E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Nieszczelności w układach klimatyzacji

2017-05-18 10:16:32   Autor: Jacek Bilski, Produkt Menadżer w firmie Tip-Topol


Nieszczelności w układach klimatyzacji Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.

W związku z pojawieniem się nowych przepisów dotyczących obsługi układów klimatyzacyjnych - tak zwaną „ustawą F-gazową” kwestia nieszczelności w układach klimatyzacyjnych staje się szczególnie istotna. Nowe rozporządzenia wymagają od serwisanta wykrycia i naprawy nieszczelności zanim ponownie napełni układ czynnikiem chłodniczym.

NTN-SNR 19.11.2017

REKLAMA




Bardzo istotny jest dobór odpowiedniej metody poszukiwania nieszczelności tak, aby nie tracić czasu na powtórne wykonywanie tych samych procedur. Przed wyborem metody należy przeprowadzić z klientem rozmowę na temat ewentualnych przyczyn problemu. Powinniśmy dowiedzieć się jak szybko czynnik chłodniczy wyciekł z układu, kiedy ostatnio klimatyzacja była używana itp. Tu właśnie często pojawia się pierwszy, w zasadzie elementarny błąd - brak rozmowy z klientem. Często mechanik podpina urządzenie do auta i rozpoczyna procedurę automatyczną w urządzeniu. W trakcie pracy urządzenia pojawiają się problemy z nieszczelnością sygnalizowaną przez maszynę. Dopiero w tym momencie mechanik zaczyna analizować co jest przyczyną, zamiast zrobić to przed uruchomieniem urządzenia. Podsumowując - w momencie podpięcia przewodów serwisowych do systemu AC i wykrycia braku ciśnienia w układzie należy wypytać klienta o możliwą przyczynę problemu.


Sposoby wyszukiwania nieszczelności

 

 

Metoda wyszukiwania nieszczelności poprzez Hydrogen zyskuje coraz większą popularność. Gaz ten to mieszanina azotu i wodoru która w odpowiednich proporcjach (bardzo mała ilość wodoru) jest bezpieczna a jednocześnie bardzo pomocna podczas codziennej pracy. Wodór jako gaz o bardzo małych cząsteczkach przenika przez bardzo niewielkie otwory w układzie. Do tego jest lżejszy od powietrza co powoduje, że unosi się do góry i ułatwia jego namierzenie poprzez specjalny wykrywacz nieszczelności. W zestawie Hydrogen klient otrzymuje komplet narzędzi do napełnienia układu AC oraz wykrycia ewentualnej nieszczelności.


Swego rodzaju ,,ciekawostką" jest specjalne urządzenie dedykowane do warsztatów ASO firmy Mercedes-Benz – zestaw do wykrywania nieszczelności Hydrogenem przystosowany do obsługi układów z poniższymi czynnikami:

  • R134a,
  • R1234yf,
  • CO2 – dwutlenek węgla.

 

Aktualnie w pojazdach tej marki można spotkać wszystkie powyższe chłodziwa, co pozwala wygodnie i wydajnie pracować niezależnie od obsługiwanego samochodu.

 

 

Podobną metodą jak opisana powyżej jest próba azotowa. Azot jest gazem suchym, nieszkodliwym tak dla instalacji, jak i dla środowiska. Do wykonania usługi potrzebne są następujące narzędzia: butla z azotem, reduktor (najlepiej do 30 bar), zestaw manometrów oraz pianka, niezbędna do zlokalizowania wycieku azotu. Po napełnieniu układu azotem pod wysokim ciśnieniem należy odstawić pojazd na dłuższy czas i obserwować spadek ciśnienia na manometrze. Niejednokrotnie czas oczekiwania może być dłuższy, np. 1 godzina. Rozpoczęcie wyszukiwania nieszczelności właśnie od tej procedury zaoszczędza czas mechanika oraz upewnia go czy możliwe jest podłączenie maszyny.

 

 

Kolejny przypadek w autach klientów to uchodzenie gazu, ale w dłuższym okresie czasu, np. 2-3 tygodni lub miesiąca. Sygnalizuje to, iż otwór jest niewielki i wysokie ciśnienia panujące w układzie nie wypychają szybko tego gazu z instalacji. W tym przypadku należy przejrzeć układ lampą UV w poszukiwaniu plam barwnika, który wychodząc wraz z czynnikiem chłodniczym zostawi ślad. Ślad ten możliwy będzie do obejrzenia przy pomocy lampy UV w zaciemnionym otoczeniu. W momencie używania lampy UV należy bezwzględnie założyć okulary ochronne, które uchronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych. Jeśli nie mamy pewności, iż wcześniej w układzie znajdował się barwnik UV, należy wykonać automatyczną procedurę napełniania układu wraz dodaniem barwnika. Następnie poprośmy klienta, aby przyjechał do warsztatu ponownie np. za kilka dni, a w przez ten czas intensywnie używał klimatyzacji. Pozwoli to barwnikowi rozprowadzić się po całym układzie i wydostać się w miejscu nieszczelności.

W przypadku tej metody najczęstsze błędy to przekonanie, że po wtryśnięciu barwnika UV od razu możemy przejść do szukania plam. Barwnik najpierw musi zostać rozprowadzony po całym układzie podczas pracy układu, a dopiero potem wyjść przez otwór. Ten proces może trwać kilka dni w zależności od intensywności używania klimatyzacji w pojeździe. Drugim błędem w poszukiwaniu nieszczelności jest przeświadczenie, że wtryskując barwnik UV do instalacji można ją napełnić azotem co pozwoli na poszukiwanie plam barwnika na elementach instalacji. Rozprowadzenie barwnika może być wykonane tylko i wyłącznie poprzez czynnik chłodniczy.


Niezależnie od użytej metody należy wszelkie czynności wykonywać dokładnie i w pewnej ustalonej kolejności, aby nie powtarzać wcześniej wykonanych. Nie zapominajmy o rozmowie z klientem jeszcze przed rozpoczęciem prac. Ta może się okazać bardzo pomocna i oszczędzić mechanikowi niepotrzebnej pracy.


Więcej na ten temat:

AFTERMARKET

  Tip-Topol Tour 2015 - relacja Motofaktor.pl
  Tip-Topol TPMS Tour

AKTUALNOŚCI

  Tip-Topol: Dzień Kosmicznych Rabatów
  Tip-Topol: katalog z ofertą wiosenną 2017
  Tip-Topol: Dzień Kosmicznych Rabatów
  Tip-Topol: promocja i świąteczne rabaty

WARSZTAT 24/7

  Jak prawidłowo dokręcić koło
  Nadchodzi obowiązkowy TPMS
  Montażownica: tradycyjna czy kombajn?

PRODUKTY

  Tip-Topol: nowości w ofercie śrub, nakrętek i kluczy udarowych
  Tip-Topol: urządzenie do klimatyzacji Texa dla serwisów Mercedes-Benz
  Tip-Topol: nowości Chicago Pneumatic
  Tip-Topol: podnośnik dwukolumnowy Torek 32 WK
  Tip-Topol: zestaw narzędzi do czujników TPMS


PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Opony zimowe to nie wszystko

    Sezonowa wymiana opon zawsze powinna być okazją do oględzin stanu amortyzatorów. Wykonaniem tej prostej czynności każdy mechanik samochodowy może przyczynić się do realnej poprawy bezpieczeństwa na drodze.
  • Żarówka samochodowa

    Dalszy rozwój i inwestowanie w tradycyjne żarówki samochodowe jest wciąż opłacalne - przekonują eksperci firmy Magneti Marelli.
  • Czujniki do pomiaru kąta skrętu kierownicy

    Firma febi przedstawia zastosowanie, rodzaje i metodę adaptacji czujników do pomiaru kąta skrętu kierownicy.
  • Mały serwis może więcej

    Wywiad z Małgorzatą Pawlak, współwłaścicielką Mobiltop AutoCrew z Chełmka.
  • Zasada działania silnika wysokoprężnego

    Jak działają samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi oraz ich najważniejszymi elementami wspomagającymi rozruch, czyli świecami żarowymi - wyjaśniają eksperci firmy NGK Spark Plug Europe. 
  • Zerwanie wieloklinu

    Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.
  • Żarówki skrojone na miarę

    Inaczej ubieramy się do pracy, inaczej do opery, a jeszcze w innym stroju uprawiamy sport – bo ubiór powinien być dopasowany do charakteru naszej aktywności. Podobnie pozornie standardową żarówkę halogenową można dobrać do rodzaju samochodu i specyfiki jazdy danego kierowcy.
  • Przedwczesne uszkodzenie piast kół

    Konstrukcja łożysk kół samochodowych ewoluowała od układu dwóch jednorzędowych łożysk tocznych do piast trzeciej generacji o zintegrowanej budowie z mocowaniem do tarczy hamulcowej, zwrotnicy, koła dodatkowo wyposażonych w czujniki systemów ABS/ESP. W samochodach osobowych jeżdżących aktualnie po polskich drogach, bardzo popularnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi są piasty drugiej generacji. Charakteryzują się one zwartą budową z wprasowanymi łożyskami na piastę. Najczęściej spotykane są w pojazdach grupy VW Audi Skoda oraz Ford Mazda Volvo.
  • Ubytek oleju

    Ubytek oleju z silnika może mieć kilka przyczyn. Jednak niezależnie od powodu, zjawisko to niesie za sobą bardzo poważne i kosztowne konsekwencje.
  • Kontrola rozrządu

    Większość polskich kierowców decyduje się na zakup samochodów używanych – w 2016 roku sprzedano 476 tys. nowych pojazdów, a jednocześnie było aż 1,96 mln ofert sprzedaży samochodów z drugiej ręki. Nabycie używanego samochodu zawsze niesie ze sobą ryzyko ujawnienia się poważnej usterki już po dokonanej transakcji, a jedną z groźniejszych może być awaria napędu układu rozrządu – przestrzegają eksperci firmy SKF. 
  • Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I

    Jak naprawić nietypową usterkę w układzie napędowym Skody Octavii I z dwumasowym kołem zamachowym - porady ekspertów firmy Schaeffler.
  • Napinacze hydrauliczne Gates

    Czy kiedykolwiek zwróciliście uwagę na oznaczenie "Tą stroną do góry" ("This side up") na opakowaniach napinaczy hydraulicznych oraz zestawów z napinaczami hydraulicznymi firmy Gates?
  • Tarcze hamulcowe Textar

    Od początku historii kształt tarczy hamulcowej pozostaje bez zmian. Nie oznacza to jednak, że każda z nich została zaprojektowana w ten sam sposób czy też wykonana z identycznego materiału.
  • Korzystanie z markowych środków smarnych

    Warsztat samochodowy może otrzymywać od producentów pojazdów rekomendacje dotyczące użycia olejów konkretnych marek. Niektórzy mogą nawet zobligować warsztat do stosowania określonej marki. Co mówi jednak na ten temat prawo? 
  • Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL

    Eksperci Schaeffler wyjaśniają, jak wygląda budowa, zasada działania i obsługa dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem zrywnym ITL na przykładzie produktu marki LuK.
  • Jedź bezpiecznie zimą

    Jak pokazują badania, zatrzymanie pojazdu na śliskiej nawierzchni w zimie trwa dziesięć razy dłużej. ZF Aftermarket podkreśla, dlaczego coroczna kontrola przed zimą jest zdecydowanie zalecana i niezwykle ważna dla bezpiecznego zachowania pojazdu w ruchu drogowym. Właściwy czas na przeprowadzenie przeglądu zimowego trwa do końca października – jest to też odpowiedni czas na zmianę opon na zimowe.
  • Kolumny amortyzatorów w Alfie Romeo Mito

    Ze względu na złożoność wymiany kolumn amortyzatorów w Alfie Romeo Mito firma KYB postanowiła opublikować instruktaż prawidłowego wykonania.
  • Prawidłowa wymiana osłony przegubu

    Firma SKF jest także producentem osłon gumowych, które chronią newralgiczne połączenia podzespołów samochodu. Aby spełniły swoją rolę równie ważny jest ich prawidłowy montaż.
  • Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła

    Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła są bardzo komfortowe dla użytkownika pojazdu. Tłumią drgania na pedale sprzęgła, zmniejszają hałas w przedziale pasażerskim, nie wymagają użycia przez kierowcę dużej siły do załączenia i rozłączenia sprzęgła i przy prawidłowej obsłudze są bezawaryjne. Jeśli chodzi o obsługę warsztatową, to nie wymagają specjalnego oprzyrządowania, są proste w montażu, pod warunkiem, że zwraca się uwagę na zalecenia producenta części.
  • Kasy fiskalne online w warsztatach samochodowych od 1 stycznia 2019?

    Z tradycyjnych kas fiskalnych będzie można korzystać w warsztatach samochodowych do końca 2018 r. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), który znajduje się w konsultacjach publicznych.



KOMENTARZE: