E-katalogi

NA POBOCZU


Mercedes-Benz łączy prąd i wodór w napęd EQ Power

2017-09-26 15:56:14   Autor: Joanna Piszcz


Mercedes-Benz łączy prąd i wodór w napęd EQ Power GLC F-CELL to pierwszy na świecie samochód elektryczny napędzany energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora.

Podczas tegorocznego salonu samochodowego we Frankfurcie Mercedes-Benz prezentował przedprodukcyjne egzemplarze nowego Mercedesa GLC F-CELL. To całkowicie elektryczny wariant popularnego SUV-a i kolejny milowy krok na drodze do bezemisyjnej jazdy. Najnowszy elektryczny model w rodzinie Mercedes-Benz, technologicznie oznaczony jako EQ Power, ma w przyszłości trafić do produkcji seryjnej.

Jako pierwszy na świecie łączy innowacyjną technologię zasilania energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora w hybrydowy napęd plug-in. Tym samym poza wodorem może być napędzany prądem z gniazdka. Dwa zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 4,4 kg umożliwiają jednorazowe pokonanie do 437 km (cykl NEDC). Dzięki pojemnemu akumulatorowi litowo-jonowemu kierowca będzie miał też do dyspozycji nawet 49-kilometrowy dystans w trybie elektrycznym (cykl NEDC). Moc 147 kW (200 KM) gwarantuje zarówno dynamiczne osiągi, jak i przyjemność z bezemisyjnej jazdy. Prezentując przedprodukcyjne egzemplarze Mercedesa GLC F-CELL, koncern Daimler robi kolejny znaczący krok w realizacji strategii CASE.

„W przypadku nowego GLC F-CELL korzyści przynoszą nasze wieloletnie doświadczenia z technologią ogniw paliwowych: długi zasięg, krótki czas tankowania i praktyczność SUV-a czynią go po prostu doskonałym samochodem. To zasługa zwartej konstrukcji naszego układu ogniw paliwowych. Kolejną nowością na światową skalę jest połączenie ogniw z dużym, dodatkowym akumulatorem litowo-jonowym, który można wygodnie ładować z gniazdka” - podkreśla
Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.

Technologia ogniw paliwowych stanowi istotny element strategii układów napędowych koncernu Daimler. Pod marką EQ firma łączy swoje doświadczenie i wiedzę w zakresie napędu elektrycznego i oferuje kompleksowy ekosystem e-mobilności, na który składają się produkty, usługi, rozwiązania techniczne oraz innowacje. EQ jest więc kluczową częścią strategii koncernu w zakresie mobilności jutra – znanej jako CASE. Każda z tych czterech liter symbolizuje strategiczny, przyszłościowy filar rozwoju firmy: łączność (Connected), jazdę autonomiczną (Autonomous), elastyczne użytkowanie (Shared & Service) oraz elektryczne układy napędowe (Electric). Do 2022 roku koncern chce wprowadzić na rynek 10 aut elektrycznych.

Dwa źródła energii


Prezentowany na frankfurckich targach model to pierwszy na świecie samochód elektryczny zasilany energią z ogniw paliwowych, który korzysta z akumulatora litowo-jonowego jako dodatkowego źródła energii i oferuje przy tym możliwość zewnętrznego ładowania (technologia plug-in). Inteligentnie połączone ze sobą źródła energii zasilają silnik elektryczny, zapewniając bezemisyjną przyjemność z jazdy.

Aby opracować zupełnie nowy układ ogniw paliwowych, po raz pierwszy inżynierowie Mercedes-Benz ściśle współpracowali z partnerami z sieci kompetencyjnej Daimlera. W porównaniu z Klasą B F-CELL, obecną na rynku od 2010 r. (zużycie paliwa: 0,97 kg H?/100 km/emisje CO2, średnie: 0 g/km), łączna moc wzrosła o około 40 proc. Układ ogniw ma przy tym o około 30 proc. bardziej kompaktową budowę. Po raz pierwszy został w całości umieszczony w komorze silnika i zamontowany z wykorzystaniem standardowych punktów mocujących, tak jak konwencjonalna jednostka napędowa. Równocześnie o 90 proc. ograniczono wykorzystanie platyny. Zapewnia to oszczędność zasobów przy niższych kosztach – bez kompromisów w zakresie wydajności.



Litowo-jonowy akumulator w przedprodukcyjnych egzemplarzach ma pojemność znamionową 13,8 kWh i służy jako dodatkowe źródło energii do zasilania silnika elektrycznego. Po raz pierwszy można ładować go także z zewnętrznego źródła (plug-in). Inteligentna strategia działania napędu łączącego układ ogniw paliwowych z akumulatorem oferuje maksymalną efektywność i wysoki komfort. Tak jak jednostka napędowa, akumulator został zamontowany w sposób oszczędzający przestrzeń, w tylnej części samochodu. Za pomocą pokładowej ładowarki o mocy 7,2 kW można ładować go z domowego gniazdka, wallboxa lub publicznej stacji ładowania. „Tankowanie” prądu do pełna trwa około 1,5 godziny.

Dwa zbrojone włóknami węglowymi zbiorniki zintegrowane z podłogą pojazdu mieszczą około 4,4 kg wodoru. Dzięki globalnie znormalizowanej technologii zbiorników pod ciśnieniem 700 barów można je zatankować w ciągu zaledwie 3 min – czyli podobnie jak samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym.

Prezentowane na targach egzemplarze F-CELL napędzane są asynchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 147 kW (200 KM) oraz momencie obrotowym 350 Nm. Ponieważ napęd elektryczny nie potrzebuje wału napędowego, jego miejsce wykorzystano do zamontowania jednego z dwóch zbiorników wodoru. Drugi zbiornik został zainstalowany pod tylną kanapą.

Strategia działania z szeregiem trybów do wyboru

Podobnie jak GLC Plug-in Hybrid, wodorowy wariant modelu oferuje różne tryby działania napędu (HYBRID, F-CELL, BATTERY, CHARGE) oraz programy jazdy (ECO, COMFORT i SPORT). Program ECO skonfigurowano pod kątem oszczędzania paliwa. COMFORT jest nastawiony nie tylko na komfort, ale i na zapewnienie idealnego komfortu klimatycznego. Z kolei SPORT optymalizuje hybrydowy układ napędowy z myślą o sportowych osiągach.

Podczas gdy programy jazdy zmieniają zachowanie samochodu, a co za tym idzie – doświadczenia zza kierownicy, tryby działania napędu wpływają na współpracę układu ogniw paliwowych i akumulatora wysokiego napięcia. Takie połączenie programów jazdy z trybami działania napędu jest po raz pierwszy prezentowane w samochodzie zasilanym wodorem.

Cztery tryby działania napędu (HYBRID, F-CELL, BATTERY, CHARGE)

Innowacyjny układ napędowy plug-in z ogniwami paliwowymi łączy zalety obu bezemisyjnych napędów i, za sprawą inteligentnej strategii działania, stale dba o optymalne wykorzystanie obu źródeł energii z uwzględnieniem aktualnej sytuacji.

W trybie działania HYBRID pojazd korzysta z obu źródeł energii. Za nagłe dopływy mocy odpowiada akumulator, zaś ogniwo paliwowe zapewnia optymalny zakres efektywności. Inteligentna strategia operacyjna pozwala optymalnie wykorzystać charakterystyki obu źródeł energii.

W trybie F-CELL stopień naładowania akumulatora jest utrzymywany z pomocą energii z ogniwa paliwowego, a pojazd zużywa niemal wyłącznie wodór. To idealny tryb, gdy trzeba zachować zasięg w trybie elektrycznym, by móc z jakiś względów wykorzystać go później.

W trybie BATTERY samochód porusza się wyłącznie dzięki energii zgromadzonej w akumulatorze. Układ ogniw paliwowych nie działa. Tryb ten sprawdza się przy pokonywaniu krótkich dystansów.

W trybie CHARGE obowiązuje priorytet ładowania akumulatora, np. w celu uzyskania maksymalnego ogólnego zasięgu przed uzupełnieniem zapasu wodoru. Tryb ten tworzy też rezerwy mocy do jazdy bardzo dynamicznej lub pod górę.

We wszystkich trybach działania aktywna jest funkcja rekuperacji energii, pozwalająca odzyskiwać energię podczas hamowania lub toczenia się i przechowywać ją później w akumulatorze.

Na drodze do produkcji seryjnej

Daimler systematycznie pracuje nad przygotowaniem Mercedesa GLC F-CELL do produkcji seryjnej. Korzystając z floty pojazdów testowych, inżynierowie Mercedes-Benz podejmują ostatnie kluczowe działania na drodze do uruchomienia produkcji modelu. Obecnie rozważane są rynkowe strategie sprzedaży, w tym oferta wynajmu. Podobnie jak konwencjonalne odmiany GLC, tak i wodorowa będzie wytwarzana w Bremen.

Sukces elektrycznej mobilności w dużej mierze zależy od światowej infrastruktury. Na całym świecie w szybkim tempie przybywa zarówno punktów ładowania, jak i stacji tankowania wodoru. Czy to w domu, w pracy, na drodze, czy w czasie zakupów – są różne sposoby doładowania aut elektrycznych. Postępuje także rozwój infrastruktury H2. Wspólnie z partnerami spółki joint venture H2 Mobility Daimler opracował już konkretny plan działania. Do końca przyszłego roku sieć tankowania wodoru ma liczyć 100 punktów, a do 2023 r. – już 400. Poza Europą podobne projekty infrastrukturalne promowane są w USA oraz w Japonii.

Źródło: Daimler

Więcej na ten temat:



PODZIEL SIĘ:    Odchudzanie bez kitów Facebook  

ZOBACZ TAKŻE:

  • Partnerstwo człowieka i samochodu

    Na zbliżających się Targach Motoryzacyjnych w Tokio Toyota zaprezentuje serię pojazdów koncepcyjnych Toyota Concept-i, która wyraża wizję motoryzacji przyszłości. W tej wizji ludzie i samochody są współpracującymi partnerami, a system oparty na sztucznej inteligencji uczy się od kierowcy, aby lepiej dostosowywać działanie samochodu do jego potrzeb.
  • Elektromobilność w jednym miejscu

    Najnowszy raport PSPA i Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych to pełne zestawienie dostępnych w Polsce pojazdów elektrycznych. Katalog, aktualizowany na bieżąco, został udostępniony pod adresem www.elektromobilni.pl.
  • Wodorowa ciężarówka Toyoty

    Mieszkańcy Los Angeles i Long Beach będą mieli niedługo okazję oswoić się z widokiem zaskakująco cichej ciężarówki. 23 października rozpocznie się test prototypowego pojazdu ciężarowego Toyoty napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi.
  • Polacy za surowym karaniem za brak OC

    W ciągu ostatnich kilku lat zmieniły się poglądy Polaków odnośnie kierowców jeżdżących bez ważnego OC. Dziś, jak wynika z sondaży przeprowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, coraz więcej osób chce dla nich ostrzejszych kar od holowania niebezpiecznych aut po odbieranie prawa jazdy recydywistom.
  • Nowy silnik gazowy w ciężarówce

    Volvo Trucks wprowadza na rynek pojazdy ciężarowe emitujące od 20 do 100 proc. mniej CO2, a to za sprawą rozwoju nowej, energooszczędnej technologii w zakresie napędu pojazdów gazowych.
  • Mercedes-Benz łączy prąd i wodór w napęd EQ Power

    GLC F-CELL to pierwszy na świecie samochód elektryczny napędzany energią z ogniw paliwowych oraz z akumulatora.
  • Pierwsza stacja wodorowa w Polsce

    Toyota planuje postawić w Polsce pierwszą stację tankowania aut wodorem. Z kim? Kandydatów jest czterech, wszyscy państwowi - pisze Puls Biznesu.
  • Bezpieczeństwo w pojazdach autonomicznych

    Intel opublikował wnioski z eksperymentu sprawdzającego poczucie bezpieczeństwa i zaufanie pasażerów samochodów autonomicznych. W przygotowaniu do wprowadzenia na rynek pojazdów tego typu podobne badania prowadzą kolejne firmy.
  • Pierwsza elektryczna ciężarówka Tesli

    Tesla zaprezentuje we wrześniu swój pierwszy pojazd do zastosowań komercyjnych - informuje agencja Reuters. 
  • Kultowy 'ogórek' Volkswagena powraca

    Koncepcyjny Volkswagen I.D. BUZZ został opracowany i jest rozwijany pod kątem wdrożenia go do produkcji seryjnej.
  • Przezroczyste przednie słupki

    Amerykańscy inżynierowie Toyoty zastosowali proste prawa fizyki do opracowania urządzenia, które wyświetli kierowcy obraz zza przednich słupków. Udało się to osiągnąć bez użycia kamer, czujników czy innej elektroniki.
  • Udoskonalony silnik Hondy Civic

    Kompleksowo udoskonalony, opracowany przez Hondę, silnik wysokoprężny i-DTEC o pojemności 1,6 litra i mocy maksymalnej 120 KM będzie dostępny w europejskiej wersji Hondy Civic od marca 2018 roku.
  • Strefy niskoemisyjne w miastach

    Jak wynika z badań społecznych zrealizowanych dla Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, ponad 70 proc. Polaków uważa, że niskoemisyjny transport pozwoli ograniczyć problem smogu w polskich miastach. Większość z nich zaakceptuje docelowo zamknięcie centrum dla diesli, popierają też wymianę taboru na droższy, ale niskoemisyjny. Jedyne czego się obawiają, to nagłych i zbyt radykalnych obostrzeń.
  • Opel i Vauxhall w PSA

    Grupa PSA ogłosiła finalizację umowy nabycia spółek zależnych Opel/Vauxhall należących do GM. Wstępna umowa została podpisana 6 marca 2017 roku.
  • 10 mld euro dla Audi

    Audi do 2022 r. zamierza zredukować wydatki o 10 mld euro – zaoszczędzone środki pomogą w elektryfikacji oferty modelowej producenta z Inglostadt.
  • Dwie odmiany Tesli Model 3

    Nowy model Tesli będzie sprzedawany w dwóch wersjach, z których o dziwo ta tańsza trafi później do klientów od tej droższej.
  • Polskie drogi wśród najniebezpieczniejszych w Europie

    Według raportu sporządzonego przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, Polska ma jeden z najbardziej niekorzystnych wskaźników pod względem bezpieczeństwa na drogach publicznych w Europie. Zdaniem autorów raportu poprawa bezpieczeństwa na drogach Starego Kontynentu postępuje zbyt wolno.
  • Elektryczne wyzwanie Arkadego Fiedlera

    Arkady Fiedler po raz kolejny przejedzie przez Afrykę, ale tym razem za kierownicą samochodu elektrycznego.
  • Prius Plug-in Hybrid najlepszy w ADAC EcoTest

    Toyota Prius Plug-in Hybrid otrzymała najwyższą ocenę 5 gwiazdek za ekologiczność w badaniu EcoTest przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC.
  • Rok 2040 na Wyspach Brytyjskich z zakazami dla aut spalinowych

    W 2040 r. Wielka Brytania wprowadzi, podobnie jak Francja, zakaz sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.



KOMENTARZE: