E-katalogi

WARSZTAT 24/7


Lampy ksenonowe

2017-05-16 13:30:53   Autor: artykuł sponsorowany przez Philips


Lampy ksenonowe

Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.



Oświetlenie ksenonowe zaczęło się pojawiać w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Modelem, który zapoczątkował ten trend było BMW serii 7 z 1991 roku. Z czasem lampy ksenonowe zaczęto stosować w kolejnych luksusowych autach. Stosowanie tego typu oświetlenia wiązało się z lepszą widocznością na drodze w porównaniu z lampami halogenowymi, niższym zużyciem energii oraz wyjątkowym stylem i wyglądem w porównaniu do reszty samochodów na drodze stosujących standardowo oświetlenie halogenowe.

Warto zwrócić uwagę, że lampa ksenonowa nie jest żarówką, ponieważ nie posiada wolframowego żarnika. Światło generowane jest tu wskutek wyładowania w łuku elektrycznym. Łuk powstaje pomiędzy elektrodami, w otoczeniu gazu szlachetnego - ksenonu, od którego lampa wzięła swoją nazwę - często nazywana jest lampą wyładowczą.

Lampy ksenonowe w porównaniu do lamp halogenowych do działania potrzebują niemal 2 razy mniej  mocy. Samochodowa żarówka halogenowa potrzebuje do wytworzenia wiązki światła mocy rzędu 55 W, podczas gdy lampie ksenonowej do wytworzenia jeszcze większej ilości światła wystarczy 35 W mocy. Na korzyść lamp ksenonowych działa też ich temperatura barwowa na poziomie 4200 Kelwinów - bardzo zbliżona do temperatury barwowej światła słonecznego, do którego ludzkie oko jest przyzwyczajone. Dzięki temu kierowca znacznie łatwiej identyfikuje pozostałych uczestników ruchu, co może znacznie lepiej wpłynąć na jego późniejsze reakcje. Lampy ksenonowe cechuje także dłuższa żywotność w porównaniu do lamp halogenowych - czas pracy żarówki halogenowej Philips X-tremeVision, szacowany jest na 450 godzin, a Philips LongLife EcoVision na ponad 1 tys. godzin. Za to żywotność lamp ksenonowych może sięgać nawet 3 tys. godzin.


Rodzaje lamp ksenonowych


Lampy ksenonowe nie są uniwersalne, każda z nich ma swoje oznaczenie, rożni się od innych budową i przeznaczeniem: 

  • litera D – informuje, że mamy do czynienia z lampą ksenonową
  • cyfra – informuje czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta, np. D1, D3) czy też nie posiada zapłonnika (cyfra parzysta - np. D2, D4 bez tzw. stopki w metalowej obudowie).
  • litery R lub S - wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R).




Reflektory odbłyśnikowe

Reflektory takie – np. wymagające lampy typu D2R- mogą być wyposażone w stałą przesłonę. Dzięki niej unikamy zjawiska olśnienia, powszechnie zwanego „oślepianiem” kierowców jadących z przeciwka, ale też zbyt rozległego świecenia, tj. wychodzącego poza pas drogowy. Kształt odbłyśnika projektuje się komputerowo, z dużą dokładnością, by ze względu na intensywne światło lampy ksenonowej jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia.

Reflektory soczewkowe

Dają możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W tym przypadku odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Odbite od odbłyśnika światło jest skupiane przez soczewkę i pada w sprecyzowany punkt, oświetlając przestrzeń przed samochodem. Przepisy polskie i europejskie stanowią, że reflektory takie muszą posiadać system samopoziomujący, stąd projektor soczewkowy posiada również silniczki, które odpowiednio poruszając reflektorami odpowiadają za utrzymanie ich stałej pozycji względem jezdni w czasie jazdy. Informacje o aktualnym odchyleniu od poziomu, dla przykładu samochodu obciążonego bagażem, przesyłane są z czujników zamontowanych np. na amortyzatorach. Wyjątkiem od tej reguły są  lampy wyładowcze o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S) z niższym poziomem strumienia świetlnego. Świecą one niewiele mocniej od żarówek halogenowych, więc przepisy nie nakazują wyposażania ich w systemy oczyszczania i poziomowania, co sprawia, że są one popularne w tańszych modelach samochodów.

Bi-ksenony

Czym różnią od zwykłych ksenonów? Przede wszystkim należy pamiętać, że czas osiągnięcia pełnej jasności lampy ksenonowej to zazwyczaj kilka sekund, a ponadto lampy te są niezmiernie czułe na ich częste włączanie i wyłączanie. Z tego powodu można je stosować tylko jako światła mijania, a światła drogowe pozyskuje się przez stosowanie dodatkowych żarówek halogenowych, stosowanych zarówno w reflektorach odbłyśnikowych jak i soczewkowych. W lampach bi-ksenonowych jeden jarznik wyładowczy odpowiedzialny za światło mijania i drogowe, które włączane jest poprzez przesunięcie odpowiedniej przesłony. Gdy kierowca poruszy dźwignię zmiany świateł w samochodzie, przesłona unosi się, w pełni oświetlając drogę.



Wymiana lamp ksenonowych

Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Aby uniknąć problemu z doborem właściwej lampy warto skorzystać z katalogu na stronie - wyszukiwarka umożliwi szybkie określenie potrzebnego produktu.

Wbrew obiegowej opinii o "wysokim napięciu" zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki. Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka. "Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa w opakowaniu lamp Philips znajduje się specjalny kartonik umożliwiający bezpieczne wyjęcie lampy" - podpowiada Tarek Hamed, Marketing Manager CE w firmie Lumileds S.A., która jest producentem lamp ksenonowych Philips.

W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem. Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.

Warto podkreślić, że - to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy - po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną.


Źródło:
Philips

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

    Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie. Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach, potrzebna jest skrzynia biegów. Zanim omówimy diagnozę uszkodzeń sprzęgła, warto zapoznać się z jego budową i działaniem.
  • Nieszczelności w układach klimatyzacji

    Wyszukiwanie nieszczelności to czynność ważna i czasochłonna, warto więc ją wykonać prawidłowo za pierwszym, a nie kolejnym razem.
  • Lampy ksenonowe

    Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.
  • Pojazdy użytkowe pod kontrolą

    Schaeffler wspiera sektor pojazdów użytkowych. Oferuje warsztatom wysokiej jakości produkty trzech uznanych marek - LuK, INA i FAG - oraz wsparcie techniczne. Rozpoczynamy cykl artykułów dotyczących oferty producenta, a także diagnostyki i napraw uszkodzeń sprzęgła w samochodach użytkowych.
  • Klient na pierwszym miejscu

    Za sprawą postępującego rozwoju technologicznego wpływającego na niemalże każdy aspekt naszego życia, jednym z głównych aspektów umożliwiających zdobycie przewagi konkurencyjnej jest zapewnienie najwyższego poziomu obsługi klienta. Dotyczy to w równym stopniu sklepów internetowych, jak i stacjonarnych serwisów samochodowych. 
  • Instalacja LPG

    Rynek instalacji LPG z wtryskiem pośrednim jest zdominowany przez te stanowiące mieszankę komponentów od różnych producentów. Jednak czy jest to dobre rozwiązanie dla silnika?
  • Zestawy rozrządu do silników koncernu Fiat Chrysler

    Ostatnio firma Bosch uzupełniła o dodatkowe komponenty dwa zestawy rozrządu pasujące do bardzo popularnych silników 1.9, 2.0 i 2.4 JTD/JTDM/CDTI produkcji koncernu Fiat Chrysler Automobiles.
  • Pośpiech złym doradcą

    Europejski dział techniczny marki Mintex codziennie otrzymuje kilkanaście zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących elementów układu hamulcowego. Jednak po analizie praktycznie wszystkie reklamacje są odrzucane, bo do uszkodzeń nowych części dochodzi podczas ich wymiany w warsztacie.
  • Hamulce godne zaufania

    Firma Delphi oferuje szeroką ofertę części, które zostały zaprojektowane, opracowane i wykonane zgodnie ze standardami obowiązującymi przy produkcji części fabrycznych. Ale nie tylko o to chodzi.
  • Parametry wtryskiwaczy

    Profesjonalna ocena parametrów wtryskiwaczy jest ważnym etapem diagnozy nowoczesnego silnika.
  • Czujnik pedału gazu

    Udział zespołów elektronicznych w nowoczesnych pojazdach stale wzrasta. Ma to związek między innymi z wymogami prawnymi, np. w zakresie redukcji emisji spalin i zużycia paliwa.
  • Olej motocyklowy

    Początek maja to tradycyjnie czas inauguracji sezonu motocyklowego. Niezmiernie ważne jest wtedy prawidłowe przygotowanie maszyny do nadchodzących miesięcy jazdy, tak by nigdy nie odmówiła posłuszeństwa i by mogła służyć jak najdłużej.
  • ZF Services proTech kończy pięć lat

    Koncepcja szkoleniowa profesjonalnego warsztatu rozwijana przez [pro]Tech ZF Aftermarket osiągnęła kamień milowy po upływie pięciu lat działalności i przygotowuje się do ekspansji na rynkach międzynarodowych w 2017 roku.
  • Czujniki prędkości obrotowej kół

    Czujniki te służą do określenia prędkości obrotowej kół i znajdują się w pobliżu piast kół lub przekładni wyrównawczych. Są stosowane w systemach ASR, ABS, GPS.
  • Hak holowniczy

    Decydując się na montaż haka holowniczego powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań - jaki model najlepiej odpowiada moim potrzebom, czyli, co najczęściej będę holować, jaki budżet chcę przeznaczyć na jego zakup i montaż oraz jak technologicznie zaawansowany jest komputer pokładowy w moim pojeździe. Znając odpowiedzi na te pytania łatwiej będzie nam właściwie wybrać hak, a także odpowiednią wiązkę elektryczną, co zapewni nam przede wszystkim bezpieczeństwo w podróży i komfort.
  • Wymiana oleju przekładniowego

    Wbrew mitom, skrzynia biegów to nie zamknięty układ mechaniczny na stałe zalany olejem przekładniowym, w który nie powinno się ingerować. Regularna wymiana oleju jest ważnym elementem eksploatacji auta i to niezależnie od tego, czy jest ono wyposażone w skrzynię biegów manualną czy automatyczną. 
  • Zamiennik o jakości OE?

    Po wydłużeniu gwarancji na produkty MOOG do 3 lat, Federal-Mogul prezentuje teraz przykładowe udoskonalenia produktów, które mają dorównać lub nawet przewyższyć jakością części używane na pierwszy montaż.
  • Wymiana lamp ksenonowych

    Chociaż w Internecie nie brakuje dobrych rad jak samodzielnie wymienić lampę ksenonową, w praktyce będzie o wiele bezpieczniej dla kierowcy i samochodu, gdy wymianą zajmie się profesjonalny warsztat.
  • Poduszki silnika

    Poduszka silnika ma duży wpływ na komfort podróżowania samochodem. Dziś w nowych pojazdach możemy znaleźć m.in. poduszki hydrauliczne lub hydrauliczno-elektryczne.
  • 10 najczęstszych błędów przy obsłudze klimatyzacji

    Układ klimatyzacji samochodowej może pracować niezawodnie przez długie lata. Warunkiem jest jego odpowiednia eksploatacja oraz właściwy serwis.



KOMENTARZE: