Newsletter   E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

2013-04-19 23:00:56   Autor: artykuł sponsorowany przez Axalta


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach. Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra
 

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego - Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie  elementu lub elementu sąsiadującego.


Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:  

1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.

2. Maskowanie elementów sąsiadujących.

3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.

4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.

5. Czas odparowania lakieru bazowego.

6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.

7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego , zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.

8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.

9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.

10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.

11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Pompy wody

    Wysoka trwałość dzięki prostej konstrukcji i coraz mniejsze wymiary - inżynierowie firmy SKF mieli duży wpływ na to, jak dziś wyglądają pompy wody. Jeśli pompy wody zawodzą, to zwykle z powodu błędów w montażu i eksploatacji. Przeczytaj jak ich uniknąć.
  • Ostatni dzwonek!

    Zbliżająca się majówka to ostatni już ostatni moment na wykonanie pozimowego przglądu samochodu.
  • Uwaga na podrabiane testery

    Obsługa szeregu modeli samochodów osobowych i użytkowych i ponad 90 tys. systemów zastosowanych w pojazdach oraz innowacyjne funkcje to tylko część zalet testera diagnostycznego Delphi DS150 NEW VCI, który firma zaprezentowała dziennikarzom na spotkaniu zorganizowanym w swoim oddziale w Błoniu. Producent przestrzegał jednocześnie przed podróbkami urządzenia, których ostatnio sporo pojawia się na rynku.
  • Pompy cieczy chłodzącej Bosch

    Pompy cieczy chłodzącej oferowane wraz z zestawami rozrządu Boscha są wyposażane w nowy, trwalszy typ uszczelnień.
  • Używany samochód bez tajemnic

    Kupno używanego samochodu w dobrym stanie to nie lada wyzwanie. Możemy natrafić na auto kradzione lub powypadkowe, ze sfałszowaną książką serwisową lub z cofniętym licznikiem. Metod stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców, aby tylko przyciągnąć klienta, jest wiele. Jak je w porę wykryć samemu, a co sprawdzić w autoryzowanym warsztacie?
  • Recykling akumulatora

    Podstawowym surowcem wykorzystywanym do budowy akumulatora jest ołów, który jest pierwiastkiem silnie trującym, ale jednocześnie w pełni przetwarzalnym. Związki ołowiu wpływają negatywnie na stan zdrowia organizmów żywych, na rozwój roślin oraz na wszelkie procesy zachodzące w środowisku wodnym. Ponadto w sposób negatywny na środowisko naturalne wpływa kwas siarkowy o silnym stężeniu, który wypełnia akumulator oraz tworzywa sztuczne stanowiące obudowę akumulatora.
  • Zintegrowana piasta kół HBU 2.1

    Zintegrowana piasta kół HBU 2.1, opracowana i produkowana przez SKF, to popularne rozwiązanie - w Europie jeździ 20 mln samochodów wyposażonych w piasty HBU 2.1. Zobacz jak prawidłowo zdemontować ten element i zamontować nowy.
  • Tester diagnostyczny Delphi DS150E - aktualizacja

    Baza danych powiększyła się o szereg nowych pojazdów i funkcjonalności zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Ulepszona została współpraca programu DS150E z bazą danych Hayness Pro. Teraz wszyscy posiadacze aktywnej rocznej licencji mają dostęp do bazy danych Hayness Pro w wersji Basic z poziomu programu. Wraz z pojawieniem się najnowszej wersji oprogramowania, zmianie uległ też sposób aktualizacji oraz wsparcie dla starszych wersji i modeli testerów.
  • Filtr kabinowy - pójdź krok dalej

    Jaka część samochodu jest najbliższa kierowcy? Nie, nie kierownica - to filtr kabinowy, przez który przepływa powietrze, którym oddychają wszyscy podróżujący autem. Można wybrać zwykły filtr, ale warto pójść krok dalej i wybrać Valeo ClimFilter Supreme.
  • Płyny hamulcowe TRW

    Powszechnie wiadomo, iż wykorzystywanie w czasie przeglądów okresowych części zamiennych o wysokiej jakości jest bardzo istotne. Jakość użytych do naprawy części staje się szczególnie istotna w czasie obsługi układów bezpośrednio odpowiedzialnych za bezpieczeństwo takich jak np. układ hamulcowy. Warto wspomnieć przy tej okazji o konieczności okresowej kontroli i wymianie płynu hamulcowego.
  • Od półwiecza w czołówce

    To właśnie marka Textar jako pierwsza opracowała hamulce tarczowe przeznaczone dla samochodów osobowych. I choć na pierwszy rzut oka tarcza hamulcowa z lat 50. ubiegłego wieku i współczesna mogą wyglądać bardzo podobnie, to metalurgiczny wyścig producentów wciąż trwa - a Textar jest na jego czele.
  • Irydowe świece Bosch

    Przy zasilaniu LPG powstaje wyższa temperatura w komorze spalania, a opór elektryczny mieszanki LPG jest większy. Stąd świeca zapłonowa musi odprowadzać więcej ciepła, a elektrody powinny być bliżej siebie. Dlatego Bosch do samochodów zasilanych LPG dedykuje w katalogu świece z dopasowaną wartością cieplną i pomniejszonym odstępem elektrod. Dla oczekujących dużej żywotności dostępne są irydowe świece Bosch Iridium do LPG o zalecanym interwale wymiany 30 000 km.
  • Uszkodzenia kół pasowych

    Zjawisko uszkodzeń kół pasowych w silnikach spalinowych występuje dość powszechnie. Przyczyny uszkodzeń możemy podzielić na dwa typy. Pierwsza to niewłaściwy montaż dokonany przez serwisanta w warsztacie, drugi - wada materiałowa występująca w produkcie. Trzeba jeszcze wspomnieć o trzeciej możliwej usterce koła pasowego, która jest spowodowana czasem pracy danego układu, czyli zużyciem elementu, które następuje po około 120 tys. km.
  • Amortyzatory Sachs jakości OE

    Amortyzatory to części eksploatacyjne pojazdu mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Dlatego mechanikom zaleca się ich szczegółową kontrolę i w razie konieczności wymianę, zwłaszcza w samochodach z dużym przebiegiem. Podczas naprawy ważne jest stosowanie oryginalnych części wysokiej jakości.
  • Klocki hamulcowe bez tajemnic

    Z czego zrobiony jest shim? Do czego służy międzywarstwa? Co to jest Compress Control? Jakie znaczenie w produkcji ma tzw. fine blanking? Jeśli te pojęcia nic nam nie mówią, to znaczy, że warto uzupełnić swoją wiedzę o klockach hamulcowych, bo to jedne z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem.
  • Jak to jest z tym hakiem?

    Posiadanie haka holowniczego to większa wygoda oraz ładowność, a co za tym idzie, powiększenie możliwości transportowych, niezależność w podróży i szerszy wybór lokalizacji wakacyjnych. Wszystko za sprawą wyposażenia pojazdów w zaczep holowniczy i zainwestowania w przyczepę lub bagażnik. Dłuższy wyjazd z hakiem to dylemat, czy pozostawić urządzenie, kiedy nie ciągniemy przyczepy czy też wymontować jego wystającą część.
  • Długie dystanse bez pyłu na felgach

    Sprawdzone w dostawach na pierwszy montaż, klocki Epad podbijają teraz motoryzacyjny aftermarket. Argumenty za ich stosowaniem są bardzo mocne: wysoka trwałość, minimalne pylenie i cisza w czasie hamowania. Takie były oczekiwania producentów samochodów marek premium, którym sprostali inżynierowie firmy Textar - a teraz można kupić takie klocki hamulcowe do aut popularnych marek. Jak to działa?
  • Wysprzęglik pracujący niewspółśrodkowo

    Oporne rozłączanie, ślizganie się sprzęgła, nadmierny hałas czy blokowanie się mechanizmu włączającego, może być spowodowane przez wysprzęglik pracujący niewspółśrodkowo lub jego niewłaściwe obciążenie wstępne. Eksperci ZF Services związani z marką Sachs wskazują możliwe przyczyny tego stanu.
  • Modyfikacja czy wymiana?

    Nawet do tego samego egzemplarza samochodu może pasować kilka referencji amortyzatora jednego producenta. Wszystko zależy od tego jaki efekt końcowy chcemy uzyskać. 
  • Szyte na miarę

    Sporty motorowe to najpoważniejszy poligon dla świec zapłonowych Bosch. W wyścigach, takich jak DTM, ogromne 4-litrowe silniki V8 o mocy blisko 500 KM muszą dawać z siebie wszystko. Nawet przy obrotach rzędu 8000 na minutę.



KOMENTARZE: