E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Zerwanie wieloklinu

2017-11-13 10:03:55   Autor: artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler


Zerwanie wieloklinu Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.

W samochodach marki Opel: Combo, Corsa C-D, Meriva i Tigraz silnikiem 1.3 CDTi w pewnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia układu sprzęgłowego w krótkim czasie po jego wymianie.


Brak przeniesienia napędu po np. 3000-5000 km przebiegu to dystans zdecydowanie za mały jaki może pokonać nowe sprzęgło. Zwróćmy więc uwagę, co ulega uszkodzeniu i jakie są tego przyczyny. Po demontażu skrzyni biegów i docisku sprzęgła zauważamy, że wieloklin tarczy został całkowicie zniszczony (Fot.1). Z jakiego powodu doszło do tak wczesnego zużycia? 


Uszkodzenie wieloklinu tarczy sprzęgłowej

Analizując przypadek zauważamy, że na powierzchni masy pierwotnej DKZ widoczne jest zarysowanie na promieniu odpowiadającemu otworom montażowym docisku (Fot.2), co nie jest zjawiskiem normalnym.


Zarysowanie masy wtórnej


Powodem tej usterki są śruby docisku, które to założone ponownie lub dokręcone niewłaściwym momentem spowodują podparcie masy wtórnej DKZ i pracę masy wtórnej wraz z tarczą pod kątem. Jest to możliwe, gdyż odległość pomiędzy masami jest bardzo mała. Tarcza sprzęgłowa w tym rozwiązaniu posiada sztywną piastę (fot.1). Wałek sprzęgłowy napiera na ustawianą tarczę pod kątem powodując degradację wieloklinu. Zęby stają się coraz bardziej spiczaste. W wyniku dalszej eksploatacji dochodzi do całkowitego zniszczenia.


Dlatego w tym docisku należy zawsze montować nowe śruby, jak pokazano na instrukcji wewnątrz zestawu RepSet. W sytuacji demontażu i ponownego montażu układu sprzęgłowego ze względu na np. naprawę silnika, należy zastosować się do biuletynu Service Info dostępnego na portalu www.repxpert.pl.


Niedopuszczalne jest dokręcanie kluczem pneumatycznym, co czasami się niestety praktykuje ze względu na brak układu samoregulacji. Moment z jakim należy dokręcić śruby docisku mieści się w zakresie 12-15 Nm dla M6 (w zależności od kodu silnika). Aby sobie uzmysłowić wagę problemu, odpowiada to momentowi z jakim dokręcamy siłownik hydrauliczny z tworzywa sztucznego do obudowy skrzyni biegów tego pojazdu!


Kolejna ważna kwestia to kontrola wałka sprzęgłowego. Stan pokazany na (fot.3) jest niedopuszczalny. Założenie nowego sprzęgła, zakończy się błyskawiczną usterką.



Stan wałka sprzęgłowego

Więcej na ten temat:

AKTUALNOŚCI

  Schaeffler: odrębny dział Automotive Aftermarket z nowym członkiem zarządu
  Schaeffler: nowy katalog części Ruville
  Schaeffler: dwa stoiska na 16. targach Inter Cars
  Schaeffler: wszystkie najważniejsze systemy silnika teraz pod jedną marką
  Schaeffler: targi pod znakiem prezentacji i szkoleń
  Schaeffler: "Oczekuj więcej"
  Inter Cars: nowe Regionalne Centrum Szkoleniowe Młodych Kadr
  Schaeffler: ochrona przed fałszowaniem produktów i znaków towarowych
  Inter Cars: Młode Kadry w Bydgoszczy

WARSZTAT 24/7

  Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I
  Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL
  Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła
  Demontaż sprzęgła w ciężarówce
  Naprawa sprzęgła w ciągniku siodłowym
  Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL
  Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła
  Demontaż sprzęgła w ciężarówce
  Naprawa sprzęgła w ciągniku siodłowym
  Problem ze sprzęgłem w autobusie Mercedes-Benz Tourismo

PRODUKTY

  Schaeffler: nowości INA
  Schaeffler: zestawy naprawcze INA z paskiem rozrządu
  Schaeffler: zestaw naprawczy FAG SmartSET
  Schaeffler: zestaw naprawczy LuK RepSet 2CT
  Schaeffler: tarcza sprzęgła z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego
  Moto-Profil: styczniowe nowości dystrybutora


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Opony zimowe to nie wszystko

    Sezonowa wymiana opon zawsze powinna być okazją do oględzin stanu amortyzatorów. Wykonaniem tej prostej czynności każdy mechanik samochodowy może przyczynić się do realnej poprawy bezpieczeństwa na drodze.
  • Żarówka samochodowa

    Dalszy rozwój i inwestowanie w tradycyjne żarówki samochodowe jest wciąż opłacalne - przekonują eksperci firmy Magneti Marelli.
  • Czujniki do pomiaru kąta skrętu kierownicy

    Firma febi przedstawia zastosowanie, rodzaje i metodę adaptacji czujników do pomiaru kąta skrętu kierownicy.
  • Mały serwis może więcej

    Wywiad z Małgorzatą Pawlak, współwłaścicielką Mobiltop AutoCrew z Chełmka.
  • Zasada działania silnika wysokoprężnego

    Jak działają samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi oraz ich najważniejszymi elementami wspomagającymi rozruch, czyli świecami żarowymi - wyjaśniają eksperci firmy NGK Spark Plug Europe. 
  • Zerwanie wieloklinu

    Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.
  • Żarówki skrojone na miarę

    Inaczej ubieramy się do pracy, inaczej do opery, a jeszcze w innym stroju uprawiamy sport – bo ubiór powinien być dopasowany do charakteru naszej aktywności. Podobnie pozornie standardową żarówkę halogenową można dobrać do rodzaju samochodu i specyfiki jazdy danego kierowcy.
  • Przedwczesne uszkodzenie piast kół

    Konstrukcja łożysk kół samochodowych ewoluowała od układu dwóch jednorzędowych łożysk tocznych do piast trzeciej generacji o zintegrowanej budowie z mocowaniem do tarczy hamulcowej, zwrotnicy, koła dodatkowo wyposażonych w czujniki systemów ABS/ESP. W samochodach osobowych jeżdżących aktualnie po polskich drogach, bardzo popularnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi są piasty drugiej generacji. Charakteryzują się one zwartą budową z wprasowanymi łożyskami na piastę. Najczęściej spotykane są w pojazdach grupy VW Audi Skoda oraz Ford Mazda Volvo.
  • Ubytek oleju

    Ubytek oleju z silnika może mieć kilka przyczyn. Jednak niezależnie od powodu, zjawisko to niesie za sobą bardzo poważne i kosztowne konsekwencje.
  • Kontrola rozrządu

    Większość polskich kierowców decyduje się na zakup samochodów używanych – w 2016 roku sprzedano 476 tys. nowych pojazdów, a jednocześnie było aż 1,96 mln ofert sprzedaży samochodów z drugiej ręki. Nabycie używanego samochodu zawsze niesie ze sobą ryzyko ujawnienia się poważnej usterki już po dokonanej transakcji, a jedną z groźniejszych może być awaria napędu układu rozrządu – przestrzegają eksperci firmy SKF. 
  • Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I

    Jak naprawić nietypową usterkę w układzie napędowym Skody Octavii I z dwumasowym kołem zamachowym - porady ekspertów firmy Schaeffler.
  • Napinacze hydrauliczne Gates

    Czy kiedykolwiek zwróciliście uwagę na oznaczenie "Tą stroną do góry" ("This side up") na opakowaniach napinaczy hydraulicznych oraz zestawów z napinaczami hydraulicznymi firmy Gates?
  • Tarcze hamulcowe Textar

    Od początku historii kształt tarczy hamulcowej pozostaje bez zmian. Nie oznacza to jednak, że każda z nich została zaprojektowana w ten sam sposób czy też wykonana z identycznego materiału.
  • Korzystanie z markowych środków smarnych

    Warsztat samochodowy może otrzymywać od producentów pojazdów rekomendacje dotyczące użycia olejów konkretnych marek. Niektórzy mogą nawet zobligować warsztat do stosowania określonej marki. Co mówi jednak na ten temat prawo? 
  • Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL

    Eksperci Schaeffler wyjaśniają, jak wygląda budowa, zasada działania i obsługa dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem zrywnym ITL na przykładzie produktu marki LuK.
  • Jedź bezpiecznie zimą

    Jak pokazują badania, zatrzymanie pojazdu na śliskiej nawierzchni w zimie trwa dziesięć razy dłużej. ZF Aftermarket podkreśla, dlaczego coroczna kontrola przed zimą jest zdecydowanie zalecana i niezwykle ważna dla bezpiecznego zachowania pojazdu w ruchu drogowym. Właściwy czas na przeprowadzenie przeglądu zimowego trwa do końca października – jest to też odpowiedni czas na zmianę opon na zimowe.
  • Kolumny amortyzatorów w Alfie Romeo Mito

    Ze względu na złożoność wymiany kolumn amortyzatorów w Alfie Romeo Mito firma KYB postanowiła opublikować instruktaż prawidłowego wykonania.
  • Prawidłowa wymiana osłony przegubu

    Firma SKF jest także producentem osłon gumowych, które chronią newralgiczne połączenia podzespołów samochodu. Aby spełniły swoją rolę równie ważny jest ich prawidłowy montaż.
  • Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła

    Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła są bardzo komfortowe dla użytkownika pojazdu. Tłumią drgania na pedale sprzęgła, zmniejszają hałas w przedziale pasażerskim, nie wymagają użycia przez kierowcę dużej siły do załączenia i rozłączenia sprzęgła i przy prawidłowej obsłudze są bezawaryjne. Jeśli chodzi o obsługę warsztatową, to nie wymagają specjalnego oprzyrządowania, są proste w montażu, pod warunkiem, że zwraca się uwagę na zalecenia producenta części.
  • Kasy fiskalne online w warsztatach samochodowych od 1 stycznia 2019?

    Z tradycyjnych kas fiskalnych będzie można korzystać w warsztatach samochodowych do końca 2018 r. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), który znajduje się w konsultacjach publicznych.



KOMENTARZE: