E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Nieszczelności w układach klimatyzacji

2017-05-18 10:16:32   Autor: Jacek Bilski, Produkt Menadżer w firmie Tip-Topol


Nieszczelności w układach klimatyzacji Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.

W związku z pojawieniem się nowych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacyjnych - tak zwaną „ustawą F-gazową” kwestia nieszczelności w układach klimatyzacyjnych staje się szczególnie istotna. Nowe rozporządzenia wymagają od serwisanta wykrycia i naprawy nieszczelności zanim ponownie napełni układ czynnikiem chłodniczym.

SKF 4.06.2017

REKLAMA




Bardzo istotny jest dobór odpowiedniej metody poszukiwania nieszczelności tak, aby nie tracić czasu na powtórne wykonywanie tych samych procedur. Przed wyborem metody należy przeprowadzić z klientem rozmowę na temat ewentualnych przyczyn problemu. Powinniśmy dowiedzieć się jak szybko czynnik chłodniczy wyciekł z układu, kiedy ostatnio klimatyzacja była używana itp. Tu właśnie często pojawia się pierwszy, w zasadzie elementarny błąd - brak rozmowy z klientem. Często mechanik podpina urządzenie do auta i rozpoczyna procedurę automatyczną w urządzeniu. W trakcie pracy urządzenia pojawiają się problemy z nieszczelnością sygnalizowaną przez maszynę. Dopiero w tym momencie mechanik zaczyna analizować co jest przyczyną, zamiast zrobić to przed uruchomieniem urządzenia. Podsumowując - w momencie podpięcia przewodów serwisowych do systemu AC i wykrycia braku ciśnienia w układzie należy wypytać klienta o możliwą przyczynę problemu.


Sposoby wyszukiwania nieszczelności

 

 

Metoda wyszukiwania nieszczelności poprzez Hydrogen zyskuje coraz większą popularność. Gaz ten to mieszanina azotu i wodoru która w odpowiednich proporcjach (bardzo mała ilość wodoru) jest bezpieczna a jednocześnie bardzo pomocna podczas codziennej pracy. Wodór jako gaz o bardzo małych cząsteczkach przenika przez bardzo niewielkie otwory w układzie. Do tego jest lżejszy od powietrza co powoduje, że unosi się do góry i ułatwia jego namierzenie poprzez specjalny wykrywacz nieszczelności. W zestawie Hydrogen klient otrzymuje komplet narzędzi do napełnienia układu AC oraz wykrycia ewentualnej nieszczelności.


Swego rodzaju ,,ciekawostką" jest specjalne urządzenie dedykowane do warsztatów ASO firmy Mercedes-Benz – zestaw do wykrywania nieszczelności Hydrogenem przystosowany do obsługi układów z poniższymi czynnikami:

  • R134a,
  • R1234yf,
  • CO2 – dwutlenek węgla.

 

Aktualnie w pojazdach tej marki można spotkać wszystkie powyższe chłodziwa, co pozwala wygodnie i wydajnie pracować niezależnie od obsługiwanego samochodu.

 

 

Podobną metodą jak opisana powyżej jest próba azotowa. Azot jest gazem suchym, nieszkodliwym tak dla instalacji, jak i dla środowiska. Do wykonania usługi potrzebne są następujące narzędzia: butla z azotem, reduktor (najlepiej do 30 bar), zestaw manometrów oraz pianka, niezbędna do zlokalizowania wycieku azotu. Po napełnieniu układu azotem pod wysokim ciśnieniem należy odstawić pojazd na dłuższy czas i obserwować spadek ciśnienia na manometrze. Niejednokrotnie czas oczekiwania może być dłuższy, np. 1 godzina. Rozpoczęcie wyszukiwania nieszczelności właśnie od tej procedury zaoszczędza czas mechanika oraz upewnia go czy możliwe jest podłączenie maszyny.

 

 

Kolejny przypadek w autach klientów to uchodzenie gazu, ale w dłuższym okresie czasu, np. 2-3 tygodni lub miesiąca. Sygnalizuje to, iż otwór jest niewielki i wysokie ciśnienia panujące w układzie nie wypychają szybko tego gazu z instalacji. W tym przypadku należy przejrzeć układ lampą UV w poszukiwaniu plam barwnika, który wychodząc wraz z czynnikiem chłodniczym zostawi ślad. Ślad ten możliwy będzie do obejrzenia przy pomocy lampy UV w zaciemnionym otoczeniu. W momencie używania lampy UV należy bezwzględnie założyć okulary ochronne, które uchronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Jeśli nie mamy pewności, iż wcześniej w układzie znajdował się barwnik UV, należy wykonać automatyczną procedurę napełniania układu wraz dodaniem barwnika. Następnie poprośmy klienta, aby przyjechał do warsztatu ponownie np. za kilka dni, a w przez ten czas intensywnie używał klimatyzacji. Pozwoli to barwnikowi rozprowadzić się po całym układzie i wydostać się w miejscu nieszczelności.

W przypadku tej metody najczęstsze błędy to przekonanie, że po wtryśnięciu barwnika UV od razu możemy przejść do szukania plam. Barwnik najpierw musi zostać rozprowadzony po całym układzie podczas pracy układu, a dopiero potem wyjść przez otwór. Ten proces może trwać kilka dni w zależności od intensywności używania klimatyzacji w pojeździe. Drugim błędem w poszukiwaniu nieszczelności jest przeświadczenie, że wtryskując barwnik UV do instalacji można ją napełnić azotem co pozwoli na poszukiwanie plam barwnika na elementach instalacji. Rozprowadzenie barwnika może być wykonane tylko i wyłącznie poprzez czynnik chłodniczy.


Niezależnie od użytej metody należy wszelkie czynności wykonywać dokładnie i w pewnej ustalonej kolejności, aby nie powtarzać wcześniej wykonanych. Nie zapominajmy o rozmowie z klientem jeszcze przed rozpoczęciem prac. Ta może się okazać bardzo pomocna i oszczędzić mechanikowi niepotrzebnej pracy.


Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Tip-Topol Tour 2015 - relacja Motofaktor.pl
  Tip-Topol TPMS Tour

AKTUALNOŚCI

  Tip-Topol: Dzień Kosmicznych Rabatów
  Tip-Topol: promocja i świąteczne rabaty
  Tip-Topol: dzień kosmicznych rabatów
  Tip-Topol: jesienna promocja przedłużona
  Tip-Topol: Produkt Roku 2016 dla sprayu Motip

WARSZTAT 24/7

  Jak prawidłowo dokręcić koło
  Nadchodzi obowiązkowy TPMS
  Montażownica: tradycyjna czy kombajn?

PRODUKTY

  Tip-Topol: urządzenie do klimatyzacji Texa dla serwisów Mercedes-Benz
  Tip-Topol: nowości Chicago Pneumatic
  Tip-Topol: podnośnik dwukolumnowy Torek 32 WK
  Tip-Topol: zestaw narzędzi do czujników TPMS
  Tip-Topol: chemia samochodowa Jan oraz Jan Pro


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

    Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie. Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach, potrzebna jest skrzynia biegów. Zanim omówimy diagnozę uszkodzeń sprzęgła, warto zapoznać się z jego budową i działaniem.
  • Nieszczelności w układach klimatyzacji

    Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.
  • Lampy ksenonowe

    Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.
  • Pojazdy użytkowe pod kontrolą

    Schaeffler wspiera sektor pojazdów użytkowych. Oferuje warsztatom wysokiej jakości produkty trzech uznanych marek - LuK, INA i FAG - oraz wsparcie techniczne. Rozpoczynamy cykl artykułów dotyczących oferty producenta, a także diagnostyki i napraw uszkodzeń sprzęgła w samochodach użytkowych.
  • Klient na pierwszym miejscu

    Za sprawą postępującego rozwoju technologicznego wpływającego na niemalże każdy aspekt naszego życia, jednym z głównych aspektów umożliwiających zdobycie przewagi konkurencyjnej jest zapewnienie najwyższego poziomu obsługi klienta. Dotyczy to w równym stopniu sklepów internetowych, jak i stacjonarnych serwisów samochodowych. 
  • Instalacja LPG

    Rynek instalacji LPG z wtryskiem pośrednim jest zdominowany przez te stanowiące mieszankę komponentów od różnych producentów. Jednak czy jest to dobre rozwiązanie dla silnika?
  • Zestawy rozrządu do silników koncernu Fiat Chrysler

    Ostatnio firma Bosch uzupełniła o dodatkowe komponenty dwa zestawy rozrządu pasujące do bardzo popularnych silników 1.9, 2.0 i 2.4 JTD/JTDM/CDTI produkcji koncernu Fiat Chrysler Automobiles.
  • Pośpiech złym doradcą

    Europejski dział techniczny marki Mintex codziennie otrzymuje kilkanaście zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących elementów układu hamulcowego. Jednak po analizie praktycznie wszystkie reklamacje są odrzucane, bo do uszkodzeń nowych części dochodzi podczas ich wymiany w warsztacie.
  • Hamulce godne zaufania

    Firma Delphi oferuje szeroką ofertę części, które zostały zaprojektowane, opracowane i wykonane zgodnie ze standardami obowiązującymi przy produkcji części fabrycznych. Ale nie tylko o to chodzi.
  • Parametry wtryskiwaczy

    Profesjonalna ocena parametrów wtryskiwaczy jest ważnym etapem diagnozy nowoczesnego silnika.
  • Czujnik pedału gazu

    Udział zespołów elektronicznych w nowoczesnych pojazdach stale wzrasta. Ma to związek między innymi z wymogami prawnymi, np. w zakresie redukcji emisji spalin i zużycia paliwa.
  • Olej motocyklowy

    Początek maja to tradycyjnie czas inauguracji sezonu motocyklowego. Niezmiernie ważne jest wtedy prawidłowe przygotowanie maszyny do nadchodzących miesięcy jazdy, tak by nigdy nie odmówiła posłuszeństwa i by mogła służyć jak najdłużej.
  • ZF Services proTech kończy pięć lat

    Koncepcja szkoleniowa profesjonalnego warsztatu rozwijana przez [pro]Tech ZF Aftermarket osiągnęła kamień milowy po upływie pięciu lat działalności i przygotowuje się do ekspansji na rynkach międzynarodowych w 2017 roku.
  • Czujniki prędkości obrotowej kół

    Czujniki te służą do określenia prędkości obrotowej kół i znajdują się w pobliżu piast kół lub przekładni wyrównawczych. Są stosowane w systemach ASR, ABS, GPS.
  • Hak holowniczy

    Decydując się na montaż haka holowniczego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań - jaki model najlepiej odpowiada moim potrzebom, czyli, co najczęściej będę holować, jaki budżet chcę przeznaczyć na jego zakup i montaż oraz jak technologicznie zaawansowany jest komputer pokładowy w moim pojeździe. Znając odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie nam właściwie wybrać hak, a także odpowiednią wiązkę elektryczną, co zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo w podróży i komfort.
  • Wymiana oleju przekładniowego

    Wbrew mitom, skrzynia biegów to nie zamknięty układ mechaniczny na stałe zalany olejem przekładniowym, w który nie powinno się ingerować. Regularna wymiana oleju jest ważnym elementem eksploatacji auta i to niezależnie od tego, czy jest ono wyposażone w skrzynię biegów manualną czy automatyczną. 
  • Zamiennik o jakości OE?

    Po wydłużeniu gwarancji na produkty MOOG do 3 lat, Federal-Mogul prezentuje teraz przykładowe udoskonalenia produktów, które mają dorównać lub nawet przewyższyć jakością części używane na pierwszy montaż.
  • Wymiana lamp ksenonowych

    Chociaż w Internecie nie brakuje dobrych rad jak samodzielnie wymienić lampę ksenonową, w praktyce będzie o wiele bezpieczniej dla kierowcy i samochodu, gdy wymianą zajmie się profesjonalny warsztat.
  • Poduszki silnika

    Poduszka silnika ma duży wpływ na komfort podróżowania samochodem. Dziś w nowych pojazdach możemy znaleźć m.in. poduszki hydrauliczne lub hydrauliczno-elektryczne.
  • 10 najczęstszych błędów przy obsłudze klimatyzacji

    Układ klimatyzacji samochodowej może pracować niezawodnie przez długie lata. Warunkiem jest jego odpowiednia eksploatacja oraz właściwy serwis.



KOMENTARZE: