Newsletter   E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych

2013-04-19 23:00:56   Autor: artykuł sponsorowany przez Axalta


Renowacja trójwarstwowych powłok lakierniczych Coraz więcej samochodów dla lepszego efektu wizualnego ma fabrycznie nakładany lakier w trzech warstwach. Eksperci marki Standox radzą w jaki sposób należy lakierować takie elementy w czasie napraw powypadkowych tak, by auto nie straciło swojego unikalnego wyglądu.

Trendy w kolorystyce obejmują rosnącą popularność powłok 3-warstwowych. Przykładami takich kolorów są Rosso Competizione dla modelu Giulietta marki Alfa Romeo, czy ostatnio wprowadzony przez francuski koncern Renault kolor wyrazistej czerwieni Rouge Flamme, opracowany wyłącznie dla modelu Clio IV. W przypadku wprowadzenia przez producenta samochodów nowego odcienia koloru, lakiernicy muszą być gotowi na dokonanie renowacji auta w nowym kolorze, a w przypadku tzw. kolorów specjalnych z efektem, powłok 3-warstwowych, zadanie to może przysporzyć trudności oraz zająć mnóstwo cennego czasu.

Świadomi tego faktu, doradcy techniczni marki Standox przygotowali opis procesu naprawy koloru Rouge Flamme. Aplikacja zakłada użycie barwionego lakieru bezbarwnego i  składa się z następujących procesów:

Warstwa 1 – Wypełniacz Standox VOC Filler
Warstwa 2 – Lakier bazowy Standoblue lub Standohyd
Warstwa 3 – Barwiony lakier bezbarwny VOC Xtra
Warstwa 4 – Lakier bezbarwny VOC Xtra
 

 

W procesie naprawy powłoki w kolorze Rouge Flamme wymagane jest użycie dwóch specjalnych dodatków do lakieru bezbarwnego - Standox Clearcoat Additives: Transparent Red i Light Red.

 

 

W celu uzyskania pożądanego efektu koloru należy wykonać natryski próbne aplikując różną ilość warstw barwionego lakieru bezbarwnego na karty testowe. Przygotowane w ten sposób wzorce porównujemy z oryginalnym kolorem  karoserii naprawianego pojazdu, aby wybrać najlepiej dopasowany odcień koloru.

 

 

Marka Standox rekomenduje dwa procesy naprawy: naprawa całego elementu i/lub części zamiennych oraz cieniowanie w obrębie  elementu lub elementu sąsiadującego.


Opis procesu naprawy całego elementu i/lub części zamiennych koloru Rouge Flamme:  

1. Przygotowanie i oczyszczenie powierzchni jak przy standardowej naprawie.

2. Maskowanie elementów sąsiadujących.

3. Przygotowanie lakieru bazowego Standoblue lub Standohyd, zgodnie z kartą danych techniczncych TDS.

4. Aplikacja lakieru bazowego do osiągnięcia pełnego krycia.

5. Czas odparowania lakieru bazowego.

6. Przygotowanie barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack, zgodnie z kartą danych technicznych TDS.

7. Aplikacja właściwej ilości  warstw lakieru bezbarwnego , zgodnie z przygotowaną uprzednio kartą natrysku próbnego.

8. Aplikacja barwionego lakieru bezbarwnego powinna przebiegać dokładnie jak dokonana na wybranej karcie próbnej.

9. Czas schnięcia lakieru bezbarwnego, zgodnie z kartą TDS.

10. Usunięcie maskowania w celu weryfikacji dopasowania koloru.

11. W przypadku satysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Następnie szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, aplikacja kolejnej warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

12. W przypadku niesatysfakcjonującego koloru, usunięcie maskowania sąsiadującego elementu. Szlifowanie naprawianego elementu przy użyciu P1000, a następnie aplikacja kolejnej 1/2 warstwy barwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra Klarlack.

13. Czas odparowania. Aplikacja warstwy niebarwionego lakieru bezbarwnego VOC Xtra  Klarlack.

 

 

 

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Nowoczesne świece żarowe

    Jednym z największych wrogów silnika wysokoprężnego jest niska temperatura, która utrudnia szybki zapłon i całkowite spalanie paliwa. Dlatego konieczne było wprowadzenie rozwiązań wspomagających zimny rozruch silnika. Wśród nich są coraz bardziej zaawansowane technologicznie świece żarowe.
  • Opony ciężarowe

    Mimo wielu zewnętrznych podobieństw opony do pojazdów ciężarowych różnią się zastosowaniem i sposobem eksploatacji od tych stosowanych w samochodach osobowych.
  • Łańcuchowe rozrządy bezobsługowe?

    Jeśli nie chcesz mieć problemu z łańcuchowym napędem rozrządu, powinieneś nauczyć się dbać o nowoczesny silnik.
  • Ciekawe przypadki serwisowe

    Problem dotyczy układu wydechowego w samochodzie marki Citroen DS3 z silnikiem 1.6 HDI 68 kW z 2011 r.
  • Klucze nasadowe z pokrętłami grzechotkowymi

    Zakup kluczy nasadowych, których integralnym składnikiem jest pokrętło z grzechotką, jest z reguły największym wydatkiem przy kompletowaniu podstawowego wyposażenia mechanika.
  • Filtry kabinowe Vasco

    Coraz większe problemy ze smogiem negatywnie wpływają na nasze samopoczucie, mogą też stać się przyczyną wielu poważnych problemów ze zdrowiem w przyszłości. W jaki sposób możemy chronić się przed szkodliwym wpływem powietrza, w którym znajduje się tak wiele niebezpiecznych dla życia i zdrowia substancji?
  • Poprawna instalacja napinacza

    W samochodach VW Golf (1997-2006) montowano szeroką gamę silników o różnej konfiguracji układu napędowego, a jednymi z najbardziej interesujących były jednostki 1,4 16 V. Silniki z podwójnym wałkiem rozrządu wyposażono w dwa paski napędowe o różnych rozmiarach.
  • Wyciąg spalin w warsztacie

    Wraz z nadejściem sezonu zimowego w warsztatach samochodowych pojawia się problem - jak zminimalizować koszty ogrzewania oraz usprawnić wentylację, by przy zamkniętych oknach i bramie wjazdowej bezpiecznie prowadzić prace serwisowe. Jedno z rozwiązań to montaż wyciągu spalin.
  • Zawieszenie wielowahaczowe

    Zawieszenie wielowahaczowe jest jednym z najczęściej stosowanych rozwiązań niezależnych zawieszeń po słynnej kolumnie MacPhersona. W wielu aspektach ma nad nią przewagę, ale ma też swoje wady. Na co trzeba zwracać uwagę, by to bliskie ideałowi rozwiązanie służyło nam jak najdłużej?
  • NSK dla aftermarketu

    NSK gwarantuje, że wszystkie produkty oferowane dla rynku wtórnego (IAM) to w 100 proc. oryginalne części firmowe (OE), zaaprobowane i przetestowane przez największych globalnych producentów samochodów.
  • Przed zimą wymień wycieraczki

    Choć kierowcy traktują pióra wycieraczek bardziej jako gadżet, tak naprawdę jest to element auta, który ma realny wpływ na bezpieczeństwo jazdy - i tak trzeba go traktować.
  • Oszczędność energii w warsztacie

    Koszty energii elektrycznej stale rosną, warto się więc zastanowić jak możemy obniżyć zużycie energii w warsztacie. Nie wymaga to dużych inwestycji - czasami najdrobniejsze zmiany mogą mieć ogromny wpływ na wysokość rachunku za prąd.
  • Kodowanie wtryskiwaczy

    Układy wtryskowe Common Rail bezsprzecznie zdominowały rynek nowoczesnych silników wysokoprężnych. Historia pierwszych seryjnie montowanych układów opartych na wspólnej szynie zasobnikowej sięga roku 1997, kiedy to włoska marka Fiat zastosowała układ CR w silnikach JTD w Alfie Romeo, spełniając ówcześnie obowiązującą normę EURO 2.
  • Ciekawe przypadki serwisowe

    Właściciel samochodu marki Mercedes Sprinter (906) 318CDI z 2008 r. zgłosił problem z układem hamulcowym.
  • Renowacja białych lakierów perłowych

    Każdy wie, że białe lakiery perłowe są trudne w renowacji. Jeśli lakiernik nie będzie precyzyjnie wykonywał swojej pracy, na karoserii może pozostać widoczny ślad po naprawie. Grzegorz Kotliński, Doradca Techniczny marki Standox, wyjaśnia, jak prawidłowo wykonać naprawę.
  • Fabrycznie regenerowane części

    Decydując o sposobie naprawy pojazdu, któż z nas nie stara się znaleźć tańszego rozwiązania, niż nowa oryginalna część. Ale szukając tańszych rozwiązań należy to robić rozważnie, ponieważ zamontowanie niektórych tanich części może użytkownikowi przysporzyć więcej problemów niż zysku.
  • Czystość w warsztacie

    Zanieczyszczenia w warsztacie samochodowym to stały element - szczególnie smary, oleje, rozpuszczalniki, pasty. Ważne jest, aby pozostawały one pod kontrolą, co pozwala na utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa.
  • Tuning zawieszenia z Bilstein

    Bilstein produkuje szeroką gamę amortyzatorów, dzięki którym można zmienić charakterystykę zawieszenia. W zależności od przeznaczenia podzielono je na kategorie, z których największą popularnością cieszy się B6.
  • Hepu - rozrząd pod kontrolą

    W ostatnich latach o wymianie elementów układu rozrządu powiedziano i napisano wiele. Trenerzy techniczni producentów odbyli dziesiątki, jeśli nie setki szkoleń dla mechaników. Wydawać by się mogło, że czasy, w których mechanik pytał kierowcę czy razem z paskiem ma wymienić też rolkę odeszły w niepamięć. Niestety nie.
  • Świece żarowe metalowe czy ceramiczne?

    Tradycyjnie świece żarowe posiadają metalową rurkę grzejną, jednak w niektórych silnikach pojawiają się świece ceramiczne. Element grzejny jest w nich wykonany z azotku krzemu, który jest odporny na wysokie temperatury i obciążenia mechaniczne. Stąd ceramiczna świeca żarowa nagrzewa się szybciej i do wyższych temperatur - rzędu 1300°C.



KOMENTARZE: