez Spółki Grupy Volkswagen w Polsce. Decyzję poznamy 27 listopada. 
  • Texa: kalibracja Night Vision w Texa CAR 65

    Dzięki nowej funkcji w oprogramowaniu Texa CAR 65 możliwa jest diagnostyka oraz kalibracja systemu Night Vision w pojazdach marki Mercedes-Benz.



KOMENTARZE: