E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Lampy ksenonowe

2017-05-16 13:30:53   Autor: artykuł sponsorowany przez Philips


Lampy ksenonowe

Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.



Oświetlenie ksenonowe zaczęło się pojawiać w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Modelem, który zapoczątkował ten trend było BMW serii 7 z 1991 roku. Z czasem lampy ksenonowe zaczęto stosować w kolejnych luksusowych autach. Stosowanie tego typu oświetlenia wiązało się z lepszą widocznością na drodze w porównaniu z lampami halogenowymi, niższym zużyciem energii oraz wyjątkowym stylem i wyglądem w porównaniu do reszty samochodów na drodze stosujących standardowo oświetlenie halogenowe.

Warto zwrócić uwagę, że lampa ksenonowa nie jest żarówką, ponieważ nie posiada wolframowego żarnika. Światło generowane jest tu wskutek wyładowania w łuku elektrycznym. Łuk powstaje pomiędzy elektrodami, w otoczeniu gazu szlachetnego - ksenonu, od którego lampa wzięła swoją nazwę - często nazywana jest lampą wyładowczą.

Lampy ksenonowe w porównaniu do lamp halogenowych do działania potrzebują niemal 2 razy mniej  mocy. Samochodowa żarówka halogenowa potrzebuje do wytworzenia wiązki światła mocy rzędu 55 W, podczas gdy lampie ksenonowej do wytworzenia jeszcze większej ilości światła wystarczy 35 W mocy. Na korzyść lamp ksenonowych działa też ich temperatura barwowa na poziomie 4200 Kelwinów - bardzo zbliżona do temperatury barwowej światła słonecznego, do którego ludzkie oko jest przyzwyczajone. Dzięki temu kierowca znacznie łatwiej identyfikuje pozostałych uczestników ruchu, co może znacznie lepiej wpłynąć na jego późniejsze reakcje. Lampy ksenonowe cechuje także dłuższa żywotność w porównaniu do lamp halogenowych - czas pracy żarówki halogenowej Philips X-tremeVision, szacowany jest na 450 godzin, a Philips LongLife EcoVision na ponad 1 tys. godzin. Za to żywotność lamp ksenonowych może sięgać nawet 3 tys. godzin.


Rodzaje lamp ksenonowych


Lampy ksenonowe nie są uniwersalne, każda z nich ma swoje oznaczenie, rożni się od innych budową i przeznaczeniem: 

  • litera D – informuje, że mamy do czynienia z lampą ksenonową
  • cyfra – informuje czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta, np. D1, D3) czy też nie posiada zapłonnika (cyfra parzysta - np. D2, D4 bez tzw. stopki w metalowej obudowie).
  • litery R lub S - wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R).




Reflektory odbłyśnikowe

Reflektory takie – np. wymagające lampy typu D2R- mogą być wyposażone w stałą przesłonę. Dzięki niej unikamy zjawiska olśnienia, powszechnie zwanego „oślepianiem” kierowców jadących z przeciwka, ale też zbyt rozległego świecenia, tj. wychodzącego poza pas drogowy. Kształt odbłyśnika projektuje się komputerowo, z dużą dokładnością, by ze względu na intensywne światło lampy ksenonowej jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia.

Reflektory soczewkowe

Dają możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W tym przypadku odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Odbite od odbłyśnika światło jest skupiane przez soczewkę i pada w sprecyzowany punkt, oświetlając przestrzeń przed samochodem. Przepisy polskie i europejskie stanowią, że reflektory takie muszą posiadać system samopoziomujący, stąd projektor soczewkowy posiada również silniczki, które odpowiednio poruszając reflektorami odpowiadają za utrzymanie ich stałej pozycji względem jezdni w czasie jazdy. Informacje o aktualnym odchyleniu od poziomu, dla przykładu samochodu obciążonego bagażem, przesyłane są z czujników zamontowanych np. na amortyzatorach. Wyjątkiem od tej reguły są  lampy wyładowcze o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S) z niższym poziomem strumienia świetlnego. Świecą one niewiele mocniej od żarówek halogenowych, więc przepisy nie nakazują wyposażania ich w systemy oczyszczania i poziomowania, co sprawia, że są one popularne w tańszych modelach samochodów.

Bi-ksenony

Czym różnią od zwykłych ksenonów? Przede wszystkim należy pamiętać, że czas osiągnięcia pełnej jasności lampy ksenonowej to zazwyczaj kilka sekund, a ponadto lampy te są niezmiernie czułe na ich częste włączanie i wyłączanie. Z tego powodu można je stosować tylko jako światła mijania, a światła drogowe pozyskuje się przez stosowanie dodatkowych żarówek halogenowych, stosowanych zarówno w reflektorach odbłyśnikowych jak i soczewkowych. W lampach bi-ksenonowych jeden jarznik wyładowczy odpowiedzialny za światło mijania i drogowe, które włączane jest poprzez przesunięcie odpowiedniej przesłony. Gdy kierowca poruszy dźwignię zmiany świateł w samochodzie, przesłona unosi się, w pełni oświetlając drogę.



Wymiana lamp ksenonowych

Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Aby uniknąć problemu z doborem właściwej lampy warto skorzystać z katalogu na stronie - wyszukiwarka umożliwi szybkie określenie potrzebnego produktu.

Wbrew obiegowej opinii o "wysokim napięciu" zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki. Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka. "Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa w opakowaniu lamp Philips znajduje się specjalny kartonik umożliwiający bezpieczne wyjęcie lampy" - podpowiada Tarek Hamed, Marketing Manager CE w firmie Lumileds S.A., która jest producentem lamp ksenonowych Philips.

W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem. Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.

Warto podkreślić, że - to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy - po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną.


Źródło:
Philips

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Płyny chłodzące

    Pracujący silnik spalinowy wytwarza duże ilości energii, z której jedynie niewielka część - ok. 34 proc. - zamieniana jest na energię poruszającą pojazd. Reszta to ciepło, które musi zostać umiejętnie rozproszone, by nie doszło do zatarcia silnika. 
  • Problem ze sprzęgłem w autobusie Mercedes-Benz Tourismo

    Eksperci firmy Schaeffler, na przykładzie pojazdu Mercedes-Benz Tourismo, wyjaśniają jak poradzić sobie z usterką sprzęgła w autobusie.
  • Blask bezpieczeństwa

    Kierowcy potrafią bez mrugnięcia okiem wydać kilka tysięcy złotych na naprawę zawieszenia czy układu przeniesienia napędu (sławne „dwumasy”), a tymczasem zadbanie o oświetlenie drogi – kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy – jest pomijane, choć o wiele tańsze. 
  • Sprzęgła Sachs do ciężkich pojazdów użytkowych

    ZF Aftermarket oferuje szeroką gamę produktów marki Sachs, a wśród nich sprzęgła do ciężkich pojazdów użytkowych. Wykorzystując najnowsze osiągnięcia w dziedzinie rozwoju materiałów, tarcze sprzęgłowe zyskały nowy rodzaj okładzin ciernych. Oznacza to, że w nawet najtrudniejszych warunkach pracy tej klasy pojazdów, są one znacznie mniej podatne na zużycie. Sprawia to, że sprzęgła Sachs są najbardziej wytrzymałym i skutecznym produktem na rynku części zamiennych.
  • Przygotowanie podłoża przy lakierowaniu

    Prawidłowe przygotowanie podłoża w procesie lakierowania jest bardzo istotne przed jego kolejnymi etapami. Eksperci Standox tłumaczą jak prawidłowo wykonać tę czynność za pomocą nowego wypełniacza VOC Xtreme Filler U7600 i ściereczek Express Prep Wipes U3000.
  • Zawieszenia wielowahaczowe

    Prosta definicja zawieszenia samochodu brzmi następująco: „Zawieszeniem samochodu nazywamy zespół elementów łączących koło pojazdu z nadwoziem”. Podstawowym jego zadaniem jest odizolowanie nadwozia pojazdu od drgań powstających podczas toczenia się kół po nawierzchni oraz zapewnienie odpowiedniego kontaktu opony z jezdnią.
  • Regeneracja reflektorów

    Zbliża się jesień i dzień staje się coraz krótszy, a widoczność na drodze jest coraz słabsza. Dlatego warto zwrócić uwagę czy reflektory w naszym samochodzie nie wymagają odświeżenia.
  • Jak nie zepsuć łożyska

    Prawidłowo zamontowane i eksploatowane nowoczesne łożysko powinno pracować poprawnie nawet przez całe "życie" samochodu. Niestety, wszyscy popełniamy błędy i łożyska trzeba wymieniać. Czego w szczególności powinni unikać użytkownicy pojazdów, tłumaczy ekspert firmy SKF.
  • Układy kierownicze i zawieszenie Delphi

    Poprzez rozszerzenie asortymentu o nowe części i kompletne zestawy, oferta układów kierowniczych i zawieszenia Delphi została znacząco zaktualizowana i ulepszona, dzięki czemu nasi klienci łatwiej niż kiedykolwiek znajdą rozwiązania, których potrzebują.
  • Felga w Motorsporcie

    Standardowo, gdy dyskutuje się o felgach, porównuje się wady i zalety popularnych stalówek z produktami ze stopów aluminiowych. Zwyczajowo obala się mit o "miękkiej" feldze aluminiowej i mylne przekonanie o trwałości stalówki. Tradycyjnie zwraca się uwagę na bezpieczeństwo i estetykę, gwarantowane przez obręcze ze stopów aluminiowych. Kierowcy stają się coraz to bardziej świadomi. Jednak jak wygląda kwestia felgi w motorsporcie?
  • Kompleksowa obsługa to podstawa

    Staramy się zachować najwyższe standardy obsługi, począwszy od prowadzenia historii napraw, po obsługę klienta - mówi Michał Racis z Bosch Service Racis.
  • Oznaczenia szyb samochodowych

    Każda szyba w samochodzie opisana jest zestawem znaków, które często są źle interpretowane nawet przez specjalistów. Zatem jak poprawnie sprawdzić np. kraj produkcji szyby?
  • Łożyska stożkowe FAG SmartSET

    Dział aftermarketowy marki Schaeffler opracował rewolucyjny zestaw łożyska stożkowego FAG SmartSET, który swoją konstrukcją i sposobem montażu znacząco ułatwia obsługę i eksploatację tego elementu półosi pojazdu.
  • Olej do sprężarek i czynnik chłodniczy

    Na europejski rynek wprowadzono nowy czynnik chłodniczy - R1234yf. Które mieszanki oleju do sprężarek i nowego czynnika chłodniczego są prawidłowe? Jak uniknąć kosztownych uszkodzeń układu klimatyzacji spowodowanych stosowaniem niewłaściwego oleju? Eksperci Denso odpowiadają na najczęstsze pytania warsztatowców.
  • Mechanizm rozrządu

    Dla zapewnienia płynnej pracy silnika niezbędna jest pełna synchronizacja napędu mechanizmu rozrządu niezależnie od tego, czy w silniku zastosowano pasek zębaty, czy też łańcuch rozrządu.
  • Elektromobilność - technologia jutra

    W ramach cyklu "Elektromobilność - technologia jutra" Ministerstwo Energii wyjaśnia najważniejsze funkcjonujące obecnie skróty odnoszące się do pojazdów elektrycznych.
  • Filtry powietrza Blue Print

    Silniki spalinowe mają ogromne zapotrzebowanie na powietrze. Przeciętny silnik benzynowy do spalenia 1 litra paliwa potrzebuje 10 000 litrów powietrza.
  • Fabryczna regeneracja a naprawa warsztatowa

    Aby zrozumieć różnicę pomiędzy fabryczną regeneracją przekładni kierowniczej, a naprawą warsztatową warto prześledzić, jak wygląda krok po kroku proces regeneracji.
  • Montaż sprzęgła wentylatora chłodnic w pojazdach ciężarowych

    Sprzęgło wentylatora chłodnic jest głównym urządzeniem przekazującym część momentu napędowego i mocy z silnika na śmigło wentylatora chłodnic.  
  • Diagnoza uszkodzeń sprzęgła - podsumowanie

    Aby ułatwić diagnozę uszkodzeń, jakie mogą wystąpić w układzie wyprzęglania w pojazdach ciężarowych, eksperci marki LuK przygotowali listę typowych przyczyn uszkodzeń oraz sposobów usuwania awarii.



KOMENTARZE: