Newsletter   E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

2013-04-19 23:00:56   Autor: artykuł sponsorowany przez Axalta


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach. Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra
 

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego - Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie  elementu lub elementu sąsiadującego.


Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:  

1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.

2. Maskowanie elementów sąsiadujących.

3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.

4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.

5. Czas odparowania lakieru bazowego.

6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.

7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego , zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.

8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.

9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.

10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.

11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Renowacja białych lakierów perłowych

    Każdy wie, że białe lakiery perłowe są trudne w renowacji. Jeśli lakiernik nie będzie precyzyjnie wykonywał swojej pracy, na karoserii może pozostać widoczny ślad po naprawie. Grzegorz Kotliński, Doradca Techniczny marki Standox, wyjaśnia, jak prawidłowo wykonać naprawę.
  • Fabrycznie regenerowane części

    Decydując o sposobie naprawy pojazdu, któż z nas nie stara się znaleźć tańszego rozwiązania, niż nowa oryginalna część. Ale szukając tańszych rozwiązań należy to robić rozważnie, ponieważ zamontowanie niektórych tanich części może użytkownikowi przysporzyć więcej problemów niż zysku.
  • Czystość w warsztacie

    Zanieczyszczenia w warsztacie samochodowym to stały element - szczególnie smary, oleje, rozpuszczalniki, pasty. Ważne jest, aby pozostawały one pod kontrolą, co pozwala na utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa.
  • Tuning zawieszenia z Bilstein

    Bilstein produkuje szeroką gamę amortyzatorów, dzięki którym można zmienić charakterystykę zawieszenia. W zależności od przeznaczenia podzielono je na kategorie, z których największą popularnością cieszy się B6.
  • Hepu - rozrząd pod kontrolą

    W ostatnich latach o wymianie elementów układu rozrządu powiedziano i napisano wiele. Trenerzy techniczni producentów odbyli dziesiątki, jeśli nie setki szkoleń dla mechaników. Wydawać by się mogło, że czasy, w których mechanik pytał kierowcę czy razem z paskiem ma wymienić też rolkę odeszły w niepamięć. Niestety nie.
  • Świece żarowe metalowe czy ceramiczne?

    Tradycyjnie świece żarowe posiadają metalową rurkę grzejną, jednak w niektórych silnikach pojawiają się świece ceramiczne. Element grzejny jest w nich wykonany z azotku krzemu, który jest odporny na wysokie temperatury i obciążenia mechaniczne. Stąd ceramiczna świeca żarowa nagrzewa się szybciej i do wyższych temperatur - rzędu 1300°C.
  • Akademia Elring

    Akademia Elring to całodobowy dostęp do informacji technicznych w polskiej wersji językowej. Sprawdź swoją wiedzę w zakresie uszczelnień.
  • Akumulatory Bosch

    Trwałość akumulatora, jego odporność na uszkodzenia oraz zachowanie parametrów w całym okresie użytkowania zależy od jakości kratki ołowianej.
  • Zarządzanie oponami ciężarowymi

    Dlaczego potrzebne są opony zimowe? Kiedy należy je zakładać? Które opony spełniają poszczególne normy przepisów dotyczących jazdy w zimowych warunkach drogowych? Czy można je nacinać i bieżnikować? Zbliżająca się zima sprawia, że wielu operatorów flot szuka odpowiedzi na przynajmniej jedno z powyższych pytań.
  • Piszczące klocki hamulcowe?

    Pisk towarzyszący naciśnięciu pedału hamulca to chyba jeden z najbardziej nieprzyjemnych odgłosów, jakie może usłyszeć kierowca. Ekspert firmy Textar radzi, jak upewnić się, żeby klient warsztatu nigdy nie narzekał na piszczące hamulce.
  • Oryginał czy podróbka?

    W zakresie komfortu i bezpieczeństwa elektryczny hamulec postojowy posiada szereg istotnych zalet w porównaniu do tradycyjnego linkowego hamulca ręcznego.
  • Ciekawe przypadki serwisowe

    Samochód Audi A8 D3 2005r 4.2TDI trafia do warsztatu z problemem wibracji silnika na biegu jałowym – usterka występuje sporadycznie.
  • Lemförder Service Pack

    ZF Aftermarket zapewnia sprawną naprawę układów kierowniczych i zawieszenia dzięki nowym zestawom Lemförder Service Pack. Znacząco skraca to czas naprawy i ułatwia pracę warsztatów. Zestawy montażowe dedykowane poszczególnym modelom pojazdów można dobrać do odpowiedniego komponentu głównego, tak by wszystkie części potrzebne do naprawy były na wyciągnięcie ręki.
  • Sprawna piasta koła

    Uszkodzona piasta koła nie tylko obniży komfort jazdy samochodem, ale może wydłużyć drogę hamowania. Dlatego podczas sezonowej wymiany opon, pracownik warsztatu powinien sprawdzić również działanie tego podzespołu.
  • Automatyzacja procesu kierowania

    Inżynierowie z Centrum Technicznego Delphi w Krakowie aktywnie uczestniczą w pracach nad rozwojem technologii aktywnego bezpieczeństwa.
  • Układ bezpośredniego wtrysku benzyny Bosch

    Już w 1912 roku Robert Bosch jako pierwszy rozpoczął badania nad takim sposobem zasilania silnika.
  • Kontrola układu hamulcowego przed zimą

    Polscy kierowcy coraz intensywniej przygotowują się do nadejścia drogowej zimy. Sprawdzają stan bieżników w swoich „zimówkach”, kupują dostosowany do mroźnej aury płyn do spryskiwaczy oraz szukają w zakątkach auta zmiotki do śniegu. Na listę zadań do wykonania warto dodać również weryfikację stanu klocków i tarcz hamulcowych.
  • Dlaczego samochody potrzebują dobrych żarówek?

    "Nie jeżdżę dużo, a jeśli już korzystam z samochodu, poruszam się nim tylko po mieście. Dlaczego więc mam kupować żarówkę klasy premium?" To pytanie, które można usłyszeć z ust wielu kierowców, którzy używają czterech kółek do przemieszania się z punktu A do punktu B. Jednak nawet oni powinni zwracać uwagę na jakość żarówek.
  • Rozgrzane do czerwoności...

    "Z punktu widzenia fizyki hamowanie jest procesem zamieniającym energię kinetyczną w cieplną. Przemiana tej energii odbywa się podczas tarcia okładziny klocka o tarczę lub bęben hamulcowy" - tak mógłby zaczynać się rozdział w podręczniku dla mechanika. A jak to wygląda w praktyce?
  • Kompleksowy pakiet do wymiany oleju

    Modułowe zestawy do wymiany oleju ZF Aftermarket pasują do ponad 600 typów pojazdów, wyposażonych w 5-, 6- i 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF. Dzięki temu warsztaty mają skrojony na miarę pakiet, zawierający wszystkie niezbędne części do wymiany oleju przekładniowego z jednego źródła: warsztaty nie muszą już wyszukiwać i zamawiać poszczególnych części.



KOMENTARZE: