E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

2013-04-19 23:00:56   Autor: artykuł sponsorowany przez Axalta


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach. Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra
 

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego - Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie  elementu lub elementu sąsiadującego.


Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:  

1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.

2. Maskowanie elementów sąsiadujących.

3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.

4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.

5. Czas odparowania lakieru bazowego.

6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.

7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego , zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.

8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.

9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.

10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.

11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Boisz się smogu?

    Valeo nie ustaje w wysiłkach na rzecz globalnego obniżenia emisji CO2, jednak nie przyniesie to natychmiastowego rozwiązania problemu smogu, który zimą spowija polskie miasta. Co gorsza, jakość powietrza w kabinie pojazdu może być nawet 3-5 razy gorsza niż na zewnątrz. Rozwiązaniem jest stosowanie wysokiej jakości filtrów kabinowych.
  • Rozładowany akumulator

    Po kilku miesiącach zimowej eksploatacji samochodu wsiadasz, przekręcasz kluczyk i… silnik nie reaguje. Tymczasem w pracy czeka szef, po południu trzeba odebrać dziecko ze szkoły… Adam Klimek z Team Total podpowiada, jak poradzić sobie w takiej sytuacji, a najlepiej – jak jej uniknąć.
  • Świece żarowe GN z funkcją dogrzewania

    Po poznaniu podstawowych wymagań wobec świec żarowych oraz specyfiki pracy silnika wysokoprężnego, kolejna część cyklu poradnikowego marki Beru dotyczy korzyści wynikających z funkcji dogrzewania i samoregulacji temperaturowej w świecach żarowych oraz metodę szybkiej i prostej ich diagnostyki.
  • Nowa technologia Metelli

    HybriX to nazwa nowej mieszanki zastosowanej w klockach hamulcowych Metelli Group, wyprodukowanej i wprowadzonej na rynek pod markami Metelli, Cifam, Trusting i Fri.Tech.
  • Obniżanie zawieszenia

    Amortyzatory Bilstein z serii Performance umożliwiają obniżenie zawieszenia. Taka modyfikacja zmienia właściwości jezdne, dlatego powinna być dokonana z zachowaniem wszystkich wytycznych producenta samochodu.
  • Czyszczenie wtryskiwaczy bez demontażu

    Wtryskiwacze to jeden z najbardziej newralgicznych elementów współczesnych silników, zarówno wysokoprężnych, jak i najnowszych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
  • Pamiętaj o sprężynach!

    Sprężyny zawieszenia spełniają bardzo ważną rolę w układzie jezdnym. Utrzymują masę pojazdu i łagodzą drgania wynikające z poruszania się pojazdu po nierównej nawierzchni. Amortyzatory ograniczają niekontrolowane drgania sprężyn zawieszenia, i wraz z nimi odpowiadają za utrzymanie styczności kół z nawierzchnią drogi.
  • Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

    Z wymianą bądź serwisowaniem klocków czy tarcz hamulcowych poradzi sobie każdy mechanik, pod warunkiem, że użyje do tego profesjonalnych narzędzi.
  • Nowoczesne świece żarowe

    Jednym z największych wrogów silnika wysokoprężnego jest niska temperatura, która utrudnia szybki zapłon i całkowite spalanie paliwa. Dlatego konieczne było wprowadzenie rozwiązań wspomagających zimny rozruch silnika. Wśród nich są coraz bardziej zaawansowane technologicznie świece żarowe.
  • Opony ciężarowe

    Mimo wielu zewnętrznych podobieństw opony do pojazdów ciężarowych różnią się zastosowaniem i sposobem eksploatacji od tych stosowanych w samochodach osobowych.
  • Łańcuchowe rozrządy bezobsługowe?

    Jeśli nie chcesz mieć problemu z łańcuchowym napędem rozrządu, powinieneś nauczyć się dbać o nowoczesny silnik.
  • Ciekawe przypadki serwisowe

    Problem dotyczy układu wydechowego w samochodzie marki Citroen DS3 z silnikiem 1.6 HDI 68 kW z 2011 r.
  • Klucze nasadowe z pokrętłami grzechotkowymi

    Zakup kluczy nasadowych, których integralnym składnikiem jest pokrętło z grzechotką, jest z reguły największym wydatkiem przy kompletowaniu podstawowego wyposażenia mechanika.
  • Filtry kabinowe Vasco

    Coraz większe problemy ze smogiem negatywnie wpływają na nasze samopoczucie, mogą też stać się przyczyną wielu poważnych problemów ze zdrowiem w przyszłości. W jaki sposób możemy chronić się przed szkodliwym wpływem powietrza, w którym znajduje się tak wiele niebezpiecznych dla życia i zdrowia substancji?
  • Poprawna instalacja napinacza

    W samochodach VW Golf (1997-2006) montowano szeroką gamę silników o różnej konfiguracji układu napędowego, a jednymi z najbardziej interesujących były jednostki 1,4 16 V. Silniki z podwójnym wałkiem rozrządu wyposażono w dwa paski napędowe o różnych rozmiarach.
  • Wyciąg spalin w warsztacie

    Wraz z nadejściem sezonu zimowego w warsztatach samochodowych pojawia się problem - jak zminimalizować koszty ogrzewania oraz usprawnić wentylację, by przy zamkniętych oknach i bramie wjazdowej bezpiecznie prowadzić prace serwisowe. Jedno z rozwiązań to montaż wyciągu spalin.
  • Zawieszenie wielowahaczowe

    Zawieszenie wielowahaczowe jest jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań niezależnych zawieszeń po słynnej kolumnie MacPhersona. W wielu aspektach ma nad nią przewagę, ale ma też swoje wady. Na co trzeba zwracać uwagę, by to bliskie ideałowi rozwiązanie służyło nam jak najdłużej?
  • NSK dla aftermarketu

    NSK gwarantuje, że wszystkie produkty oferowane dla rynku wtórnego (IAM) to w 100 proc. oryginalne części firmowe (OE), zaaprobowane i przetestowane przez największych globalnych producentów samochodów.
  • Przed zimą wymień wycieraczki

    Choć kierowcy traktują pióra wycieraczek bardziej jako gadżet, tak naprawdę jest to element auta, który ma realny wpływ na bezpieczeństwo jazdy - i tak trzeba go traktować.
  • Oszczędność energii w warsztacie

    Koszty energii elektrycznej stale rosną, warto się więc zastanowić jak możemy obniżyć zużycie energii w warsztacie. Nie wymaga to dużych inwestycji - czasami najdrobniejsze zmiany mogą mieć ogromny wpływ na wysokość rachunku za prąd.



KOMENTARZE: