E-katalogi

Partner
merytoryczny
total

WARSZTAT 24/7


Lampy ksenonowe

2017-05-16 13:30:53   Autor: artykuł sponsorowany przez Philips


Lampy ksenonowe

Rosnąca popularność lamp ksenonowych sprawia, że są one już stosowane zarówno w samochodach marek luksusowych, jak i popularnych modelach. Pojęcie lampy ksenonowej nie jest jednolite, a ich wymiana wymaga profesjonalnego podejścia do problemu.



Oświetlenie ksenonowe zaczęło się pojawiać w samochodach na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Modelem, który zapoczątkował ten trend było BMW serii 7 z 1991 roku. Z czasem lampy ksenonowe zaczęto stosować w kolejnych luksusowych autach. Stosowanie tego typu oświetlenia wiązało się z lepszą widocznością na drodze w porównaniu z lampami halogenowymi, niższym zużyciem energii oraz wyjątkowym stylem i wyglądem w porównaniu do reszty samochodów na drodze stosujących standardowo oświetlenie halogenowe.

Warto zwrócić uwagę, że lampa ksenonowa nie jest żarówką, ponieważ nie posiada wolframowego żarnika. Światło generowane jest tu wskutek wyładowania w łuku elektrycznym. Łuk powstaje pomiędzy elektrodami, w otoczeniu gazu szlachetnego - ksenonu, od którego lampa wzięła swoją nazwę - często nazywana jest lampą wyładowczą.

Lampy ksenonowe w porównaniu do lamp halogenowych do działania potrzebują niemal 2 razy mniej  mocy. Samochodowa żarówka halogenowa potrzebuje do wytworzenia wiązki światła mocy rzędu 55 W, podczas gdy lampie ksenonowej do wytworzenia jeszcze większej ilości światła wystarczy 35 W mocy. Na korzyść lamp ksenonowych działa też ich temperatura barwowa na poziomie 4200 Kelwinów - bardzo zbliżona do temperatury barwowej światła słonecznego, do którego ludzkie oko jest przyzwyczajone. Dzięki temu kierowca znacznie łatwiej identyfikuje pozostałych uczestników ruchu, co może znacznie lepiej wpłynąć na jego późniejsze reakcje. Lampy ksenonowe cechuje także dłuższa żywotność w porównaniu do lamp halogenowych - czas pracy żarówki halogenowej Philips X-tremeVision, szacowany jest na 450 godzin, a Philips LongLife EcoVision na ponad 1 tys. godzin. Za to żywotność lamp ksenonowych może sięgać nawet 3 tys. godzin.


Rodzaje lamp ksenonowych


Lampy ksenonowe nie są uniwersalne, każda z nich ma swoje oznaczenie, rożni się od innych budową i przeznaczeniem: 

  • litera D – informuje, że mamy do czynienia z lampą ksenonową
  • cyfra – informuje czy lampa ma wbudowany zapłonnik (cyfra nieparzysta, np. D1, D3) czy też nie posiada zapłonnika (cyfra parzysta - np. D2, D4 bez tzw. stopki w metalowej obudowie).
  • litery R lub S - wskazują na przeznaczenie do reflektorów soczewkowych (S) i odbłyśnikowych (R).




Reflektory odbłyśnikowe

Reflektory takie – np. wymagające lampy typu D2R- mogą być wyposażone w stałą przesłonę. Dzięki niej unikamy zjawiska olśnienia, powszechnie zwanego „oślepianiem” kierowców jadących z przeciwka, ale też zbyt rozległego świecenia, tj. wychodzącego poza pas drogowy. Kształt odbłyśnika projektuje się komputerowo, z dużą dokładnością, by ze względu na intensywne światło lampy ksenonowej jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia.

Reflektory soczewkowe

Dają możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W tym przypadku odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Odbite od odbłyśnika światło jest skupiane przez soczewkę i pada w sprecyzowany punkt, oświetlając przestrzeń przed samochodem. Przepisy polskie i europejskie stanowią, że reflektory takie muszą posiadać system samopoziomujący, stąd projektor soczewkowy posiada również silniczki, które odpowiednio poruszając reflektorami odpowiadają za utrzymanie ich stałej pozycji względem jezdni w czasie jazdy. Informacje o aktualnym odchyleniu od poziomu, dla przykładu samochodu obciążonego bagażem, przesyłane są z czujników zamontowanych np. na amortyzatorach. Wyjątkiem od tej reguły są  lampy wyładowcze o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S) z niższym poziomem strumienia świetlnego. Świecą one niewiele mocniej od żarówek halogenowych, więc przepisy nie nakazują wyposażania ich w systemy oczyszczania i poziomowania, co sprawia, że są one popularne w tańszych modelach samochodów.

Bi-ksenony

Czym różnią od zwykłych ksenonów? Przede wszystkim należy pamiętać, że czas osiągnięcia pełnej jasności lampy ksenonowej to zazwyczaj kilka sekund, a ponadto lampy te są niezmiernie czułe na ich częste włączanie i wyłączanie. Z tego powodu można je stosować tylko jako światła mijania, a światła drogowe pozyskuje się przez stosowanie dodatkowych żarówek halogenowych, stosowanych zarówno w reflektorach odbłyśnikowych jak i soczewkowych. W lampach bi-ksenonowych jeden jarznik wyładowczy odpowiedzialny za światło mijania i drogowe, które włączane jest poprzez przesunięcie odpowiedniej przesłony. Gdy kierowca poruszy dźwignię zmiany świateł w samochodzie, przesłona unosi się, w pełni oświetlając drogę.



Wymiana lamp ksenonowych

Wymiana zaczyna się zwykle od dobrania właściwych lamp do danego samochodu. Aby uniknąć problemu z doborem właściwej lampy warto skorzystać z katalogu na stronie - wyszukiwarka umożliwi szybkie określenie potrzebnego produktu.

Wbrew obiegowej opinii o "wysokim napięciu" zasilającym lampy ksenonowe (25-30 kV w czasie zapłonu i 85V dla podtrzymania łuku elektrycznego), ich wymiana jest bezpieczna i nie wymaga odłączania akumulatora pojazdu. Wystarczy, że zapłon jest wyłączony, a kluczyk wyjęty ze stacyjki. Dostęp do lamp może być nieco trudniejszy niż w przypadku reflektorów halogenowych i często wymaga narzędzi (na przykład kluczy typu torx). Warto sprawdzić, jak wygląda procedura wymiany w instrukcji obsługi samochodu lub bazie danych oprogramowania warsztatowego, żeby zaoszczędzić na przykład niepotrzebnego demontażu zderzaka. "Pod żadnym pozorem nie dotykamy palcami szklanej bańki lampy, ponieważ zatłuszczenie szkła może obniżyć żywotność lampy. Aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa w opakowaniu lamp Philips znajduje się specjalny kartonik umożliwiający bezpieczne wyjęcie lampy" - podpowiada Tarek Hamed, Marketing Manager CE w firmie Lumileds S.A., która jest producentem lamp ksenonowych Philips.

W przypadku samochodów fabrycznie wyposażonych w system poziomowania i oczyszczania reflektorów, częścią procedury wymiany lamp powinna być także kontrola sprawności tego systemu. Dodatkowo, profesjonalny mechanik zawsze zaleci klientowi warsztatu wymianę obu lamp, nawet gdy tylko jedna z nich przestała działać. Wynika to ze specyfiki lamp ksenonowych, których światło zmienia barwę wraz z postępującym zużyciem. Wymiana tylko jednej lampy spowoduje dostrzegalną na pierwszy rzut oka różnicę między reflektorami. Z kolei lekko fioletowe zabarwienie świateł to jasny sygnał, że warto wymienić obie lampy na nowe w dogodnym dla siebie momencie, niż szukać warsztatu, gdy jedna z nich się przepali.

Warto podkreślić, że - to, że w danym modelu auta występują „bi-ksenony” nie oznacza, że do wymiany konieczne będą cztery lampy - po prostu zarówno światła mijania, jak i drogowe wykorzystują jedno źródło światła (lampę ksenonową) z ruchomą przesłoną.


Źródło:
Philips

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Opony zimowe to nie wszystko

    Sezonowa wymiana opon zawsze powinna być okazją do oględzin stanu amortyzatorów. Wykonaniem tej prostej czynności każdy mechanik samochodowy może przyczynić się do realnej poprawy bezpieczeństwa na drodze.
  • Żarówka samochodowa

    Dalszy rozwój i inwestowanie w tradycyjne żarówki samochodowe jest wciąż opłacalne - przekonują eksperci firmy Magneti Marelli.
  • Czujniki do pomiaru kąta skrętu kierownicy

    Firma febi przedstawia zastosowanie, rodzaje i metodę adaptacji czujników do pomiaru kąta skrętu kierownicy.
  • Mały serwis może więcej

    Wywiad z Małgorzatą Pawlak, współwłaścicielką Mobiltop AutoCrew z Chełmka.
  • Zasada działania silnika wysokoprężnego

    Jak działają samochody napędzane silnikami wysokoprężnymi oraz ich najważniejszymi elementami wspomagającymi rozruch, czyli świecami żarowymi - wyjaśniają eksperci firmy NGK Spark Plug Europe. 
  • Zerwanie wieloklinu

    Eksperci firmy Schaeffler wyjaśniają jak dochodzi do zerwania wieloklinu przy sprzęgle z dwumasowym kołem zamachowym (DKZ) stosowanym m.in. w samochodach marki Opel z silnikiem wysokoprężnym.
  • Żarówki skrojone na miarę

    Inaczej ubieramy się do pracy, inaczej do opery, a jeszcze w innym stroju uprawiamy sport – bo ubiór powinien być dopasowany do charakteru naszej aktywności. Podobnie pozornie standardową żarówkę halogenową można dobrać do rodzaju samochodu i specyfiki jazdy danego kierowcy.
  • Przedwczesne uszkodzenie piast kół

    Konstrukcja łożysk kół samochodowych ewoluowała od układu dwóch jednorzędowych łożysk tocznych do piast trzeciej generacji o zintegrowanej budowie z mocowaniem do tarczy hamulcowej, zwrotnicy, koła dodatkowo wyposażonych w czujniki systemów ABS/ESP. W samochodach osobowych jeżdżących aktualnie po polskich drogach, bardzo popularnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi są piasty drugiej generacji. Charakteryzują się one zwartą budową z wprasowanymi łożyskami na piastę. Najczęściej spotykane są w pojazdach grupy VW Audi Skoda oraz Ford Mazda Volvo.
  • Ubytek oleju

    Ubytek oleju z silnika może mieć kilka przyczyn. Jednak niezależnie od powodu, zjawisko to niesie za sobą bardzo poważne i kosztowne konsekwencje.
  • Kontrola rozrządu

    Większość polskich kierowców decyduje się na zakup samochodów używanych – w 2016 roku sprzedano 476 tys. nowych pojazdów, a jednocześnie było aż 1,96 mln ofert sprzedaży samochodów z drugiej ręki. Nabycie używanego samochodu zawsze niesie ze sobą ryzyko ujawnienia się poważnej usterki już po dokonanej transakcji, a jedną z groźniejszych może być awaria napędu układu rozrządu – przestrzegają eksperci firmy SKF. 
  • Sprzęgło z DKZ w Skodzie Octavii I

    Jak naprawić nietypową usterkę w układzie napędowym Skody Octavii I z dwumasowym kołem zamachowym - porady ekspertów firmy Schaeffler.
  • Napinacze hydrauliczne Gates

    Czy kiedykolwiek zwróciliście uwagę na oznaczenie "Tą stroną do góry" ("This side up") na opakowaniach napinaczy hydraulicznych oraz zestawów z napinaczami hydraulicznymi firmy Gates?
  • Tarcze hamulcowe Textar

    Od początku historii kształt tarczy hamulcowej pozostaje bez zmian. Nie oznacza to jednak, że każda z nich została zaprojektowana w ten sam sposób czy też wykonana z identycznego materiału.
  • Korzystanie z markowych środków smarnych

    Warsztat samochodowy może otrzymywać od producentów pojazdów rekomendacje dotyczące użycia olejów konkretnych marek. Niektórzy mogą nawet zobligować warsztat do stosowania określonej marki. Co mówi jednak na ten temat prawo? 
  • Dwumasowe koło zamachowe ze sprzęgłem zrywnym ITL

    Eksperci Schaeffler wyjaśniają, jak wygląda budowa, zasada działania i obsługa dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem zrywnym ITL na przykładzie produktu marki LuK.
  • Jedź bezpiecznie zimą

    Jak pokazują badania, zatrzymanie pojazdu na śliskiej nawierzchni w zimie trwa dziesięć razy dłużej. ZF Aftermarket podkreśla, dlaczego coroczna kontrola przed zimą jest zdecydowanie zalecana i niezwykle ważna dla bezpiecznego zachowania pojazdu w ruchu drogowym. Właściwy czas na przeprowadzenie przeglądu zimowego trwa do końca października – jest to też odpowiedni czas na zmianę opon na zimowe.
  • Kolumny amortyzatorów w Alfie Romeo Mito

    Ze względu na złożoność wymiany kolumn amortyzatorów w Alfie Romeo Mito firma KYB postanowiła opublikować instruktaż prawidłowego wykonania.
  • Prawidłowa wymiana osłony przegubu

    Firma SKF jest także producentem osłon gumowych, które chronią newralgiczne połączenia podzespołów samochodu. Aby spełniły swoją rolę równie ważny jest ich prawidłowy montaż.
  • Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła

    Hydrauliczne układy sterowania sprzęgła są bardzo komfortowe dla użytkownika pojazdu. Tłumią drgania na pedale sprzęgła, zmniejszają hałas w przedziale pasażerskim, nie wymagają użycia przez kierowcę dużej siły do załączenia i rozłączenia sprzęgła i przy prawidłowej obsłudze są bezawaryjne. Jeśli chodzi o obsługę warsztatową, to nie wymagają specjalnego oprzyrządowania, są proste w montażu, pod warunkiem, że zwraca się uwagę na zalecenia producenta części.
  • Kasy fiskalne online w warsztatach samochodowych od 1 stycznia 2019?

    Z tradycyjnych kas fiskalnych będzie można korzystać w warsztatach samochodowych do końca 2018 r. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), który znajduje się w konsultacjach publicznych.



KOMENTARZE: