E-katalogi

AFTERMARKET


Techno-Classica Essen 2016 - relacja Motofaktor

2016-04-18 20:53:48   Autor: Rafał Andrzejewski


Techno-Classica Essen 2016 - relacja Motofaktor 29. edycję targów Techno-Classica w Essen, która odbyła się w dniach 6-10 kwietnia 2016 roku, odwiedziało rekordowe 200 tys. osób.

Rynek pojazdów zabytkowych i firm wyspecjalizowanych w ich obsłudze rośnie w siłę. Obowiązują tu jednak nieco inne zasady niż na motoryzacyjnym aftermarkecie aut współczesnych. Użytkownicy i kolekcjonerzy aut klasycznych z natury traktują swoje auta inaczej - nie ma tu mowy o oszczędnościach, przede wszystkim liczy się jakość. 
 
Na Techno-Classice można było znaleźć stoiska firm restaurujących auta zabytkowe i youngtimery, firm wyspecjalizowanych w handlu takimi autami (coraz częściej biorą się za to domy aukcyjne znane z obrotu dziełami sztuki), stoiska klubów zrzeszających fanów jednej marki aut oraz nieduże firmy zajmujące się produkcją nietypowych części. Jednak z każdym rokiem widać coraz więcej renomowanych producentów części, którzy szukają zysku na tym obiecującym, ale i wymagającym rynku, oferując podzespoły, opony i środki smarne przygotowane specjalnie do aut zabytkowych. Niektórzy z producentów mają już zaskakująco obszerne katalogi z częściami tylko do klasyków. Co ważne, produkty takich producentów wykonane są według dzisiejszych wyśrubowanych standardów i norm oraz mają wszystkie niezbędne do użytkowania ich na drogach publicznych homologacje, co nie jest oczywiste dla produktów pochodzących z małych manufaktur. Poniżej prezentujemy opisy stoisk, które zwróciły uwagę wysłannika Motofaktor.pl.


 
Bilstein
 
Niemiecki producent zawieszeń jest legendą sportu motorowego, a jego katalog części przeznaczonych tylko do aut zabytkowych i youngtimerów jest wręcz wzorcowy dla tego rynku. Obejmuje on, oprócz popularnych samochodów klasycznych, również rzadkie i bardzo drogie samochody oraz pojazdy z demoludów, w tym Polskiego Fiata 125p, Poloneza czy Malucha. 
 
 
Do wielu modeli oprócz standardowych amortyzatorów, można zamówić również sportowe modele B6 czy B8, a dla bardziej wymagających kierowców są jeszcze w ofercie zestawy B10 czy B12. Bardzo popularne jest używanie aut zabytkowych do amatorskiego ścigania - dla takich klientów Bilstein ma w ofercie gwintowane zestawy B14 oraz wyposażone w regulację siły tłumienia - B16. Nie jest to wcale szczyt możliwości tej firmy: myślący o w pełni profesjonalnej jeździe torowej powinni zainteresować się zestawami Clubsport z niezależną regulacją siły dobicia i odbicia, możliwością regulacji tłumienia z kabiny auta czy regulacją kąta pochylenia kół przy pomocy łożysk poduszki amortyzatora typu „Uniball“. Mimo, że katalog Bilsteina jest bardzo bogaty, nie wyczerpuje on oferty tego producenta. Dla najbardziej wymagających klientów budowane są amortyzatory na specjalne zamówienie, zarówno do zastosowań sportowych, jak i do najrzadszych aut klasycznych, do których amortyzatory często już nigdzie nie są produkowane. Co ciekawe, w wielu przypadkach Bilstein może wyprodukować do starszych aut amortyzatory gazowe, mimo że oryginalnie w tych modelach oferowane były jedynie wolniej reagujące i gorzej tłumiące amortyzatory olejowe.
 
 
Bosch 
 
Zasłużona dla motoryzacji niemiecka firma już od wielu lat wspiera właścicieli klasycznych samochodów w utrzymaniu ich sprawności ofertą działu Bosch Automotive Tradition. Katalog części jest bardzo bogaty i obejmuje np. elementy mechanicznych układów wtryskowych, instalacji elektrycznej, oświetlenia, kompletne stacyjki, ale także przełączniki z desek rozdzielczych- rzecz często nie do zdobycia w dobrym stanie. Szczególnie w starszych autach bardzo rażące są pod maską nowsze zamienniki oryginalnych części jak np. regulatory napięcia, nie mówiąc już o samych akumulatorach. Produkty Bosch Automotive Tradition nie dość, że wyglądają tak samo uroczo, jak te z lat 50. czy 60. Ubiegłego wieku, to można je także zamówić w wersji do instalacji o napięciu 6V, dzisiaj niespotykanych, a kiedyś powszechnych w samochodach. 
 
 
Na stoisku Boscha wyraźnie czuje się, że sprzedaż produktów to nie wszystko. Eksperci firmy bardzo chętnie dzielą się wiedzą, a sam producent na swojej stronie oferuje przeszło 50 tys. historycznych dokumentów, np. schematów instalacji elektrycznej czy układów wtrysku paliwa. Oprócz tego, w ramach programu REMAN, Bosch regeneruje podzespoły własnej produkcji, jak np. elektronicznie sterowany układ wtryskowy D-Jetronic czy moduł zapłonowy HKZ.
 
 
H&R
 
Podstawowym produktem tego niemieckiego producenta są sprężyny obniżające i zestawy zawieszeń sportowych. Katalog sprężyn jest jednym z największych na rynku, a producent chwali się, że doskonale współpracują one ze wszystkimi seryjnymi amortyzatorami i posiadają atest TÜV. W ofercie do youngtimerów i oldtimerów można znaleźć też usportowioną serię zawieszeń Cup Kits oraz zawieszenia gwintowane. 
 

 
H&R produkuje również pierścienie dystansowe spełniające bardzo surowe niemieckie normy dla tego typu produktów. Jednak najciekawszym produktem są wzmocnione, sportowe drążki stabilizatorów minimalizujące przechyły pojazdu na zakrętach. Ich pracę można regulować w pewnym zakresie, a gumowe elementy zastąpiono znacznie sztywniejszymi i trwalszymi poliuretanowymi. Ich montaż nie wymaga żadnych przeróbek, co jest szczególnie ważne dla właścicieli klasyków
 
 
Koni
 
Holenderski producent amortyzatorów i sprężyn zawieszenia z roku na rok zwiększa ofertę do aut z lat 40-70. ubiegłego wieku. Produkty z linii „Classic” charakteryzują się jakością pracy identyczną z tą, którą znamy ze współczesnych samochodów. Co ważne, amortyzatory te doskonale nadają się do regeneracji, a ich obudowy malowane są na czarny kolor. Koni stosuje na nich również swoje dawne „skrzydlate” logo. 
 
 
Dla lubiących dynamiczną jazdę właścicieli youngtimerów z lat 80. czy początku 90. holenderski producent przygotował sporą ofertę zestawów zawieszeń usportowionych - od odrobinę twardszych zamienników, przez zestawy obniżające, po bardziej bezkompromisowe zawieszenia gwintowane. Ale również zwolennicy seryjnego tłumienia znajdą w katalogach Koni produkty do mniej popularnych, tańszych youngtimerów. Często uważanych są one za zbyt młode, żeby uznać je za klasyki, a jednocześnie zbyt stare, żeby uznać je za auta normalnie eksploatowane na co dzień, przez co są pomijane przez wielu innych producentów.
 
 
Motul
 
Francuski producent cenionych środków smarnych ma jedną z najbardziej wyspecjalizowanych ofert na rynku. Na Techno-Classice chwalił się oczywiście serią olejów do aut klasycznych, ale starsze auta równie często jak do niedzielnych przejażdżek używane są do sportu. Dlatego dużo uwagi poświęcono też prezentacji wyczynowych olejów z serii 300V. To kompletna oferta, zawierająca m.in. tak specyficzny produkt jak olej silnikowy 300V SPRINT 0W15 przeznaczony jedynie do używania podczas krótkich wyścigów kwalifikacyjnych czy wyścigów równoległych na ćwierć mili. Na drugimi biegunie jest olej 300V Le Mans 20W60 przeznaczony do długotrwałych wyścigów typu endurance. 
 
 
Do ekstremalnie używanych pojazdów przeznaczono też dodatek MoCool obniżający temperaturę płynu chłodniczego o ok. 15 °C czy też płyn hamulcowy RBF 660 o temperaturze wrzenia równiej aż 325 °C, podczas gdy w przypadku zwykłych płynów DOT 5 wynosi ona maksymalnie 260 °C. W ofercie Motula znajdują się też odpowiednie środki smarne do skrzyń biegów czy dyferencjałów, również tych z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Do najstarszych pojazdów, sprzed roku 1950, często pozbawionych filtra oleju i z uszczelnieniami sznurowymi, Francuzi produkują specjalne oleje CLASSIC SAE 30 i SAE 50, a do trochę nowszych - 15W50. Wszystkie oleje z gamy CLASSIC produkowane są z uwzględnieniem najnowszych technologii, a jednocześnie zawierają bardzo ważne dla wiekowych silników dodatki antyutleniające i antykorozyjne.
 
 
Novol 
 
W Essen wyraźnie brakowało polskich akcentów, ale na szczęście naszego honoru bronił Novol - producent materiałów z zakresu lakiernictwa, napraw oraz zabezpieczeń antykorozyjnych dla przemysłu samochodowego. Dzięki uroczemu Fiatowi 500 odrestaurowanemu tylko przy pomocy produktów Novola, przez specjalizującą się w tych autach firmę Retroline, można było zobaczyć na żywo jak wysokiej jakości są produkty tej polskiej firmy. Zresztą kompletna linia produktów „Novol for Classic Car” została już rok temu w Essen doceniona przez Międzynarodową Federację Pojazdów Zabykowych FIVA, która to z Novolem podpisała umowę partnerską. Jej celem jest współdziałanie na rzecz prawidłowego i optymalnego procesu renowacji pojazdów zabytkowych. Ogromy nacisk w tej linii produktowej producent położył na ochronę antykorozyjną. Jednak największą jej zaletą jest z pewnością kompletna oferta, od podkładów reaktywnych po środki do zabezpieczenia profili zamkniętych, używane po zakończeniu prac blacharsko-lakierniczych. Trzeba też zaznaczyć, że produkty są bardzo dokładnie opisane, ich charakterystyka jest rzeczowo wyjaśniona.  Dzięki temu, że wszystkie pochodzą od tego samego producenta, lakiernik ma stuprocentową pewność, że będą ze sobą doskonale współpracowały. 
 
 
Sonax
 
Działający od 1950 roku producent kosmetyków i chemii motoryzacyjnej ma jedną największych ofert tego typu produktów na rynku. Na stoisku Sonaxa można było znaleźć najbardziej typowe środki pomocne w myciu i czyszczeniu auta, ale również bardzo specyficzne pasty ścierne i woski używane przy zaawansowanym detailingu. Zaskakuje ilość wyspecjalizowanych produktów np. do usuwania różnych zabrudzeń organicznych. Szczególnie w przypadku starszych aut przydatne mogą być kosmetyki do odnawiania wyblakłych plastików czy regeneracji zmatowiałych reflektorów. 

 
Sonax ma też bogatą ofertę produktów technicznych takich jak dodatki do paliwa zastępujące ołów, środek czyszczący do wtryskiwaczy i gaźnika czy kilka rodzajów środków pomagających poluzować zapieczone lub skorodowane śruby. Producent bardzo chętnie udostępnia swoje produkty do popularnych w Niemczech testów konsumenckich. Tak samo było na stoisku na Techno-Classice, gdzie zamiast oglądania ulotek czy słuchania zachwalających produkty pracowników, każdy mógł sprawdzić na spatynowanych elementach nadwozia samochodu, jak sprawdzają się produkty Sonaxa.
 
 
Vredestein
 
Już wiele lat temu Vredestein zauważył lukę na rynku oponiarskim. Klasyczne samochody na ogumieniu z nowoczesną rzeźbą bieżnika nie wyglądają dobrze, a przecież nienaganny wygląd tych aut jest często dla ich użytkowników kwestią kluczową. Z rynku zniknęły też powszechne kiedyś opony pełnoprofilowe i wiele starszych samochodów z dopasowanym na siłę ogumieniem, o nieprawidłowym rozmiarze, wyglądało pokracznie. Pochodzący z Holandii producent ogumienia wyszedł więc do klientów z ofertą opon przygotowanych specjalnie do klasyków, ale wykonanych z najlepszych współczesnych mieszanek. Podstawowym produktem jest model Sprint Classic oferowany w wielu rozmiarach i różniący się zależnie od rozmiaru wyglądem bieżnika - węższe opony nawiązują wyglądem bardziej do ogumienia z lat 50., a szersze do tego z lat 60-70. Mimo swojego archaicznego wyglądu spełniają one najbardziej surowe normy dla najnowszego ogumienia, a w najszerszych rozmiarach przeznaczonych do klasycznych aut sportowych produkowane są nawet z indeksem prędkości W (do 270 km/h).
 
 
Opony Grip Classic zaprojektowano specjalnie do klasycznych aut terenowych, a Snow Classic to po prostu prawdziwa opona zimowa wyglądem nawiązująca do skandynawskich opon sprzed lat, co ważne w przypadku tej drugiej opony występuje możliwość kolcowania. O tym jak ważny staje się rynek aut zabytkowych świadczy nowość w ofercie: opona Transport Classic. To produkt przeznaczony do klasycznych pojazdów dostawczych jak np. Citroen HY czy Peugeot J7. Struktura wewnętrzna tej staromodnie wyglądającej opony pochodzi od współczesnego produktu Vredesteina - cenionego Comtraca. 
 
 
ZF
 
Jeden z najbardziej uznanych producentów skrzyń biegów jasno pokazał w Essen, że nie traktuje rynku aut zabytkowych po macoszemu. Właściciele klasycznych samochodów często podczas remontu mają do wyboru: szukać części używanych lub, co jest często jeszcze gorszym wyborem, korzystać z elementów dorabianych. W zdecydowanie lepszej sytuacji są właściciele aut wyposażonych w elementy układu napędowego czy układu kierowniczego pochodzące od tego niemieckiego producenta. Dział ZF-Tradition to przede wszystkim bardzo bogata oferta części zamiennych, nawet do najbardziej wiekowych produktów. 
 
 
Firma od ponad 50 lat ma w swojej ofercie również przekładnie automatyczne i do nich też oferuje wszystkie części zamienne. To ważne, bo zabytkowe auta z takimi skrzyniami często są określane jako problematyczne w remoncie właśnie ze względu na dostępność części. ZF chwali się też manualną skrzynia biegów o oznaczeniu S5-20. Jest to zamiennik klasycznej skrzyni ZF montowanej m.in. w Mercedesach 230 SL, 250, SL, 280 SL czy też w 300 SE w latach 1964-1976, tyle że zamiast czterech, ma pięć przełożeń. Oprócz sprzedaży samych części, ZF pomaga też klientom udostępniając bardzo dokładną dokumentację do produktów sprzed lat.
 


Zdjęcia: Rafał Andrzejewski 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Master Truck Show 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Kilkaset najpiękniejszych pojazdów ciężarowych z całej Europy można było podziwiać na 13. zlocie Master Truck Show, który odbywał się w dniach 21-23 lipca w Polskiej Nowej Wsi koło Opola. Swoją ofertę prezentowali także producenci i dystrybutorzy części zamiennych.
  • Czeski aftermarket nie narzeka na brak ruchu

    Dobre wiadomości dla rynku aftermarketowego w Czechach i na Słowacji - produkcja samochodów rośnie, a dystrybutorzy części zamiennych otwierają kolejne oddziały. Relacja korespondenta Motofaktor.pl.
  • TitanX - ekspert w kategorii układów chłodzenia

    TitanX to największy producent chłodnic do pojazdów ciężarowych na pierwszy montaż. Firma dostarcza także elementy układów chłodzenia na rynek wtórny, a ich dystrybutorem w Polsce jest Highway International. Odwiedziliśmy fabrykę w Szwecji, gdzie projektuje się, produkuje i testuje chłodnice TitanX.
  • Przyszłość napędów samochodowych

    Coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że schyłek napędów spalinowych i rozwój elektrycznych są nieuchronne. Ale czy w przyszłości będziemy jeździć tylko autami elektrycznymi? Czy nie będziemy się już rozkoszować brzmieniem wielocylindrowych, potężnych silników?
  • Autos Truck Day 2017 - relacja Motofaktor.pl

    7. edycja targów branży ciężarowej Autos Truck Day już za nami. 9 czerwca w Solcu Kujawskim klienci dystrybutora mogli zapoznać się z bogatą ofertą kilkudziesięciu wystawców.
  • ProfiAuto Show 2017 - relacja Motofaktor.pl

    Rekordowo wysoka frekwencja, setki wystawców, moc atrakcji oraz profesjonalnej wiedzy przekazywanej w trakcie rozmów i szkoleń dla mechaników - tak można podsumować 14. edycję targów ProfiAuto Show, która 3 i 4 czerwca 2017 odbywała się w Katowicach.
  • M. Oleksowicz: dwa sukcesy za jednym razem

    Maciej Oleksowicz od najmłodszych lat jest związany z branżą motoryzacyjną. Kierowca rajdowy, uczestnik Rajdowych Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata SWRC. Od roku 2000 jest zatrudniony w Inter Cars. Odpowiadał za efektywne wdrażanie systemów informatycznych i logistycznych dla całej Grupy. Przez kilkanaście lat był członkiem Rady Nadzorczej spółki, od 2015 roku kierował obszarem nowych technologii oraz IT. Od 1 maja 2017 pełni funkcję Prezesa Zarządu Inter Cars SA.
  • Wiosenny ruch zagościł na ukraińskim aftermarkecie

    W ostatnich kilku miesiącach zdecydowanie dało się zauważyć ożywienie na ukraińskim aftermarkecie. Dystrybutorzy poszerzyli ofertę i liczbę filii, pojawiły się nowe marki.
  • Międzynarodowy finał konkursu Young Car Mechanic - relacja Motofaktor.pl

    9. finalistów krajowych edycji konkursu Young Car Mechanic z Polski, Litwy i Łotwy walczyło o zwycięstwo w międzynarodowym finale, który odbył się w Centrum Szkoleniowym Inter Cars w Cząstkowie Polskim.
  • Otwarcie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu - relacja Motofaktor.pl

    40 tys. m kw. łącznej powierzchni magazynowej oraz 11 km taśmociągu w hali głównej - to liczby świadczące o skali Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS, które Inter Cars otworzył oficjalnie 13 maja 2017.
  • Tłumienie wysokiej jakości

    Ponad 40-letnie doświadczenie oraz wysoka jakość produktów - to wyróżnia MTS, włoskiego lidera w produkcji układów wydechowych.
  • Czym będziemy jeździć?

    Modnym tematem są nowoczesne (czytaj - ekologiczne) środki transportu i związane z tym proroctwa, że samochód jaki znamy od ponad stu lat, to gatunek wymierający. Ale czy na pewno?
  • Nowe inwestycje i usługi na aftermarkecie w Rumunii

    Dystrybutorzy części zamiennych w Rumunii zwiększyli swoją aktywność w Internecie, a producenci rozbudowują fabryki. Korespondent Motofaktor.pl podsumowuje wydarzenia z ostatnich kilku miesięcy na rumuńskim rynku aftermarketowym.
  • III Mistrzostwa Młodych Lakierników - relacja Motofaktor.pl

    20 dwuosobowych zespołów walczyło w Poznaniu o tytuł najlepszego ucznia-lakiernika w Polsce.
  • Znamy zwycięzców VI Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Mechanik Zawodowy

    Do finałowej rywalizacji, która odbyła się w czasie Poznań Motor Show, 8 kwietnia stanęło 30 najlepszych zawodowych mechaników.
  • VI Ogólnopolskie Mistrzostwa Młodych Mechaników - relacja Motofaktor.pl

    Uczniowie z Krakowa pokonali 29 konkurujących z nimi zespołów w tegorocznej edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników. Na podium nie zabrakło miejsca dla uczniów z Radzynia Podlaskiego.
  • Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników mają już wiernych uczestników

    Z niewielkiego wydarzenia stały się poważnym przedsięwzięciem obecnym na stałe w krajobrazie poznańskiego Motor Show. Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników "dochowały" się już stałych, wiernych uczestników.
  • Dystrybutorzy umacniają pozycję na czeskim aftermarkecie

    Korespondent Motofaktor.pl podsumowuje wydarzenia z ostatnich kilku miesięcy na rynku aftermarketowym w Czechach i na Słowacji. 
  • J. Świgoń: w grupie NexusAuto stawiamy na partnerskie relacje

    Nexus Automotive International wprowadza do Polski sieć warsztatów samochodowych NexusAuto. Pierwszy warsztat został uruchomiony w lutym 2017, następne już wkrótce. Organizator sieci w regionie, Nexus Automotive Central Europe, planuje uruchomienie kilkudziesięciu warsztatów w bieżącym roku oraz osiągnięcie liczby 150 członków do końca 2019 r. O rozwoju i filozofii sieci z Jackiem Świgoniem, Koordynatorem Projektu NexusAuto w Polsce, rozmawiała Joanna Piszcz.
  • Polski samochód elektryczny - czy to realne?

    Spółka ElectroMobility Poland ogłasza konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego. Ministerstwo Energii chce, aby to polscy przedsiębiorcy zainwestowali w stworzenie projektu i prototypu pojazdu, a także uruchomili jego produkcję. 



KOMENTARZE: