E-katalogi

NA POBOCZU


Strefy niskoemisyjne w miastach

2017-08-03 10:56:40   Autor: Adrian Januszkiewicz


Strefy niskoemisyjne w miastach Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.

77,7 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej powinny wymieniać tabor na niskoemisyjny, przy czym cena biletów nie powinna wzrastać. Za utworzeniem stref niskoemisyjnych w centrach miast, o ile przełoży się to na poprawę jakości powietrza, opowiada się 68,9 proc. badanych. Zaakceptują oni zamknięcie centrum miasta dla pojazdów z napędem tradycyjnym, pod warunkiem, że będzie to stopniowe. 70,7 proc. badanych uważa, że takie działania pozwolą ograniczyć smog i wpłyną na poprawę jakości życia w miastach. Tak wynika z badań, które w ramach Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zrealizowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.


W opinii PSPA, należy odpowiedzieć na oczekiwania i rosnącą świadomość ekologiczną Polaków, proponując odpowiednie regulacje. Najważniejsze są strefy niskoemisyjne w miastach. W Polsce nie powstała dotychczas żadna taka strefa, a w Europie funkcjonuje ich już ponad 200.





"Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada tworzenie przez gminy stref zeroemisyjnych (ZEZ – zero emission zone), po których będą mogły poruszać się wyłącznie auta elektryczne. Kierunek jest dobry, ale rozwiązanie zbyt restrykcyjne. Powinno się zacząć od tworzenia stref niskoemisyjnych (LEZ – low emission zone), do których nieograniczony wjazd miałyby także pojazdy hybrydowe czy zasilane gazem CNG. Niewiele europejskich miast, w których strefy ograniczonego dostępu istnieją nawet od lat 90-tych, decydowało się od razu na tworzenie stref zeroemisyjnych. Londyn planuje wprowadzenie takiej strefy dopiero w 2020 r., po dwunastu latach funkcjonowania strefy niskoemisyjnej" – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.


W zamierzeniu autorów polskiej ustawy, wprowadzenie stref zeroemisyjnych ma spowodować zwiększenie popularności aut elektrycznych i poprawę jakości powietrza. Tak radykalne przepisy mogą mieć jednak odwrotny efekt i odstraszyć wiele gmin, od których to decyzji będzie ostatecznie zależało ich utworzenie. W tym zakresie, ustawodawca mógłby zrezygnować z zerowej emisji na rzecz niskiej i np. dodatkowo zobligować gminy powyżej 100 tys. mieszkańców do opracowania planów utworzenia takiej strefy. Doświadczenia chociażby Berlina wskazują, że te same efekty ekologiczne można osiągnąć stopniowo, traktując początkowo strefy mniej restrykcyjnie.


"Berlin zdecydował się na łagodny wariant już w 2008 r. Strefa niskoemisyjna objęła jednak od razu znaczny obszar miasta – 85 km2, czyli ok. 10 proc. całkowitej powierzchni i w sumie 1,3 mln mieszkańców, a wdrażanie projektu podzielono na dwa etapy. Do 2010 r. do strefy mogły wjeżdżać pojazdy kategorii 2, czyli spełniające normę EURO 2 (diesel) lub EURO 1 z katalizatorem (benzyna). Od 2010 r. normy zaostrzono – obecnie po strefie niskiej emisji mogą poruszać się wyłącznie auta kategorii 4, czyli spełniające normę EURO 4 (diesel) lub EURO 1 z katalizatorem (benzyna). Kolejnym krokiem będzie zapewne całkowite zamknięcie centrum dla diesli, tak jak planuje to zrobić Paryż, Madryt czy Ateny" – mówi Maciej Mazur z PSPA.


Liberalne podejście Berlina dało efekty niemal natychmiastowe. Badania przeprowadzone rok po ustanowieniu strefy niskoemisyjnej przez berliński Departament Senatu ds. Rozwoju Obszarów Miejskich i Środowiska wskazały, że liczba rejestrowanych samochodów, które nie kwalifikowały się do kategorii 2 spadła w ciągu roku o 73 proc. Liczba samochodów osobowych niespełniających norm w strefie spadła po roku o 70 proc. Także skutki dla jakości powietrza były natychmiastowe. Ilość cząsteczek stałych, głównego sprawcy smogu, spadła w Berlinie w ciągu roku o 24 proc., a tlenku azotu o 16 proc.



Źródło: ORPA.PL

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Przezroczyste przednie słupki

    Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.
  • Udoskonalony silnik Hondy Civic

    Kompleksowo udoskonalony, opracowany przez Hondę, silnik wysokoprężny i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM będzie dostępny w europejskiej wersji Hondy Civic od marca 2018 roku.
  • Strefy niskoemisyjne w miastach

    Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.
  • Opel i Vauxhall w PSA

    Grupa PSA ogłosiła finalizację umowy nabycia spółek zależnych Opel/Vauxhall należących do GM. Wstępna umowa została podpisana 6 marca 2017 roku.
  • 10 mld euro dla Audi

    Audi do 2022 r. zamierza zredukować wydatki o 10 mld euro – zaoszczędzone środki pomogą w elektryfikacji oferty modelowej producenta z Inglostadt.
  • Dwie odmiany Tesli Model 3

    Nowy model Tesli będzie sprzedawany w dwóch wersjach, z których o dziwo ta tańsza trafi później do klientów od tej droższej.
  • Polskie drogi wśród najniebezpieczniejszych w Europie

    Według raportu sporządzonego przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, Polska ma jeden z najbardziej niekorzystnych wskaźników pod względem bezpieczeństwa na drogach publicznych w Europie. Zdaniem autorów raportu poprawa bezpieczeństwa na drogach Starego Kontynentu postępuje zbyt wolno.
  • Elektryczne wyzwanie Arkadego Fiedlera

    Arkady Fiedler po raz kolejny przejedzie przez Afrykę, ale tym razem za kierownicą samochodu elektrycznego.
  • Prius Plug-in Hybrid najlepszy w ADAC EcoTest

    Toyota Prius Plug-in Hybrid otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek za ekologiczność w badaniu EcoTest przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC.
  • Rok 2040 na Wyspach Brytyjskich z zakazami dla aut spalinowych

    W 2040 r. Wielka Brytania wprowadzi, podobnie jak Francja, zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.
  • J. Buczek: brak przepisów nie sprzyja pojazdom autonomicznym

    Technologia pojazdów autonomicznych idzie na przód i jest ich coraz więcej na drogach publicznych. Niestety w wielu krajach świata wciąż przepisy prawne i infrastruktura nie są przystosowane do użytkowników takich pojazdów.
  • Polski intive będzie programować dla niemieckich marek

    Spółka intive, dostawca zaawansowanych rozwiązań softwarowych, przejął niemiecką firmę iNTENCE, dzięki czemu polscy programiści będą pracować nad zintegrowanym oprogramowaniem dla najnowszych modeli samochodów najważniejszych światowych marek.
  • Autonomiczny Citroen na autostradzie

    Na autostradzie zarządzanej przez VINCI Autoroutes, autonomiczny samochód produkcji PSA jako pierwszy samodzielnie przejechał przez autostradowy punkt poboru opłat.
  • Autonomiczna jazda z Renault

    Grupa Renault ogłosiła nabycie 35 proc. udziałów w nowej spółce joint venture Autonomous Vehicle Simulation (AVS), utworzonej wspólnie z firmą Oktal, która jest spółką zależną francuskiej firmy Sogeclair z siedzibą w Tuluzie, wyspecjalizowanej w inżynierii lotniczej i symulacjach.
  • Toyota inwestuje w start-upy

    Toyota Research Institute przeznaczył 100 mln USD na nowy fundusz venture capital, Toyota AI Ventures, który ma udzielać wsparcia finansowego i organizacyjnego technologicznym start-upom.
  • Latające samochody

    Z analizy "Przyszłość latających samochodów w latach 2017-2035" wykonanej przez firmę Frost & Sullivan wynika, że koncepcja powszechnych latających samochodów jest bardzo bliska realizacji w różnych wariantach w zależności od producenta.
  • Nowe silniki Euro VI od Scanii

    W ofercie silników Scanii spełniających normę Euro VI pojawiły się jednostki 9-litrowe oferowane w 5 wariantach, z których 2 mogą być napędzane biodieslem FAME, oraz 13 litrowy typ DC13 149, który osiąga 370 KM i pracuje w cyklu Millera.
  • Rolls-Royce mówi nie hybrydom

    Jak informuje dyrektor generalny Rolls-Royce'a, Torsten Müller-Otvös, marka z Goodwood wbrew światowym trendom nie zamierza produkować samochodów hybrydowych, a skupi się w przyszłości na produkcji tych z napędem elektrycznym.
  • Tylko hybrydy i auta elektryczne Volvo

    Volvo zapowiedziało, jako pierwszy producent samochodów, wycofanie się z produkcji silników spalinowych, które ma nastąpić od roku 2019.
  • Komunikacja między pojazdami

    Volkswagen robi kolejny krok do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach publicznych i ku jeździe autonomicznej - w 2019 roku wyposaży seryjnie pierwszą rodzinę modeli w system komunikacji bezprzewodowej (pWLAN).



KOMENTARZE: