E-katalogi

NA POBOCZU


Przezroczyste przednie słupki

2017-08-18 09:41:54   Autor: Joanna Piszcz


Przezroczyste przednie słupki Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.

W konstrukcji samochodu słupki pełnią ważną funkcję, zwiększając bezpieczeństwo podczas wypadku. Dlatego producenci chętnie je wzmacniają, co jednak często przekłada się na pogorszenie widoczności. W efekcie zmiana pasa na autostradzie wiąże się z ryzykiem zderzenia z samochodem zasłanianym przez słupek C, czyli z pojazdem znajdującym się w tzw. martwym punkcie. Podobnie problematyczny może być słupek A zasłaniający pieszych. Pewnym rozwiązaniem jest czujnik martwego punktu, który ostrzega o znajdującym się tuż za autem drugim samochodzie ikonką wyświetlaną na lusterku, a czasem także sygnałem dźwiękowym. Wygląda jednak na to, że Toyota wpadła na jeszcze lepsze rozwiązanie.

System zwierciadeł wokół słupka


Japoński koncern opatentował projekt, który pozwoli kierowcy widzieć, co znajduje się za słupkiem A. Co ciekawe, urządzenie to wcale nie jest oparte na systemie kamer ani na elektronice, lecz na optyce. Jest to układ zwierciadeł, który kieruje światło dookoła słupka, tak aby obraz był widoczny po jego drugiej stronie. Zatem tak naprawdę kierowca nie widzi przez słupki, lecz wokół nich. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż dokładanie kolejnych kamer i ekranów. Wniosek patentowy został złożony w amerykańskim urzędzie patentowym przez Toyota North America. Jeśli koncern zdecyduje się na komercjalizację pomysłu, zapewne najpierw zobaczymy je w amerykańskich modelach marki.

Jak wydobyć przedmioty spod fotela?

Toyota opatentowała także inne ciekawe urządzenie, które pośrednio przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa. Wszyscy wiemy, że nie powinniśmy korzystać z telefonu podczas jazdy bez systemu głośnomówiącego, jednak wielu kierowców nadal to robi. Jeszcze większy problem pojawia się, kiedy telefon nam upadnie. Kłopoty może sprawić także pilot do bramy, który wyślizgnie się z ręki, czy monety podawane taksówkarzowi. Sięganie pod fotel w poszukiwaniu zgubionego przedmiotu to udręka, która często kończy się niepowodzeniem. Ale wynalazcy z japońskiego koncernu znaleźli rozwiązanie.

Projekt o nazwie "Under seat capture device" służy do wydobywania przedmiotów ze szczelin, spod foteli i innych trudno dostępnych miejsc. Składają się na nie pochyłe powierzchnie po obu bokach tunelu między fotelami, płyta, na którą zsuwają się przedmioty, oraz przyrząd, który przesuwa je po płycie w miejsce, skąd można po nie łatwo sięgnąć.



Innowacyjność Toyoty


Toyota jest jednym z najbardziej innowacyjnych koncernów motoryzacyjnych, a jej znakiem rozpoznawczym są alternatywne napędy, przede wszystkim hybrydowe i wodorowe. Równocześnie producent prowadzi intensywne badania nad sztuczną inteligencją, robotyką, technologiami bezpieczeństwa czynnego, łączenia samochodów w chmurze oraz technologiami informacyjnymi nowej generacji.

Jak podaje koncern medialny Thompson Reuters w corocznym raporcie "2016 State of Innovation", Toyota zgłosiła w ciągu roku najwięcej patentów w zakresie technologii motoryzacyjnych ze wszystkich firm na świecie. Pod względem liczby patentów dotyczących alternatywnych napędów japoński koncern zgłosił prawie 10 000 wniosków w ciągu 5 lat (w latach 2011-2015), trzykrotnie więcej niż drugi w tym zestawieniu Bosch.

Źródło: Toyota

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Pierwsza stacja wodorowa w Polsce

    Toyota planuje postawić w Polsce pierwszą stację tankowania aut wodorem. Z kim? Kandydatów jest czterech, wszyscy państwowi - pisze Puls Biznesu.
  • Bezpieczeństwo w pojazdach autonomicznych

    Intel opublikował wnioski z eksperymentu sprawdzającego poczucie bezpieczeństwa i zaufanie pasażerów samochodów autonomicznych. W przygotowaniu do wprowadzenia na rynek pojazdów tego typu podobne badania prowadzą kolejne firmy.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Tesli

    Tesla zaprezentuje we wrześniu swój pierwszy pojazd do zastosowań komercyjnych - informuje agencja Reuters. 
  • Kultowy 'ogórek' Volkswagena powraca

    Koncepcyjny Volkswagen I.D. BUZZ został opracowany i jest rozwijany pod kątem wdrożenia go do produkcji seryjnej.
  • Przezroczyste przednie słupki

    Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.
  • Udoskonalony silnik Hondy Civic

    Kompleksowo udoskonalony, opracowany przez Hondę, silnik wysokoprężny i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM będzie dostępny w europejskiej wersji Hondy Civic od marca 2018 roku.
  • Strefy niskoemisyjne w miastach

    Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.
  • Opel i Vauxhall w PSA

    Grupa PSA ogłosiła finalizację umowy nabycia spółek zależnych Opel/Vauxhall należących do GM. Wstępna umowa została podpisana 6 marca 2017 roku.
  • 10 mld euro dla Audi

    Audi do 2022 r. zamierza zredukować wydatki o 10 mld euro – zaoszczędzone środki pomogą w elektryfikacji oferty modelowej producenta z Inglostadt.
  • Dwie odmiany Tesli Model 3

    Nowy model Tesli będzie sprzedawany w dwóch wersjach, z których o dziwo ta tańsza trafi później do klientów od tej droższej.
  • Polskie drogi wśród najniebezpieczniejszych w Europie

    Według raportu sporządzonego przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, Polska ma jeden z najbardziej niekorzystnych wskaźników pod względem bezpieczeństwa na drogach publicznych w Europie. Zdaniem autorów raportu poprawa bezpieczeństwa na drogach Starego Kontynentu postępuje zbyt wolno.
  • Elektryczne wyzwanie Arkadego Fiedlera

    Arkady Fiedler po raz kolejny przejedzie przez Afrykę, ale tym razem za kierownicą samochodu elektrycznego.
  • Prius Plug-in Hybrid najlepszy w ADAC EcoTest

    Toyota Prius Plug-in Hybrid otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek za ekologiczność w badaniu EcoTest przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC.
  • Rok 2040 na Wyspach Brytyjskich z zakazami dla aut spalinowych

    W 2040 r. Wielka Brytania wprowadzi, podobnie jak Francja, zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.
  • J. Buczek: brak przepisów nie sprzyja pojazdom autonomicznym

    Technologia pojazdów autonomicznych idzie na przód i jest ich coraz więcej na drogach publicznych. Niestety w wielu krajach świata wciąż przepisy prawne i infrastruktura nie są przystosowane do użytkowników takich pojazdów.
  • Polski intive będzie programować dla niemieckich marek

    Spółka intive, dostawca zaawansowanych rozwiązań softwarowych, przejął niemiecką firmę iNTENCE, dzięki czemu polscy programiści będą pracować nad zintegrowanym oprogramowaniem dla najnowszych modeli samochodów najważniejszych światowych marek.
  • Autonomiczny Citroen na autostradzie

    Na autostradzie zarządzanej przez VINCI Autoroutes, autonomiczny samochód produkcji PSA jako pierwszy samodzielnie przejechał przez autostradowy punkt poboru opłat.
  • Autonomiczna jazda z Renault

    Grupa Renault ogłosiła nabycie 35 proc. udziałów w nowej spółce joint venture Autonomous Vehicle Simulation (AVS), utworzonej wspólnie z firmą Oktal, która jest spółką zależną francuskiej firmy Sogeclair z siedzibą w Tuluzie, wyspecjalizowanej w inżynierii lotniczej i symulacjach.
  • Toyota inwestuje w start-upy

    Toyota Research Institute przeznaczył 100 mln USD na nowy fundusz venture capital, Toyota AI Ventures, który ma udzielać wsparcia finansowego i organizacyjnego technologicznym start-upom.
  • Latające samochody

    Z analizy "Przyszłość latających samochodów w latach 2017-2035" wykonanej przez firmę Frost & Sullivan wynika, że koncepcja powszechnych latających samochodów jest bardzo bliska realizacji w różnych wariantach w zależności od producenta.



KOMENTARZE: