E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Nieszczelności w układach klimatyzacji

2017-05-18 10:16:32   Autor: Jacek Bilski, Produkt Menadżer w firmie Tip-Topol


Nieszczelności w układach klimatyzacji Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.

W związku z pojawieniem się nowych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacyjnych - tak zwaną „ustawą F-gazową” kwestia nieszczelności w układach klimatyzacyjnych staje się szczególnie istotna. Nowe rozporządzenia wymagają od serwisanta wykrycia i naprawy nieszczelności zanim ponownie napełni układ czynnikiem chłodniczym.

SKF 1.10.2017

REKLAMA




Bardzo istotny jest dobór odpowiedniej metody poszukiwania nieszczelności tak, aby nie tracić czasu na powtórne wykonywanie tych samych procedur. Przed wyborem metody należy przeprowadzić z klientem rozmowę na temat ewentualnych przyczyn problemu. Powinniśmy dowiedzieć się jak szybko czynnik chłodniczy wyciekł z układu, kiedy ostatnio klimatyzacja była używana itp. Tu właśnie często pojawia się pierwszy, w zasadzie elementarny błąd - brak rozmowy z klientem. Często mechanik podpina urządzenie do auta i rozpoczyna procedurę automatyczną w urządzeniu. W trakcie pracy urządzenia pojawiają się problemy z nieszczelnością sygnalizowaną przez maszynę. Dopiero w tym momencie mechanik zaczyna analizować co jest przyczyną, zamiast zrobić to przed uruchomieniem urządzenia. Podsumowując - w momencie podpięcia przewodów serwisowych do systemu AC i wykrycia braku ciśnienia w układzie należy wypytać klienta o możliwą przyczynę problemu.


Sposoby wyszukiwania nieszczelności

 

 

Metoda wyszukiwania nieszczelności poprzez Hydrogen zyskuje coraz większą popularność. Gaz ten to mieszanina azotu i wodoru która w odpowiednich proporcjach (bardzo mała ilość wodoru) jest bezpieczna a jednocześnie bardzo pomocna podczas codziennej pracy. Wodór jako gaz o bardzo małych cząsteczkach przenika przez bardzo niewielkie otwory w układzie. Do tego jest lżejszy od powietrza co powoduje, że unosi się do góry i ułatwia jego namierzenie poprzez specjalny wykrywacz nieszczelności. W zestawie Hydrogen klient otrzymuje komplet narzędzi do napełnienia układu AC oraz wykrycia ewentualnej nieszczelności.


Swego rodzaju ,,ciekawostką" jest specjalne urządzenie dedykowane do warsztatów ASO firmy Mercedes-Benz – zestaw do wykrywania nieszczelności Hydrogenem przystosowany do obsługi układów z poniższymi czynnikami:

  • R134a,
  • R1234yf,
  • CO2 – dwutlenek węgla.

 

Aktualnie w pojazdach tej marki można spotkać wszystkie powyższe chłodziwa, co pozwala wygodnie i wydajnie pracować niezależnie od obsługiwanego samochodu.

 

 

Podobną metodą jak opisana powyżej jest próba azotowa. Azot jest gazem suchym, nieszkodliwym tak dla instalacji, jak i dla środowiska. Do wykonania usługi potrzebne są następujące narzędzia: butla z azotem, reduktor (najlepiej do 30 bar), zestaw manometrów oraz pianka, niezbędna do zlokalizowania wycieku azotu. Po napełnieniu układu azotem pod wysokim ciśnieniem należy odstawić pojazd na dłuższy czas i obserwować spadek ciśnienia na manometrze. Niejednokrotnie czas oczekiwania może być dłuższy, np. 1 godzina. Rozpoczęcie wyszukiwania nieszczelności właśnie od tej procedury zaoszczędza czas mechanika oraz upewnia go czy możliwe jest podłączenie maszyny.

 

 

Kolejny przypadek w autach klientów to uchodzenie gazu, ale w dłuższym okresie czasu, np. 2-3 tygodni lub miesiąca. Sygnalizuje to, iż otwór jest niewielki i wysokie ciśnienia panujące w układzie nie wypychają szybko tego gazu z instalacji. W tym przypadku należy przejrzeć układ lampą UV w poszukiwaniu plam barwnika, który wychodząc wraz z czynnikiem chłodniczym zostawi ślad. Ślad ten możliwy będzie do obejrzenia przy pomocy lampy UV w zaciemnionym otoczeniu. W momencie używania lampy UV należy bezwzględnie założyć okulary ochronne, które uchronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Jeśli nie mamy pewności, iż wcześniej w układzie znajdował się barwnik UV, należy wykonać automatyczną procedurę napełniania układu wraz dodaniem barwnika. Następnie poprośmy klienta, aby przyjechał do warsztatu ponownie np. za kilka dni, a w przez ten czas intensywnie używał klimatyzacji. Pozwoli to barwnikowi rozprowadzić się po całym układzie i wydostać się w miejscu nieszczelności.

W przypadku tej metody najczęstsze błędy to przekonanie, że po wtryśnięciu barwnika UV od razu możemy przejść do szukania plam. Barwnik najpierw musi zostać rozprowadzony po całym układzie podczas pracy układu, a dopiero potem wyjść przez otwór. Ten proces może trwać kilka dni w zależności od intensywności używania klimatyzacji w pojeździe. Drugim błędem w poszukiwaniu nieszczelności jest przeświadczenie, że wtryskując barwnik UV do instalacji można ją napełnić azotem co pozwoli na poszukiwanie plam barwnika na elementach instalacji. Rozprowadzenie barwnika może być wykonane tylko i wyłącznie poprzez czynnik chłodniczy.


Niezależnie od użytej metody należy wszelkie czynności wykonywać dokładnie i w pewnej ustalonej kolejności, aby nie powtarzać wcześniej wykonanych. Nie zapominajmy o rozmowie z klientem jeszcze przed rozpoczęciem prac. Ta może się okazać bardzo pomocna i oszczędzić mechanikowi niepotrzebnej pracy.


Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Tip-Topol Tour 2015 - relacja Motofaktor.pl
  Tip-Topol TPMS Tour

AKTUALNOŚCI

  Tip-Topol: katalog z ofertą wiosenną 2017
  Tip-Topol: Dzień Kosmicznych Rabatów
  Tip-Topol: promocja i świąteczne rabaty
  Tip-Topol: dzień kosmicznych rabatów

WARSZTAT 24/7

  Jak prawidłowo dokręcić koło
  Nadchodzi obowiązkowy TPMS
  Montażownica: tradycyjna czy kombajn?

PRODUKTY

  Tip-Topol: urządzenie do klimatyzacji Texa dla serwisów Mercedes-Benz
  Tip-Topol: nowości Chicago Pneumatic
  Tip-Topol: podnośnik dwukolumnowy Torek 32 WK
  Tip-Topol: zestaw narzędzi do czujników TPMS
  Tip-Topol: chemia samochodowa Jan oraz Jan Pro


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Płyny chłodzące

    Pracujący silnik spalinowy wytwarza duże ilości energii, z której jedynie niewielka część - ok. 34 proc. - zamieniana jest na energię poruszającą pojazd. Reszta to ciepło, które musi zostać umiejętnie rozproszone, by nie doszło do zatarcia silnika. 
  • Problem ze sprzęgłem w autobusie Mercedes-Benz Tourismo

    Eksperci firmy Schaeffler, na przykładzie pojazdu Mercedes-Benz Tourismo, wyjaśniają jak poradzić sobie z usterką sprzęgła w autobusie.
  • Blask bezpieczeństwa

    Kierowcy potrafią bez mrugnięcia okiem wydać kilka tysięcy złotych na naprawę zawieszenia czy układu przeniesienia napędu (sławne „dwumasy”), a tymczasem zadbanie o oświetlenie drogi – kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy – jest pomijane, choć o wiele tańsze. 
  • Sprzęgła Sachs do ciężkich pojazdów użytkowych

    ZF Aftermarket oferuje szeroką gamę produktów marki Sachs, a wśród nich sprzęgła do ciężkich pojazdów użytkowych. Wykorzystując najnowsze osiągnięcia w dziedzinie rozwoju materiałów, tarcze sprzęgłowe zyskały nowy rodzaj okładzin ciernych. Oznacza to, że w nawet najtrudniejszych warunkach pracy tej klasy pojazdów, są one znacznie mniej podatne na zużycie. Sprawia to, że sprzęgła Sachs są najbardziej wytrzymałym i skutecznym produktem na rynku części zamiennych.
  • Przygotowanie podłoża przy lakierowaniu

    Prawidłowe przygotowanie podłoża w procesie lakierowania jest bardzo istotne przed jego kolejnymi etapami. Eksperci Standox tłumaczą jak prawidłowo wykonać tę czynność za pomocą nowego wypełniacza VOC Xtreme Filler U7600 i ściereczek Express Prep Wipes U3000.
  • Zawieszenia wielowahaczowe

    Prosta definicja zawieszenia samochodu brzmi następująco: „Zawieszeniem samochodu nazywamy zespół elementów łączących koło pojazdu z nadwoziem”. Podstawowym jego zadaniem jest odizolowanie nadwozia pojazdu od drgań powstających podczas toczenia się kół po nawierzchni oraz zapewnienie odpowiedniego kontaktu opony z jezdnią.
  • Regeneracja reflektorów

    Zbliża się jesień i dzień staje się coraz krótszy, a widoczność na drodze jest coraz słabsza. Dlatego warto zwrócić uwagę czy reflektory w naszym samochodzie nie wymagają odświeżenia.
  • Jak nie zepsuć łożyska

    Prawidłowo zamontowane i eksploatowane nowoczesne łożysko powinno pracować poprawnie nawet przez całe "życie" samochodu. Niestety, wszyscy popełniamy błędy i łożyska trzeba wymieniać. Czego w szczególności powinni unikać użytkownicy pojazdów, tłumaczy ekspert firmy SKF.
  • Układy kierownicze i zawieszenie Delphi

    Poprzez rozszerzenie asortymentu o nowe części i kompletne zestawy, oferta układów kierowniczych i zawieszenia Delphi została znacząco zaktualizowana i ulepszona, dzięki czemu nasi klienci łatwiej niż kiedykolwiek znajdą rozwiązania, których potrzebują.
  • Felga w Motorsporcie

    Standardowo, gdy dyskutuje się o felgach, porównuje się wady i zalety popularnych stalówek z produktami ze stopów aluminiowych. Zwyczajowo obala się mit o "miękkiej" feldze aluminiowej i mylne przekonanie o trwałości stalówki. Tradycyjnie zwraca się uwagę na bezpieczeństwo i estetykę, gwarantowane przez obręcze ze stopów aluminiowych. Kierowcy stają się coraz to bardziej świadomi. Jednak jak wygląda kwestia felgi w motorsporcie?
  • Kompleksowa obsługa to podstawa

    Staramy się zachować najwyższe standardy obsługi, począwszy od prowadzenia historii napraw, po obsługę klienta - mówi Michał Racis z Bosch Service Racis.
  • Oznaczenia szyb samochodowych

    Każda szyba w samochodzie opisana jest zestawem znaków, które często są źle interpretowane nawet przez specjalistów. Zatem jak poprawnie sprawdzić np. kraj produkcji szyby?
  • Łożyska stożkowe FAG SmartSET

    Dział aftermarketowy marki Schaeffler opracował rewolucyjny zestaw łożyska stożkowego FAG SmartSET, który swoją konstrukcją i sposobem montażu znacząco ułatwia obsługę i eksploatację tego elementu półosi pojazdu.
  • Olej do sprężarek i czynnik chłodniczy

    Na europejski rynek wprowadzono nowy czynnik chłodniczy - R1234yf. Które mieszanki oleju do sprężarek i nowego czynnika chłodniczego są prawidłowe? Jak uniknąć kosztownych uszkodzeń układu klimatyzacji spowodowanych stosowaniem niewłaściwego oleju? Eksperci Denso odpowiadają na najczęstsze pytania warsztatowców.
  • Mechanizm rozrządu

    Dla zapewnienia płynnej pracy silnika niezbędna jest pełna synchronizacja napędu mechanizmu rozrządu niezależnie od tego, czy w silniku zastosowano pasek zębaty, czy też łańcuch rozrządu.
  • Elektromobilność - technologia jutra

    W ramach cyklu "Elektromobilność - technologia jutra" Ministerstwo Energii wyjaśnia najważniejsze funkcjonujące obecnie skróty odnoszące się do pojazdów elektrycznych.
  • Filtry powietrza Blue Print

    Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przeciętny silnik benzynowy do spalenia 1 litra paliwa potrzebuje 10 000 litrów powietrza.
  • Fabryczna regeneracja a naprawa warsztatowa

    Aby zrozumieć różnicę pomiędzy fabryczną regeneracją przekładni kierowniczej, a naprawą warsztatową warto prześledzić, jak wygląda krok po kroku proces regeneracji.
  • Montaż sprzęgła wentylatora chłodnic w pojazdach ciężarowych

    Sprzęgło wentylatora chłodnic jest głównym urządzeniem przekazującym część momentu napędowego i mocy z silnika na śmigło wentylatora chłodnic.  
  • Diagnoza uszkodzeń sprzęgła - podsumowanie

    Aby ułatwić diagnozę uszkodzeń, jakie mogą wystąpić w układzie wyprzęglania w pojazdach ciężarowych, eksperci marki LuK przygotowali listę typowych przyczyn uszkodzeń oraz sposobów usuwania awarii.



KOMENTARZE: