E-katalogi

NA POBOCZU


Strefy niskoemisyjne w miastach

2017-08-03 10:56:40   Autor: Adrian Januszkiewicz


Strefy niskoemisyjne w miastach Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.

77,7 proc. Polaków uważa, że przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej powinny wymieniać tabor na niskoemisyjny, przy czym cena biletów nie powinna wzrastać. Za utworzeniem stref niskoemisyjnych w centrach miast, o ile przełoży się to na poprawę jakości powietrza, opowiada się 68,9 proc. badanych. Zaakceptują oni zamknięcie centrum miasta dla pojazdów z napędem tradycyjnym, pod warunkiem, że będzie to stopniowe. 70,7 proc. badanych uważa, że takie działania pozwolą ograniczyć smog i wpłyną na poprawę jakości życia w miastach. Tak wynika z badań, które w ramach Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zrealizowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.


W opinii PSPA, należy odpowiedzieć na oczekiwania i rosnącą świadomość ekologiczną Polaków, proponując odpowiednie regulacje. Najważniejsze są strefy niskoemisyjne w miastach. W Polsce nie powstała dotychczas żadna taka strefa, a w Europie funkcjonuje ich już ponad 200.





"Przygotowany przez Ministerstwo Energii projekt Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada tworzenie przez gminy stref zeroemisyjnych (ZEZ – zero emission zone), po których będą mogły poruszać się wyłącznie auta elektryczne. Kierunek jest dobry, ale rozwiązanie zbyt restrykcyjne. Powinno się zacząć od tworzenia stref niskoemisyjnych (LEZ – low emission zone), do których nieograniczony wjazd miałyby także pojazdy hybrydowe czy zasilane gazem CNG. Niewiele europejskich miast, w których strefy ograniczonego dostępu istnieją nawet od lat 90-tych, decydowało się od razu na tworzenie stref zeroemisyjnych. Londyn planuje wprowadzenie takiej strefy dopiero w 2020 r., po dwunastu latach funkcjonowania strefy niskoemisyjnej" – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.


W zamierzeniu autorów polskiej ustawy, wprowadzenie stref zeroemisyjnych ma spowodować zwiększenie popularności aut elektrycznych i poprawę jakości powietrza. Tak radykalne przepisy mogą mieć jednak odwrotny efekt i odstraszyć wiele gmin, od których to decyzji będzie ostatecznie zależało ich utworzenie. W tym zakresie, ustawodawca mógłby zrezygnować z zerowej emisji na rzecz niskiej i np. dodatkowo zobligować gminy powyżej 100 tys. mieszkańców do opracowania planów utworzenia takiej strefy. Doświadczenia chociażby Berlina wskazują, że te same efekty ekologiczne można osiągnąć stopniowo, traktując początkowo strefy mniej restrykcyjnie.


"Berlin zdecydował się na łagodny wariant już w 2008 r. Strefa niskoemisyjna objęła jednak od razu znaczny obszar miasta – 85 km2, czyli ok. 10 proc. całkowitej powierzchni i w sumie 1,3 mln mieszkańców, a wdrażanie projektu podzielono na dwa etapy. Do 2010 r. do strefy mogły wjeżdżać pojazdy kategorii 2, czyli spełniające normę EURO 2 (diesel) lub EURO 1 z katalizatorem (benzyna). Od 2010 r. normy zaostrzono – obecnie po strefie niskiej emisji mogą poruszać się wyłącznie auta kategorii 4, czyli spełniające normę EURO 4 (diesel) lub EURO 1 z katalizatorem (benzyna). Kolejnym krokiem będzie zapewne całkowite zamknięcie centrum dla diesli, tak jak planuje to zrobić Paryż, Madryt czy Ateny" – mówi Maciej Mazur z PSPA.


Liberalne podejście Berlina dało efekty niemal natychmiastowe. Badania przeprowadzone rok po ustanowieniu strefy niskoemisyjnej przez berliński Departament Senatu ds. Rozwoju Obszarów Miejskich i Środowiska wskazały, że liczba rejestrowanych samochodów, które nie kwalifikowały się do kategorii 2 spadła w ciągu roku o 73 proc. Liczba samochodów osobowych niespełniających norm w strefie spadła po roku o 70 proc. Także skutki dla jakości powietrza były natychmiastowe. Ilość cząsteczek stałych, głównego sprawcy smogu, spadła w Berlinie w ciągu roku o 24 proc., a tlenku azotu o 16 proc.



Źródło: ORPA.PL

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Partnerstwo człowieka i samochodu

    Na zbliżających się Targach Motoryzacyjnych w Tokio Toyota zaprezentuje serię pojazdów koncepcyjnych Toyota Concept-i, która wyraża wizję motoryzacji przyszłości. W tej wizji ludzie i samochody są współpracującymi partnerami, a system oparty na sztucznej inteligencji uczy się od kierowcy, aby lepiej dostosowywać działanie samochodu do jego potrzeb.
  • Elektromobilność w jednym miejscu

    Najnowszy raport PSPA i Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych to pełne zestawienie dostępnych w Polsce pojazdów elektrycznych. Katalog, aktualizowany na bieżąco, został udostępniony pod adresem www.elektromobilni.pl.
  • Wodorowa ciężarówka Toyoty

    Mieszkańcy Los Angeles i Long Beach będą mieli niedługo okazję oswoić się z widokiem zaskakująco cichej ciężarówki. 23 października rozpocznie się test prototypowego pojazdu ciężarowego Toyoty napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.
  • Polacy za surowym karaniem za brak OC

    W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się poglądy Polaków odnośnie kierowców jeżdżących bez ważnego OC. Dziś, jak wynika z sondaży przeprowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, coraz więcej osób chce dla nich ostrzejszych kar od holowania niebezpiecznych aut po odbieranie prawa jazdy recydywistom.
  • Nowy silnik gazowy w ciężarówce

    Volvo Trucks wprowadza na rynek pojazdy ciężarowe emitujące od 20 do 100 proc. mniej CO2, a to za sprawą rozwoju nowej, energooszczędnej technologii w zakresie napędu pojazdów gazowych.
  • Mercedes-Benz łączy prąd i wodór w napęd EQ Power

    GLC F-CELL to pierwszy na świecie samochód elektryczny napędzany energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora.
  • Pierwsza stacja wodorowa w Polsce

    Toyota planuje postawić w Polsce pierwszą stację tankowania aut wodorem. Z kim? Kandydatów jest czterech, wszyscy państwowi - pisze Puls Biznesu.
  • Bezpieczeństwo w pojazdach autonomicznych

    Intel opublikował wnioski z eksperymentu sprawdzającego poczucie bezpieczeństwa i zaufanie pasażerów samochodów autonomicznych. W przygotowaniu do wprowadzenia na rynek pojazdów tego typu podobne badania prowadzą kolejne firmy.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Tesli

    Tesla zaprezentuje we wrześniu swój pierwszy pojazd do zastosowań komercyjnych - informuje agencja Reuters. 
  • Kultowy 'ogórek' Volkswagena powraca

    Koncepcyjny Volkswagen I.D. BUZZ został opracowany i jest rozwijany pod kątem wdrożenia go do produkcji seryjnej.
  • Przezroczyste przednie słupki

    Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.
  • Udoskonalony silnik Hondy Civic

    Kompleksowo udoskonalony, opracowany przez Hondę, silnik wysokoprężny i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM będzie dostępny w europejskiej wersji Hondy Civic od marca 2018 roku.
  • Strefy niskoemisyjne w miastach

    Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.
  • Opel i Vauxhall w PSA

    Grupa PSA ogłosiła finalizację umowy nabycia spółek zależnych Opel/Vauxhall należących do GM. Wstępna umowa została podpisana 6 marca 2017 roku.
  • 10 mld euro dla Audi

    Audi do 2022 r. zamierza zredukować wydatki o 10 mld euro – zaoszczędzone środki pomogą w elektryfikacji oferty modelowej producenta z Inglostadt.
  • Dwie odmiany Tesli Model 3

    Nowy model Tesli będzie sprzedawany w dwóch wersjach, z których o dziwo ta tańsza trafi później do klientów od tej droższej.
  • Polskie drogi wśród najniebezpieczniejszych w Europie

    Według raportu sporządzonego przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, Polska ma jeden z najbardziej niekorzystnych wskaźników pod względem bezpieczeństwa na drogach publicznych w Europie. Zdaniem autorów raportu poprawa bezpieczeństwa na drogach Starego Kontynentu postępuje zbyt wolno.
  • Elektryczne wyzwanie Arkadego Fiedlera

    Arkady Fiedler po raz kolejny przejedzie przez Afrykę, ale tym razem za kierownicą samochodu elektrycznego.
  • Prius Plug-in Hybrid najlepszy w ADAC EcoTest

    Toyota Prius Plug-in Hybrid otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek za ekologiczność w badaniu EcoTest przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC.
  • Rok 2040 na Wyspach Brytyjskich z zakazami dla aut spalinowych

    W 2040 r. Wielka Brytania wprowadzi, podobnie jak Francja, zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.



KOMENTARZE: