E-katalogi

NA POBOCZU


Polacy kupują coraz więcej hybryd

2017-05-11 09:58:48   Autor: Joanna Piszcz, Newsrm.tv


Polacy kupują coraz więcej hybryd Pierwszy kwartał 2017 roku można uznać za bardzo udany dla polskiej branży motoryzacyjnej. Wzrost segmentu samochodów nowych wynosi 11,2 procenta, można również zaobserwować dynamiczny rozwój segmentu aut z napędem alternatywnym - na poziomie 95,7 proc.

Raport przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i instytut KPMG pokazuje, że w pierwszym kwartale 2016 roku zarejestrowano o 21,2 tys. samochodów osobowych więcej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tak samo jak w poprzednich okresach popyt jest nadal generowany głównie przez klientów instytucjonalnych, którzy zarejestrowali od stycznia do marca o 24,6 proc. aut więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Na uwagę zasługuje bardzo dynamiczny rozwój samochodów z napędem alternatywnym. Specjaliści KPMG podkreślają, że rejestracje aut osobowych tego segmentu wzrosły - w porównaniu do pierwszego kwartału 2016 roku - o 95,7 proc. Od stycznia do marca sprzedano tyle hybryd, co przez pierwsze dwa kwartały ubiegłego roku.

"W pierwszych czterech miesiącach roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży samochodów z napędem hybrydowym o ponad 100 procent, a w przypadku samochodów z napędem elektrycznym ten wzrost jest jeszcze większy, bo ponad 130 procent. Trend jest więc bardzo pozytywny i zauważalny. Ma to związek między innymi z coraz większą ofertą takich modeli" - wyjaśnia Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. "Jeżeli chodzi o zakup dokonywany przez klientów instytucjonalnych, to i w tym przypadku można zauważyć, że znacznie częściej wybierają oni samochody z napędem alternatywnym. Auta wyposażone w silnik Diesla mają nadal przewagę nad hybrydami. Jest to jednak kwestia czasu i przy tych trendach, które obserwujemy na rynku, diesel w przyszłości straci palmę pierwszeństwa. Polski rynek reaguje nieco inaczej niż europejski, ale zauważamy, że rynek samochodów zasilanych olejem napędowym zaczyna już gubić swój udział, zmniejszając się z prawie 31 procent do 27 procent, natomiast udział hybryd zwiększył się z 2,14 procent do 3,75 procent - widać tu więc wyraźną poprawę".

A oto ranking marek, w oparciu o sprzedaż w Polsce, najczęściej kupowanych samochodów hybrydowych w okresie styczeń-kwiecień 2017. Zestawienie zostało przygotowane na podstawie danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

  • Toyota C-HR
  • Lexus NX
  • Kia Niro
  • Hyundai Ioniq
  • Infiniti Q50
  • Ford Mondeo
  • Volvo XC90
  • BMW i3
  • Mitsubishi Outlander
  • Audi Q7

Także w Europie wzrasta natomiast zainteresowanie samochodami z napędem alternatywnym. Sprzedaż hybryd wzrosła o 28,8 procent, a aut elektrycznych o niecałe 3 procent. Największy udział hybryd w całkowitej sprzedaży na europejskim rynku odnotował w 2016 roku Lexus. Aż 99 procent samochodów tej marki sprzedanych w Europie Zachodniej miało napęd spalinowo-elektryczny, zaś na całym rynku europejskim hybrydy stanowią rekordowe 65 procent sprzedaży Lexusa. Najczęściej wybierane modele z napędem hybrydowym to: NX, RX i CT 200h.

Czy popularność samochodów hybrydowych i elektrycznych oznacza zmierz Diesli? Według testów przeprowadzonych przez
organizację ADAC nowe samochody z silnikami Diesla mogą przekraczać normy emisji tlenków azotu nawet o 900 proc. Specjaliści szacują, że w atmosferze znajduje się obecnie ponad 8 ton NOx (tlenków azotu), z czego za około 3,3 tony odpowiada branża transportowa

Dlatego kolejne
miasta zapowiadają wprowadzenie zakazów wjazdu dla diesli. Na początku roku władze Paryża, Madrytu, Aten i Meksyku zapowiedziały, że do 2025 roku wprowadzone zostaną zakazy wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami Diesla. Niemieckie miasta również walczą ze smogiem, a za największych trucicieli uznawane są przez ich władze samochody z silnikami wysokoprężnymi - szczególnie te starsze rocznikowo. W Berlinie, Monachium i Hamburgu obowiązują przepisy zakazujące wjazdu samochodom z dużą emisją trujących spalin. Poziom zanieczyszczeń NOx w tych regionach występuje tak często, że Komisja Europejska wystosowała już ostatnie upomnienie.

Do grona miast ze strefami ekologicznymi chce dołączyć także Stuttgart. Władze miasta planują od 2018 roku zakazać pojazdom z silnikiem Diesla, które nie będą spełniały najwyższych norm spalin, wjazdu do śródmieścia. Decyzja ta ma bezpośredni związek z drastycznie pogarszającą się jakością powietrza w tym mieście - od początku roku normy stężenia drobnych pyłów w powietrzu były przekraczane już 30 razy, a w zeszłym roku alarm obowiązywał łącznie przez 63 dni.

Londyn rozpoczął swoją walkę ze smogiem już 60 lat temu, wprowadzając zakaz palenia węglem. Dzisiaj kierowcy, chcąc wjechać do centrum stolicy Wielkiej Brytanii, muszą uiścić opłatę w wysokości 11,5 funta. Władze Londynu zapowiedzieli, że od 2019 roku kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi, którzy będą chcieli poruszać się po centrum stolicy, zostaną obciążeni dzienną opłatą w wysokości 24 funtów (około 120 zł).

W Polsce plany związane z wprowadzeniem stref ograniczonego ruchu lub zakazu ruchu pojazdów przekraczających normy spalin są brane pod uwagę w 16 miastach Polski – między innymi w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Gdyni. W praktyce oznaczałoby to najprawdopodobniej wprowadzenie nalepek podobnych do tych, jakie obowiązują w niemieckich miastach.

Zdjęcie: Toyota

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Polski intive będzie programować dla niemieckich marek

    Spółka intive, dostawca zaawansowanych rozwiązań softwarowych, przejął niemiecką firmę iNTENCE, dzięki czemu polscy programiści będą pracować nad zintegrowanym oprogramowaniem dla najnowszych modeli samochodów najważniejszych światowych marek.
  • Autonomiczny Citroen na autostradzie

    Na autostradzie zarządzanej przez VINCI Autoroutes, autonomiczny samochód produkcji PSA jako pierwszy samodzielnie przejechał przez autostradowy punkt poboru opłat.
  • Autonomiczna jazda z Renault

    Grupa Renault ogłosiła nabycie 35 proc. udziałów w nowej spółce joint venture Autonomous Vehicle Simulation (AVS), utworzonej wspólnie z firmą Oktal, która jest spółką zależną francuskiej firmy Sogeclair z siedzibą w Tuluzie, wyspecjalizowanej w inżynierii lotniczej i symulacjach.
  • Toyota inwestuje w start-upy

    Toyota Research Institute przeznaczył 100 mln USD na nowy fundusz venture capital, Toyota AI Ventures, który ma udzielać wsparcia finansowego i organizacyjnego technologicznym start-upom.
  • Latające samochody

    Z analizy "Przyszłość latających samochodów w latach 2017-2035" wykonanej przez firmę Frost & Sullivan wynika, że koncepcja powszechnych latających samochodów jest bardzo bliska realizacji w różnych wariantach w zależności od producenta.
  • Nowe silniki Euro VI od Scanii

    W ofercie silników Scanii spełniających normę Euro VI pojawiły się jednostki 9-litrowe oferowane w 5 wariantach, z których 2 mogą być napędzane biodieslem FAME, oraz 13 litrowy typ DC13 149, który osiąga 370 KM i pracuje w cyklu Millera.
  • Rolls-Royce mówi nie hybrydom

    Jak informuje dyrektor generalny Rolls-Royce'a, Torsten Müller-Otvös, marka z Goodwood wbrew światowym trendom nie zamierza produkować samochodów hybrydowych, a skupi się w przyszłości na produkcji tych z napędem elektrycznym.
  • Tylko hybrydy i auta elektryczne Volvo

    Volvo zapowiedziało, jako pierwszy producent samochodów, wycofanie się z produkcji silników spalinowych, które ma nastąpić od roku 2019.
  • Komunikacja między pojazdami

    Volkswagen robi kolejny krok do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach publicznych i ku jeździe autonomicznej - w 2019 roku wyposaży seryjnie pierwszą rodzinę modeli w system komunikacji bezprzewodowej (pWLAN).
  • 700 tys. aut elektrycznych na europejskich drogach

    Prognozy wskazują, że do końca roku 2017 na terenie Unii Europejskiej zostanie zarejestrowanych ponad 200 tys. nowych samochodów elektrycznych. Według Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.pl liczba aut elektrycznych poruszających sie po Starym Kontynencie wzrośnie pod koniec roku do nawet 700 tys.
  • 200 ładowarek przy głównych polskich drogach

    Przy głównych polskich drogach do roku 2020 ma powstać 200 ładowarek do samochodów elektrycznych, w tym  punkty ultraszybkiego ładowania. Taką informację przekazał agencji PAP Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland.
  • Wirtualne manekiny Toyoty

    Toyota Motor Corporation i Global Institute for Motor Sport Safety, współpracujący z FIA, rozpoczęły 4-letni program badań nad bezpieczeństwem samochodów wyczynowych z wykorzystaniem wirtualnych manekinów THUMS (Toyota's Total Human Model for Safety). Obie strony chcą zwiększyć bezpieczeństwo w sportach motorowych.
  • Aktywne zawieszenie w Audi A8

    Zupełnie nowe, aktywne zawieszenie Audi A8, to w pełni aktywny, elektromechaniczny system, indywidualnie prowadzący każde z kół i adaptujący się do panujących aktualnie warunków drogowych.
  • Elektryczne samochody na ratunek miastom

    Wśród największych wyzwań drogowych stojących przed europejskimi miastami znajdują się emisja spalin, niedostatek miejsc parkingowych i korki. Według Carla Friedricha Eckhardta z Grupy BMW, obok nowych technologii rozwiązaniem może być carsharing czy elektromobilność mocno wspierana przez rząd.
  • Silnik Roku 2017

    W XIX. edycji konkursu International Engine of the Year wyróżniono 8 producentów motoryzacyjnych w 11 kategoriach, a liderem konkursu jest Ferrari.
  • Sprzedaż aut z dieslem spada

    Kierowcy powoli, ale systematycznie rezygnują z silników Diesla. Według Jato Dynamics udział sprzedanych w Europie nowych samochodów z tym rodzajem napędu po raz pierwszy w historii spadł do poziomu poniżej 50 procent. Podobna sytuacja miała miejsce na rynku samochodów używanych – wg danych serwisu OTOMOTO Polacy znacząco zmienili swoje preferencje.
  • Samochody elektryczne coraz bardziej ekonomiczne

    Najnowsze rozwiązania technologiczne i postępująca miniaturyzacja sprawiają, że wydajność pojazdów elektrycznych się zwiększa, dzięki stosowaniu nowych odmian baterii litowo-jonowych i żelowych, co potwierdzają specjaliści. Średni czas ładowania mniejszych pojazdów elektrycznych stopniowo maleje i wynosi obecnie zaledwie 3–4 godziny.
  • Toyota ponownie najcenniejszą marką

    Według raportu BrandZ 100 Most Valuable Global Brands firmy badawczej Kantar Millward Brown marka Toyota została po raz dziesiąty najcenniejszą marką motoryzacyjną. Jej wartość wyceniono na  28,66 mld dolarów.
  • Zautomatyzowana jazda na autostradzie

    Prace badawczo-rozwojowe prowadzone przez Opla sprawiają, że coraz bardziej realna staje się wizja wysoce zautomatyzowanej jazdy w rzeczywistym ruchu na autostradzie.
  • Motoryzacja przyszłości

    Collaborative Safety Research Center Toyoty rozpoczyna program badawczy Next nad kwestiami bezpieczeństwa związanymi z nowymi technologiami w motoryzacji. CSRC Next skupi się na zagadnieniach autonomicznego prowadzenia i samochodów połączonych w sieci.



KOMENTARZE: