E-katalogi

AFTERMARKET


Trzy elementy - jeden system

2017-10-09 09:03:45   Autor: Adrian Januszkiewicz


Trzy elementy - jeden system System BE Plug&Drive składający się z baterii, sterownika i silnika ma pomóc w szybszym rozwoju elektromobilności w Polsce i nie tylko. Czy ma jednak szansę na wdrożenie?

Born Electric to start-up z Łodzi, którego założycielami są Włodzimierz Gołębiowski, Szymon Madziara i Tigran Soghbatyan. Postawili sobie za cel opracowanie uniwersalnego i prostego w konstrukcji układu napędowego, który mógłby zastąpić silnik spalinowy i znaleźć zastosowanie m.in. w skuterach czy małych autach miejskich. Projekt ten nazwali BE Plug&Drive - jest on obecnie testowany w gokartach, co jak się okazuje nie jest przypadkowe.
Valeo 22.10.2017
REKLAMA



Sam system składa się z trzech głównych elementów: baterii, sterownika oraz silnika elektrycznego. Silnik może mieć moc od 3 do 36 kW, w zależności od potrzeb klienta. Sterownik inteligentnie kontroluje parametry pracy baterii, jak i silnika, stając się w ten sposób łącznikiem całego układu. Za to bateria może pracować w standaryzowanych napięciach od 12 V do 96 V. Jej pojemność w zależności od preferowanej technologii ogniw może wynosić od 1 do 4 kWh.



Aby dowiedzieć się więcej o projekcie jak i planach na przyszłość samego start-upu Motofaktor.pl rozmawiał z Włodzimierzem Gołębiowskim, który wyjaśnił skąd pomysł na start-up oraz jakie są plany i oczekiwania całego zespołu.

"Doszliśmy wspólnie do wniosku, że nasz projekt powinien znaleźć zastosowanie w przynajmniej jednej z trzech dziedzin: kartingu halowym, samochodach autonomicznych oraz profesjonalnej lidze gokartów elektrycznych. Na tym skupiliśmy się projektując BE Plug&Drive" - powiedział Włodzimierz Gołębiowski. "Nie był to jednak nasz pierwszy projekt. Braliśmy również udział w konkursie na opracowanie polskiego samochodu elektrycznego zorganizowanego przez ElectroMobility Poland, niestety nie zakwalifikowaliśmy się do zwycięskich ekip" - dodał.

Nastawienie na nieduże pojazdy wydaje się dobrym pomysłem. Czy jednak zespół Born Electric planuje w przyszłości skupić się również na opracowywaniu rozwiązań dla tych większych? "Przy projektowaniu tego systemu kierowaliśmy się tzw. „prawem Colina Chapmana”, które mówi: im większy silnik, tym większa moc. Duży silnik wiele waży i wymaga dużego nadwozia, do którego mógłby się zmieścić. To z kolei powoduje zwiększenie wagi pojazdu. To błędne koło, z którego nawet fizycy nie znaleźli jeszcze wyjścia. Dlaczego nie można zbudować samochodu na tyle lekkiego, że do jego napędu mógłby wystarczyć mały silnik? Jak jest „coś” proste, to jest lekkie a lekkość to oszczędność energii i dobre osiągi. W tej chwili technologia baterii elektrycznych nie jest efektywna dla pojazdów wyższych segmentów - masa i koszt baterii powoduje, że duże koncerny ograniczają się do hybryd w tych segmentach. Widać to autach takich jak BMW i3, w których bardziej opłaca zastosować się włókno węglowe do konstrukcji pojazdu niż inwestować w większe i cięższe systemy zasilania. Jednak w ciągu kilku lat technologia może znacząco pójść do przodu i nie wykluczam, że i my możemy wtedy coś zdziałać również w układach napędowych dla cięższych pojazdów" - mówi Gołębiowski.

Łodzki start-up myśli także o stworzeniu profesjonalnej ligi kartingowej, składającej się tylko z gokartów elektrycznych. "Chcielibyśmy, żeby Polska stała się w tej dziedzinie prekursorem. Rozmawialiśmy z Polskim Związkiem Motorowym i są bardzo pozytywnie nastawieni do organizacji tego typu zawodów w Polsce. Jednak, żeby ten pomysł wdrożyć, potrzebowalibyśmy dużego sponsora, ponieważ koszty są bardzo wysokie" - powiedział Gołębiowski. Jak się okazało, pomysł zyskał aprobatę nie tylko na krajowym podwórku. "Podczas jednego z ePrix Formuły E udało mi się porozmawiać o tym pomyśle z prezydentem FIA Jeanem Todtem, który widzi w eKartach przyszłość motorsportu. Natomiast kierowcy tacy jak Nelson Piquet junior, Nick Heidfeld czy Bruno Senna podkreślali w rozmowie, że walor sportowy elektrycznej formuły E jest taki sam jak Formuły 1" - dodał. Zdaniem Włodzimierza Gołebiowskiego, eKarty mogłyby stanowić w przyszłości dobry wstęp do kariery w elektrycznym motorsporcie dla młodych kierowców, tak jak ma to miejsce w przypadku klasycznego kartingu, który może być wstępem do późniejszej kariery np. w Formule 1.


Małe pojazdy uliczne i gokarty. Czy jednak tylko w motoryzacji BE Plug&Drive znajdzie swoje zastosowanie? "Uważamy, że nasz napęd może być również wykorzystywany w rolnictwie i sadownictwie. W trakcie akceleracji w programie EIT Climate-KIC rozmawialiśmy z kolegami ze startupów Kosynier i B-droid, i niewykluczone, że BE Plug&Drive znajdzie zastosowanie również w retro rowerach elektrycznych i autonomicznych robotach zapylających" - mówi Gołębiowski.

Budowa, jak i zasada działania układu nie są bardzo skomplikowane. Jednak jak wygląda kwestia ładowania? W końcu jest to element kluczowy, który również wstrzymuje upowszechnienie się napędu elektrycznego. "Bateria wchodząca w skład układu jest wyjmowana i dostarczamy do niej również specjalną ładowarkę, którą można w tej chwili podpiąć do sieci. Jednak w związku z tym, że naszą misją jest ograniczenie emisji CO2 przez transport drogowy w niedalekiej przyszłości zaproponujemy ładowarkę zasilaną ze źródeł energii odnawialnej np. słonecznej. Obecnie czas ładowania wynosi tyle samo czasu, ile czas jazdy w gokarcie" - powiedział Gołębiowski.

W środę 4 października 2017 Born Electric znalazł się również w gronie 10 start-upów, które zaprezentowały się w Pałacu Prezydenckim w Warszawie przed prezydentem Andrzejem Dudą oraz polskimi i zagranicznymi przedstawicielami funduszy Venture Capital w ramach cyklu
Valeo 22.10.2017
REKLAMA

StartupyWPałacu, organizowanego przez Kancelarię Prezydenta RP i Fundację Startup Poland. "Obecność w Pałacu Prezydenckim była dla nas dużą nobilitacją. Było to także bardzo pozytywne doświadczenie. Udało nam się dużo porozmawiać odnośnie szczegółów technicznych, a przy tym poznać projekty innych firm start-upowych i nawiązać już wstępne relacje z potencjalnymi inwestorami dla naszego rozwiązania" - podsumował Włodzimierz Gołębiowski.

Zdjęcia: Jan Janiak

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • P. Stopczyk: zmiana właściciela AD Polska to szansa na rozwój firmy

    Z Piotrem Stopczykiem, Prezesem AD Polska, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Konferencja AD Polska 2017 - ostatni raz pod dotychczasowym szyldem

    Klienci i dostawcy AD Polska spotkali się w dniach 7-8 października 2017 w hotelu Narvil Conference & Spa w Serocku. Spotkanie zdominowała prezentacja nowego właściciela firmy - LKQ Corporation - oraz związanych z tym planów na najbliższe miesiące.  
  • Trzy elementy - jeden system

    System BE Plug&Drive składający się z baterii, sterownika i silnika ma pomóc w szybszym rozwoju elektromobilności w Polsce i nie tylko. Czy ma jednak szansę na wdrożenie?
  • 16. Targi Inter Cars - części zamienne - relacja Motofaktor.pl

    Ponad 200 wystawców na powierzchni 20 tys. m kw. prezentowało swoje produkty gościom 16. Targów Inter Cars. Po dwuletniej przerwie impreza odbyła się na błoniach PGE Narodowego. Motofaktor.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.
  • 16. Targi Inter Cars - Strefa Ciężka - relacja Motofaktor.pl

    W czasie 16. Targów Inter Cars swoją ofertę i nowości zaprezentowali także producenci części do pojazdów ciężarowych, których stoiska zostały zlokalizowane w tzw. Strefie Ciężkiej.
  • 16. Targi Inter Cars - wyposażenie warsztatów - relacja Motofaktor.pl

    W czasie 16. Targów Inter Cars swoją ofertę i nowości zaprezentowali także producenci wyposażenia warsztatowego.
  • Finał AP EXPERT 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Znamy już zwycięzców tegorocznego finału promocji AP EXPERT, organizowanej przez Auto Partner S.A. O tytuł „Wybitnego wśród ekspertów” walczyło 100 mechaników samochodowych z całej Polski.
  • Supermechanik AD 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Rałał Brzyszko, właściciel warsztatu samochodowego w Rudce koło Krasnegostawu, Supermechanikiem AD 2017. Finał drugiej edycji konkursu odbył się 2 września w Bukowinie Tatrzańskiej.
  • Targi i inwestycje na rumuńskim aftermarkecie

    Rumuński rynek motoryzacyjny, po kilku latach kryzysu, odnotował w drugim kwartale 2017 znaczące wzrosty. Zarówno sprzedaż nowych i używanych samochodów, jak i części zamiennych jest obecnie jednym z głównych motorów rozwoju rumuńskiej gospodarki.
  • Master Truck Show 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Kilkaset najpiękniejszych pojazdów ciężarowych z całej Europy można było podziwiać na 13. zlocie Master Truck Show, który odbywał się w dniach 21-23 lipca w Polskiej Nowej Wsi koło Opola. Swoją ofertę prezentowali także producenci i dystrybutorzy części zamiennych.
  • Czeski aftermarket nie narzeka na brak ruchu

    Dobre wiadomości dla rynku aftermarketowego w Czechach i na Słowacji - produkcja samochodów rośnie, a dystrybutorzy części zamiennych otwierają kolejne oddziały. Relacja korespondenta Motofaktor.pl.
  • TitanX - ekspert w kategorii układów chłodzenia

    TitanX to największy producent chłodnic do pojazdów ciężarowych na pierwszy montaż. Firma dostarcza także elementy układów chłodzenia na rynek wtórny, a ich dystrybutorem w Polsce jest Highway International. Odwiedziliśmy fabrykę w Szwecji, gdzie projektuje się, produkuje i testuje chłodnice TitanX.
  • Przyszłość napędów samochodowych

    Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że schyłek napędów spalinowych i rozwój elektrycznych są nieuchronne. Ale czy w przyszłości będziemy jeździć tylko autami elektrycznymi? Czy nie będziemy się już rozkoszować brzmieniem wielocylindrowych, potężnych silników?
  • Autos Truck Day 2017 - relacja Motofaktor.pl

    7. edycja targów branży ciężarowej Autos Truck Day już za nami. 9 czerwca w Solcu Kujawskim klienci dystrybutora mogli zapoznać się z bogatą ofertą kilkudziesięciu wystawców.
  • ProfiAuto Show 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Rekordowo wysoka frekwencja, setki wystawców, moc atrakcji oraz profesjonalnej wiedzy przekazywanej w trakcie rozmów i szkoleń dla mechaników - tak można podsumować 14. edycję targów ProfiAuto Show, która 3 i 4 czerwca 2017 odbywała się w Katowicach.
  • M. Oleksowicz: dwa sukcesy za jednym razem

    Maciej Oleksowicz od najmłodszych lat jest związany z branżą motoryzacyjną. Kierowca rajdowy, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata SWRC. Od roku 2000 jest zatrudniony w Inter Cars. Odpowiadał za efektywne wdrażanie systemów informatycznych i logistycznych dla całej Grupy. Przez kilkanaście lat był członkiem Rady Nadzorczej spółki, od 2015 roku kierował obszarem nowych technologii oraz IT. Od 1 maja 2017 pełni funkcję Prezesa Zarządu Inter Cars SA.
  • Wiosenny ruch zagościł na ukraińskim aftermarkecie

    W ostatnich kilku miesiącach zdecydowanie dało się zauważyć ożywienie na ukraińskim aftermarkecie. Dystrybutorzy poszerzyli ofertę i liczbę filii, pojawiły się nowe marki.
  • Międzynarodowy finał konkursu Young Car Mechanic - relacja Motofaktor.pl

    9. finalistów krajowych edycji konkursu Young Car Mechanic z Polski, Litwy i Łotwy walczyło o zwycięstwo w międzynarodowym finale, który odbył się w Centrum Szkoleniowym Inter Cars w Cząstkowie Polskim.
  • Otwarcie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu - relacja Motofaktor.pl

    40 tys. m kw. łącznej powierzchni magazynowej oraz 11 km taśmociągu w hali głównej - to liczby świadczące o skali Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS, które Inter Cars otworzył oficjalnie 13 maja 2017.
  • Tłumienie wysokiej jakości

    Ponad 40-letnie doświadczenie oraz wysoka jakość produktów - to wyróżnia MTS, włoskiego lidera w produkcji układów wydechowych.



KOMENTARZE: