E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Nieszczelności w układach klimatyzacji

2017-05-18 10:16:32   Autor: Jacek Bilski, Produkt Menadżer w firmie Tip-Topol


Nieszczelności w układach klimatyzacji Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.

W związku z pojawieniem się nowych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacyjnych - tak zwaną „ustawą F-gazową” kwestia nieszczelności w układach klimatyzacyjnych staje się szczególnie istotna. Nowe rozporządzenia wymagają od serwisanta wykrycia i naprawy nieszczelności zanim ponownie napełni układ czynnikiem chłodniczym.



Bardzo istotny jest dobór odpowiedniej metody poszukiwania nieszczelności tak, aby nie tracić czasu na powtórne wykonywanie tych samych procedur. Przed wyborem metody należy przeprowadzić z klientem rozmowę na temat ewentualnych przyczyn problemu. Powinniśmy dowiedzieć się jak szybko czynnik chłodniczy wyciekł z układu, kiedy ostatnio klimatyzacja była używana itp. Tu właśnie często pojawia się pierwszy, w zasadzie elementarny błąd - brak rozmowy z klientem. Często mechanik podpina urządzenie do auta i rozpoczyna procedurę automatyczną w urządzeniu. W trakcie pracy urządzenia pojawiają się problemy z nieszczelnością sygnalizowaną przez maszynę. Dopiero w tym momencie mechanik zaczyna analizować co jest przyczyną, zamiast zrobić to przed uruchomieniem urządzenia. Podsumowując - w momencie podpięcia przewodów serwisowych do systemu AC i wykrycia braku ciśnienia w układzie należy wypytać klienta o możliwą przyczynę problemu.


Sposoby wyszukiwania nieszczelności

 

 

Metoda wyszukiwania nieszczelności poprzez Hydrogen zyskuje coraz większą popularność. Gaz ten to mieszanina azotu i wodoru która w odpowiednich proporcjach (bardzo mała ilość wodoru) jest bezpieczna a jednocześnie bardzo pomocna podczas codziennej pracy. Wodór jako gaz o bardzo małych cząsteczkach przenika przez bardzo niewielkie otwory w układzie. Do tego jest lżejszy od powietrza co powoduje, że unosi się do góry i ułatwia jego namierzenie poprzez specjalny wykrywacz nieszczelności. W zestawie Hydrogen klient otrzymuje komplet narzędzi do napełnienia układu AC oraz wykrycia ewentualnej nieszczelności.


Swego rodzaju ,,ciekawostką" jest specjalne urządzenie dedykowane do warsztatów ASO firmy Mercedes-Benz – zestaw do wykrywania nieszczelności Hydrogenem przystosowany do obsługi układów z poniższymi czynnikami:

  • R134a,
  • R1234yf,
  • CO2 – dwutlenek węgla.

 

Aktualnie w pojazdach tej marki można spotkać wszystkie powyższe chłodziwa, co pozwala wygodnie i wydajnie pracować niezależnie od obsługiwanego samochodu.

 

 

Podobną metodą jak opisana powyżej jest próba azotowa. Azot jest gazem suchym, nieszkodliwym tak dla instalacji, jak i dla środowiska. Do wykonania usługi potrzebne są następujące narzędzia: butla z azotem, reduktor (najlepiej do 30 bar), zestaw manometrów oraz pianka, niezbędna do zlokalizowania wycieku azotu. Po napełnieniu układu azotem pod wysokim ciśnieniem należy odstawić pojazd na dłuższy czas i obserwować spadek ciśnienia na manometrze. Niejednokrotnie czas oczekiwania może być dłuższy, np. 1 godzina. Rozpoczęcie wyszukiwania nieszczelności właśnie od tej procedury zaoszczędza czas mechanika oraz upewnia go czy możliwe jest podłączenie maszyny.

 

 

Kolejny przypadek w autach klientów to uchodzenie gazu, ale w dłuższym okresie czasu, np. 2-3 tygodni lub miesiąca. Sygnalizuje to, iż otwór jest niewielki i wysokie ciśnienia panujące w układzie nie wypychają szybko tego gazu z instalacji. W tym przypadku należy przejrzeć układ lampą UV w poszukiwaniu plam barwnika, który wychodząc wraz z czynnikiem chłodniczym zostawi ślad. Ślad ten możliwy będzie do obejrzenia przy pomocy lampy UV w zaciemnionym otoczeniu. W momencie używania lampy UV należy bezwzględnie założyć okulary ochronne, które uchronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Jeśli nie mamy pewności, iż wcześniej w układzie znajdował się barwnik UV, należy wykonać automatyczną procedurę napełniania układu wraz dodaniem barwnika. Następnie poprośmy klienta, aby przyjechał do warsztatu ponownie np. za kilka dni, a w przez ten czas intensywnie używał klimatyzacji. Pozwoli to barwnikowi rozprowadzić się po całym układzie i wydostać się w miejscu nieszczelności.

W przypadku tej metody najczęstsze błędy to przekonanie, że po wtryśnięciu barwnika UV od razu możemy przejść do szukania plam. Barwnik najpierw musi zostać rozprowadzony po całym układzie podczas pracy układu, a dopiero potem wyjść przez otwór. Ten proces może trwać kilka dni w zależności od intensywności używania klimatyzacji w pojeździe. Drugim błędem w poszukiwaniu nieszczelności jest przeświadczenie, że wtryskując barwnik UV do instalacji można ją napełnić azotem co pozwoli na poszukiwanie plam barwnika na elementach instalacji. Rozprowadzenie barwnika może być wykonane tylko i wyłącznie poprzez czynnik chłodniczy.


Niezależnie od użytej metody należy wszelkie czynności wykonywać dokładnie i w pewnej ustalonej kolejności, aby nie powtarzać wcześniej wykonanych. Nie zapominajmy o rozmowie z klientem jeszcze przed rozpoczęciem prac. Ta może się okazać bardzo pomocna i oszczędzić mechanikowi niepotrzebnej pracy.


Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Tip-Topol Tour 2015 - relacja Motofaktor.pl
  Tip-Topol TPMS Tour

AKTUALNOŚCI

  Tip-Topol: katalog z ofertą wiosenną 2017
  Tip-Topol: Dzień Kosmicznych Rabatów
  Tip-Topol: promocja i świąteczne rabaty
  Tip-Topol: dzień kosmicznych rabatów

WARSZTAT 24/7

  Jak prawidłowo dokręcić koło
  Nadchodzi obowiązkowy TPMS
  Montażownica: tradycyjna czy kombajn?

PRODUKTY

  Tip-Topol: urządzenie do klimatyzacji Texa dla serwisów Mercedes-Benz
  Tip-Topol: nowości Chicago Pneumatic
  Tip-Topol: podnośnik dwukolumnowy Torek 32 WK
  Tip-Topol: zestaw narzędzi do czujników TPMS
  Tip-Topol: chemia samochodowa Jan oraz Jan Pro


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Kategorie dobrego rzemiosła

    Poważne podejście do klienta, przejrzystość procedur oraz jawność i rzetelność to elementy, które charakteryzują profesjonalnie zarządzany warsztat samochodowy. Na reputację firmy, rozwijanej pod skrzydłami marki najlepiej rozpoznawalnej na rynku aftermarket, od kilkunastu laty pracuje zgrana załoga.
  • Zwrotnica koła

    Powszechnie uważa się, że zwrotnica koła jest elementem, który kończy swój żywot wraz z autem, a jego wymiana konieczna jest jedynie w przypadku nadmiernego skorodowania, zniszczenia w wyniku wypadku, uderzenia zawieszeniem o nierówność drogi lub w przypadku braku możliwości wymontowania łożyska koła ze zwrotnicy.
  • Tak samo wyglądające paski

    Dobór właściwego paska do obsługiwanego auta lub określenie, czy wybrany pasek zamienny jest odpowiedni do koła pasowego nie należy do najłatwiejszych czynności. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów pasków. Nawet w ramach oferty jednego producenta można znaleźć paski, które wyglądają tak samo, a mimo to mają różne numery katalogowe. Czy to oznacza, że można je stosować wymiennie?
  • Awarie rozrusznika

    Rozrusznik samochodowy zalicza się do grupy podzespołów, których poprawne działanie jest niezbędne do uruchomienia pojazdu. Odpowiada za nadanie wałowi korbowemu prędkości niezbędnej do startu silnika.
  • Układ wysprzęglania w pojazdach ciężarowych

    W samochodach z suchym sprzęgłem siła na pedale musi być wzmocniona przy użyciu układu wysprzęglania. Producenci samochodów stosują różne rozwiązania dla tego układu, takie jak systemy hydrauliczne lub hydrauliczno-pneumatyczne. Eksperci marki LuK radzą, jak rozpoznać usterki i jak sobie z nimi poradzić.
  • Nowoczesne układy hamulcowe TRW

    Układ hamulcowy bezsprzecznie zaliczyć możemy do układów mających zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo pojazdu, a co za tym idzie - podróżujących nim osób. Powoduje to konieczność stałego rozwoju jego elementów składowych oraz jego  funkcjonalności m.in. poprzez zapewnienie współpracy z innymi układami w samochodzie.
  • Układ klimatyzacji i chłodzenia silnika

    Bez wątpienia najlepszym sposobem na utrzymanie pojazdu w idealnym stanie jest przestrzeganie zalecanego przez producenta harmonogramu przeglądów. Oznacza to również regularną wymianę filtra kabinowego. Niestety, w trakcie rutynowej kontroli pojazdów, klienci często myślą przede wszystkim o wymianie oleju, filtrów powietrza, itp. Pozostałe elementy mogą być czasem postrzegane jako niepotrzebny wydatek, zwłaszcza gdy ich wpływ na wydajność pojazdu może nie być natychmiast widoczny. Dlatego też użytkownicy pojazdów najczęściej decydują się na pominięcie wymiany filtrów kabinowych w trakcie czynności serwisowych.
  • Awaria układu ładowania

    Najczęściej powodem niesprawności układu elektrycznego samochodu jest awaria alternatora. Co się zazwyczaj psuje w tym podzespole i na czym dokładnie polegają usterki układu ładowania? Lauber przedstawia 6 przykładów.
  • Amortyzatory i układ zawieszenia

    Firma KYB radzi na co zwracać uwagę podczas wakacyjnego przeglądu amortyzatorów i układu zawieszenia.
  • Wymiana pompy wody

    Eksperci Gates radzą jak uniknąć 9 typowych błędów, które zdarzają się przy wymianie pompy wody.
  • Tarcza sprzęgłowa

    Tarcza sprzęgłowa znajduje się pomiędzy dociskiem, a kołem zamachowym. Ma za zadanie przenosić moment obrotowy do skrzyni biegów. Eksperci marki LuK radzą, jak diagnozować jej uszkodzenia.
  • Klienci wybierają jakość

    "Na sposób i kulturę obsługi klienci zwracają coraz większą uwagę" - mówi Radosław Sobolewski, właściciel Bosch Car Service Carexpert z Ełku.
  • Auta wyposażone w system TPMS

    Producenci opon i eksperci motoryzacyjni od dawna rekomendują kierowcom systematyczne monitorowanie ciśnienia w oponach. Pomocny jest tu TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli system monitorujący ciśnienie w oponach, który podobnie jak każdy inny system, by właściwie spełniał swoją rolę musi być odpowiednio serwisowany.
  • Ewolucja konstrukcji świecy zapłonowej

    Silniki benzynowe są wciąż rozwijane. Jeszcze w VW Golf II z silnika 1,6 uzyskiwano moc 70 KM. W VW Golf VII z silnikiem 1.4 TSI jest to już 122 KM. Wraz z całą konstrukcją silnika zmieniła się też budowa świecy zapłonowej.
  • Przednie amortyzatory Peugeota 407

    Ze względu na złożoność wymiany przednich amortyzatorów w Peugeot 407 firma KYB postanowiła opublikować instruktaż jak ją prawidłowo wykonać.
  • Brud w układzie klimatyzacji

    Sezon na serwisowanie klimatyzacji w pełni, ale kierowcy wciąż zamiast dbać o nią przez cały rok, przeważnie udają się do warsztatu dopiero, kiedy zrobi się ciepło i zauważą, że układ nie pracuje jak trzeba. Usterki klimatyzacji zdarzają się dość często, dlatego warto zdawać sobie sprawę z tego, co z reguły jest ich przyczyną.
  • Docisk sprzęgła

    Płyta dociskowa wraz z kołem zamachowym i tarczą tworzą połączenie cierne, które jest przykręcone do wału korbowego i umożliwia przepływ momentu do skrzyni biegów.
  • Usterki sprężarki klimatyzacji

    Jak uniknąć usterek sprężarki klimatyzacji - najlepsze praktyki według ekspertów firmy Delphi.
  • Diagnostyka układów klimatyzacji

    Sprężarka klimatyzacji jest sercem układu klimatyzacji. Na jej prawidłowe działanie oraz trwałość mają wpływ zarówno poprawny montaż, jak i prawidłowe działanie pozostałych elementów układu klimatyzacji oraz serwisowanie.
  • Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

    Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie. Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach, potrzebna jest skrzynia biegów. Zanim omówimy diagnozę uszkodzeń sprzęgła, warto zapoznać się z jego budową i działaniem.



KOMENTARZE: