E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Lampy ksenonowe

2017-05-16 13:30:53   Autor: artykuł sponsorowany przez Philips


Lampy ksenonowe

Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.



Oświetlenie ksenonowe zaczęło się pojawiać w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Modelem, który zapoczątkował ten trend było BMW serii 7 z 1991 roku. Z czasem lampy ksenonowe zaczęto stosować w kolejnych luksusowych autach. Stosowanie tego typu oświetlenia wiązało się z lepszą widocznością na drodze w porównaniu z lampami halogenowymi, niższym zużyciem energii oraz wyjątkowym stylem i wyglądem w porównaniu do reszty samochodów na drodze stosujących standardowo oświetlenie halogenowe.

Warto zwrócić uwagę, że lampa ksenonowa nie jest żarówką, ponieważ nie posiada wolframowego żarnika. Światło generowane jest tu wskutek wyładowania w łuku elektrycznym. Łuk powstaje pomiędzy elektrodami, w otoczeniu gazu szlachetnego - ksenonu, od którego lampa wzięła swoją nazwę - często nazywana jest lampą wyładowczą.

Lampy ksenonowe w porównaniu do lamp halogenowych do działania potrzebują niemal 2 razy mniej  mocy. Samochodowa żarówka halogenowa potrzebuje do wytworzenia wiązki światła mocy rzędu 55 W, podczas gdy lampie ksenonowej do wytworzenia jeszcze większej ilości światła wystarczy 35 W mocy. Na korzyść lamp ksenonowych działa też ich temperatura barwowa na poziomie 4200 Kelwinów - bardzo zbliżona do temperatury barwowej światła słonecznego, do którego ludzkie oko jest przyzwyczajone. Dzięki temu kierowca znacznie łatwiej identyfikuje pozostałych uczestników ruchu, co może znacznie lepiej wpłynąć na jego późniejsze reakcje. Lampy ksenonowe cechuje także dłuższa żywotność w porównaniu do lamp halogenowych - czas pracy żarówki halogenowej Philips X-tremeVision, szacowany jest na 450 godzin, a Philips LongLife EcoVision na ponad 1 tys. godzin. Za to żywotność lamp ksenonowych może sięgać nawet 3 tys. godzin.


Rodzaje lamp ksenonowych


Lampy ksenonowe nie są uniwersalne, każda z nich ma swoje oznaczenie, rożni się od innych budową i przeznaczeniem: 

  • litera D – informuje, że mamy do czynienia z lampą ksenonową
  • cyfra – informuje czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta, np. D1, D3) czy też nie posiada zapłonnika (cyfra parzysta - np. D2, D4 bez tzw. stopki w metalowej obudowie).
  • litery R lub S - wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R).




Reflektory odbłyśnikowe

Reflektory takie – np. wymagające lampy typu D2R- mogą być wyposażone w stałą przesłonę. Dzięki niej unikamy zjawiska olśnienia, powszechnie zwanego „oślepianiem” kierowców jadących z przeciwka, ale też zbyt rozległego świecenia, tj. wychodzącego poza pas drogowy. Kształt odbłyśnika projektuje się komputerowo, z dużą dokładnością, by ze względu na intensywne światło lampy ksenonowej jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia.

Reflektory soczewkowe

Dają możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W tym przypadku odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Odbite od odbłyśnika światło jest skupiane przez soczewkę i pada w sprecyzowany punkt, oświetlając przestrzeń przed samochodem. Przepisy polskie i europejskie stanowią, że reflektory takie muszą posiadać system samopoziomujący, stąd projektor soczewkowy posiada również silniczki, które odpowiednio poruszając reflektorami odpowiadają za utrzymanie ich stałej pozycji względem jezdni w czasie jazdy. Informacje o aktualnym odchyleniu od poziomu, dla przykładu samochodu obciążonego bagażem, przesyłane są z czujników zamontowanych np. na amortyzatorach. Wyjątkiem od tej reguły są  lampy wyładowcze o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S) z niższym poziomem strumienia świetlnego. Świecą one niewiele mocniej od żarówek halogenowych, więc przepisy nie nakazują wyposażania ich w systemy oczyszczania i poziomowania, co sprawia, że są one popularne w tańszych modelach samochodów.

Bi-ksenony

Czym różnią od zwykłych ksenonów? Przede wszystkim należy pamiętać, że czas osiągnięcia pełnej jasności lampy ksenonowej to zazwyczaj kilka sekund, a ponadto lampy te są niezmiernie czułe na ich częste włączanie i wyłączanie. Z tego powodu można je stosować tylko jako światła mijania, a światła drogowe pozyskuje się przez stosowanie dodatkowych żarówek halogenowych, stosowanych zarówno w reflektorach odbłyśnikowych jak i soczewkowych. W lampach bi-ksenonowych jeden jarznik wyładowczy odpowiedzialny za światło mijania i drogowe, które włączane jest poprzez przesunięcie odpowiedniej przesłony. Gdy kierowca poruszy dźwignię zmiany świateł w samochodzie, przesłona unosi się, w pełni oświetlając drogę.



Wymiana lamp ksenonowych

Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Aby uniknąć problemu z doborem właściwej lampy warto skorzystać z katalogu na stronie - wyszukiwarka umożliwi szybkie określenie potrzebnego produktu.

Wbrew obiegowej opinii o "wysokim napięciu" zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki. Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka. "Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa w opakowaniu lamp Philips znajduje się specjalny kartonik umożliwiający bezpieczne wyjęcie lampy" - podpowiada Tarek Hamed, Marketing Manager CE w firmie Lumileds S.A., która jest producentem lamp ksenonowych Philips.

W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem. Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.

Warto podkreślić, że - to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy - po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną.


Źródło:
Philips

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Kategorie dobrego rzemiosła

    Poważne podejście do klienta, przejrzystość procedur oraz jawność i rzetelność to elementy, które charakteryzują profesjonalnie zarządzany warsztat samochodowy. Na reputację firmy, rozwijanej pod skrzydłami marki najlepiej rozpoznawalnej na rynku aftermarket, od kilkunastu laty pracuje zgrana załoga.
  • Zwrotnica koła

    Powszechnie uważa się, że zwrotnica koła jest elementem, który kończy swój żywot wraz z autem, a jego wymiana konieczna jest jedynie w przypadku nadmiernego skorodowania, zniszczenia w wyniku wypadku, uderzenia zawieszeniem o nierówność drogi lub w przypadku braku możliwości wymontowania łożyska koła ze zwrotnicy.
  • Tak samo wyglądające paski

    Dobór właściwego paska do obsługiwanego auta lub określenie, czy wybrany pasek zamienny jest odpowiedni do koła pasowego nie należy do najłatwiejszych czynności. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów pasków. Nawet w ramach oferty jednego producenta można znaleźć paski, które wyglądają tak samo, a mimo to mają różne numery katalogowe. Czy to oznacza, że można je stosować wymiennie?
  • Awarie rozrusznika

    Rozrusznik samochodowy zalicza się do grupy podzespołów, których poprawne działanie jest niezbędne do uruchomienia pojazdu. Odpowiada za nadanie wałowi korbowemu prędkości niezbędnej do startu silnika.
  • Układ wysprzęglania w pojazdach ciężarowych

    W samochodach z suchym sprzęgłem siła na pedale musi być wzmocniona przy użyciu układu wysprzęglania. Producenci samochodów stosują różne rozwiązania dla tego układu, takie jak systemy hydrauliczne lub hydrauliczno-pneumatyczne. Eksperci marki LuK radzą, jak rozpoznać usterki i jak sobie z nimi poradzić.
  • Nowoczesne układy hamulcowe TRW

    Układ hamulcowy bezsprzecznie zaliczyć możemy do układów mających zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo pojazdu, a co za tym idzie - podróżujących nim osób. Powoduje to konieczność stałego rozwoju jego elementów składowych oraz jego  funkcjonalności m.in. poprzez zapewnienie współpracy z innymi układami w samochodzie.
  • Układ klimatyzacji i chłodzenia silnika

    Bez wątpienia najlepszym sposobem na utrzymanie pojazdu w idealnym stanie jest przestrzeganie zalecanego przez producenta harmonogramu przeglądów. Oznacza to również regularną wymianę filtra kabinowego. Niestety, w trakcie rutynowej kontroli pojazdów, klienci często myślą przede wszystkim o wymianie oleju, filtrów powietrza, itp. Pozostałe elementy mogą być czasem postrzegane jako niepotrzebny wydatek, zwłaszcza gdy ich wpływ na wydajność pojazdu może nie być natychmiast widoczny. Dlatego też użytkownicy pojazdów najczęściej decydują się na pominięcie wymiany filtrów kabinowych w trakcie czynności serwisowych.
  • Awaria układu ładowania

    Najczęściej powodem niesprawności układu elektrycznego samochodu jest awaria alternatora. Co się zazwyczaj psuje w tym podzespole i na czym dokładnie polegają usterki układu ładowania? Lauber przedstawia 6 przykładów.
  • Amortyzatory i układ zawieszenia

    Firma KYB radzi na co zwracać uwagę podczas wakacyjnego przeglądu amortyzatorów i układu zawieszenia.
  • Wymiana pompy wody

    Eksperci Gates radzą jak uniknąć 9 typowych błędów, które zdarzają się przy wymianie pompy wody.
  • Tarcza sprzęgłowa

    Tarcza sprzęgłowa znajduje się pomiędzy dociskiem, a kołem zamachowym. Ma za zadanie przenosić moment obrotowy do skrzyni biegów. Eksperci marki LuK radzą, jak diagnozować jej uszkodzenia.
  • Klienci wybierają jakość

    "Na sposób i kulturę obsługi klienci zwracają coraz większą uwagę" - mówi Radosław Sobolewski, właściciel Bosch Car Service Carexpert z Ełku.
  • Auta wyposażone w system TPMS

    Producenci opon i eksperci motoryzacyjni od dawna rekomendują kierowcom systematyczne monitorowanie ciśnienia w oponach. Pomocny jest tu TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli system monitorujący ciśnienie w oponach, który podobnie jak każdy inny system, by właściwie spełniał swoją rolę musi być odpowiednio serwisowany.
  • Ewolucja konstrukcji świecy zapłonowej

    Silniki benzynowe są wciąż rozwijane. Jeszcze w VW Golf II z silnika 1,6 uzyskiwano moc 70 KM. W VW Golf VII z silnikiem 1.4 TSI jest to już 122 KM. Wraz z całą konstrukcją silnika zmieniła się też budowa świecy zapłonowej.
  • Przednie amortyzatory Peugeota 407

    Ze względu na złożoność wymiany przednich amortyzatorów w Peugeot 407 firma KYB postanowiła opublikować instruktaż jak ją prawidłowo wykonać.
  • Brud w układzie klimatyzacji

    Sezon na serwisowanie klimatyzacji w pełni, ale kierowcy wciąż zamiast dbać o nią przez cały rok, przeważnie udają się do warsztatu dopiero, kiedy zrobi się ciepło i zauważą, że układ nie pracuje jak trzeba. Usterki klimatyzacji zdarzają się dość często, dlatego warto zdawać sobie sprawę z tego, co z reguły jest ich przyczyną.
  • Docisk sprzęgła

    Płyta dociskowa wraz z kołem zamachowym i tarczą tworzą połączenie cierne, które jest przykręcone do wału korbowego i umożliwia przepływ momentu do skrzyni biegów.
  • Usterki sprężarki klimatyzacji

    Jak uniknąć usterek sprężarki klimatyzacji - najlepsze praktyki według ekspertów firmy Delphi.
  • Diagnostyka układów klimatyzacji

    Sprężarka klimatyzacji jest sercem układu klimatyzacji. Na jej prawidłowe działanie oraz trwałość mają wpływ zarówno poprawny montaż, jak i prawidłowe działanie pozostałych elementów układu klimatyzacji oraz serwisowanie.
  • Układy sprzęgieł w pojazdach użytkowych

    Silniki spalinowe są w stanie zapewnić wymagane osiągi tylko w określonym zakresie. Aby móc efektywnie korzystać z możliwości silnika przy różnych prędkościach, potrzebna jest skrzynia biegów. Zanim omówimy diagnozę uszkodzeń sprzęgła, warto zapoznać się z jego budową i działaniem.



KOMENTARZE: